I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Köpa studiogrejjer från USA?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-03-03 04:34

Köpa studiogrejjer från USA?

Är allt kompatibelt hårdvara som mjukvara om man köper saker från staterna till Sverige?
Såg tex att AKAI MPK49  kostade 399$ (2422kr) i staterna, vilket är väldigt frestande. Tjejen ska nämligen dit nu i april och det vore bra att veta om allt funkar o så. Någon som vet, egna erfarenheter? annan utrustning oxå MPC, ljudkort u name it.

Enigma has spoken!

2008-03-03 11:30
Ska du köpa från USA så tänk på ett par saker. Dels har dom annan nätspänning än vi har (110V/60Hz) med andra stickproppar. Den mesta utrustningen har väl universial PSU's idag som tar all nätspänning med uttag för en standard strömkabel, då är det inga problem, men vissa envisas med att inte köra så.

Ska du eller din flickvän dit fysiskt i egen person och handla och sedan baxa hem produkten vet jag inte vad som gäller, men det borde väl inte vara några problem. Om du däremot beställer från en internetbutik och/eller får den hemskickad hit så kan du få pröjsa moms och tullavgift och såna saker.

Tänk åxå på att priser på amerikanska websidor ofta är angivna utan amerikansk moms, så den kan du åxå behöva lägga till.
//Spliffan

2008-03-03 11:57
jag tror att tullavgift o moms kan tillkomma även när hon baxar hem den... det är ju en relativt synlig storlek på den. kanske ses som skrymmande på planet och kostar extra där med etc...

2008-03-03 12:23
Sanning.
//Spliffan

2008-03-03 16:55
eller så ber du nån skicka den till dig från usa. märk paktet som Gift o att den e värd under 50 dollar så slipper man avgifter.

sen om dom går på de på ett paket som e flera kilo e en annan 5a
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-03 19:45
Som sagt tjejen ska ju dit och hälsa på en kompis, så jag tänkte passa på o utnyttja tillfället.
Strömmen hade jag räknat ut att det skulle behövas en universal lösning. Men typ om det är kompatibelt med datorn annan utrustning man redan har i studion. Typ om jag köper MPK49 o den inte fungerar bra med det "svenska" ljudkortet jag har osv. Sen hade jag tänkt köpa ett ljud kort eller dylikt med. Vill gärna inte köpa massa grejjer o sen inte få det att funka hemma. Jag är inte kunnig nånstans när det gäller det, därför vänder jag mig till whoa. Inte roligt o chansa.
Enigma has spoken!

2008-03-03 20:47
det bör fungera med svenska grejer.

dock finns det en maxgräns på värdet på saker man får köpa med sig från icke EU länder, tror gränsen ligger på 2000 kr, kola på tullverket sida. överstiger det gränsen så blir det tull. iof kan din tjej säga att hon fick grejerna där eller något för att lura tullen.

lycka till iaf
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-03 21:28
En sak kan man dock utgå ifrån: staten gör allt dom kan för att håva in cash i form av moms. Här ska du inte kunna skattesmita! Att märka ett paket som Gift är noll garanti föra att det ska slippa igenom. Så det kan vara bra på att vara mentalt (och ekonomiskt) förberedd på att man kommer få tullverket på halsen.

En polare skickade sin laptop till USA för reparation (han är amerikan och köpte burken i San Diego innan han flyttade hit), hans morsa i USA skickade hit den som Gift efter reparationen, men han fick ändå betala fett med moms å avgifter å skit bara för att ta in den i landet. Även fast han hade kvitto på inköpet och reparationen (reparationen var ett garantijobb dessutom).
Så gulligt kan det gå till.
//Spliffan

2008-03-04 00:18
ofan jag som trodde att det räckte att gömma grejjerna i väskan o sen dra till sverige:P
jag kan förstå lite större grejjer som en mpk49...men vi säger ett ljudkort av 5000 kr klassen..lägga in det i resväskan borde väl inte vara något problem med tull osv? eller?kanske mer problem med att få ut det från staterna men in i sverige är en baggis. Jag minns när jag åkte till chile för 3 år sedan så gömde jag 27 sprit och öl flasker i strumpor och tidningar o inga problem haha:P spec i sverige gick bara förbi ingen som höjde ett ögonbryn. Borde inte vara svårare med elektronik eller misstar jag mig?
Enigma has spoken!

2008-03-04 00:31
nä det är absolut inte svårt, så länge de inte bestämmer sig för ett stickprov.

Och kryssar man i gift och ett lågt värde lär man inte kunna försäkra försändelsen vettigt heller, så det är väl inte det optimala om vi snackar studioutrustning.

2008-03-04 13:32
gömer du sakerna i väskan skall det inte vara något problem, men det kan ju altid bli tull om du har otur

2008-03-04 14:33
men om man slänger i mpk49 utan lådor o sånt då kan dom inte bevisa att jag köpte den där eller:P? jobbigt det här med tull:P
Enigma has spoken!