I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-02-04 14:57
coolhomosexuell: varför borde jag börja rappa?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-04 16:54
för att det där är sanning. jag hade fått gåshus om nån hade lagt det över en beat. 
www.discotheque.se
Skivsamlare

2008-02-09 12:06
haha xD
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2008-02-18 19:19
fråga:

jag har blivit sjukt intresserad av detta och funderar på att testa. jag vill spela på vinyl och lära mig allt som finns att lära sig MEN all musik finns inte på vinyl. hur gör jag då? kan man ha 1 turntable och en CDJ eller 2  turntables och en dator osv?
fred!
http://storiesaboutbarcelona.blogg.se

2008-02-19 11:11
Du kan köra både och men de e ju roligare med 2 turntables och en dator isf... Köp Serato scratch live så kan du köra all musik ifrån datorn till vinylspelarna...
http://djneno.com <-- Lyssna på ny musik och lite annat bullshit

2008-02-19 11:56

2 turntables en mixer och en cdspelare funkar ju perfekt istället för en dator

2008-02-20 14:07
Ah, men den mesta musiken finns på vinyl så hooka vinylspelare och cd, jag tycker att hela mp3 momentet och att stå och stirra in i en dator tar bort ganska mycket av känslan, plus om du kör vinyl kan du bara sätta på en platta och lyssna på den utan att använda dator och annat jox, det är romantik fan.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-02-20 18:57
men vart kan man hitta all denna musik på vinyl? internet/butik?

2008-02-20 19:55

Blenda  eller Recordhunter säljer nypressad vinyl

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-21 21:32

Den mesta musiken finns inte alls på vinyl, det är klart det finns mycket vinyl och jag älskar fortfarande vinyl, men nuförtiden kan man göra så mycketmycket mer på det digitala viset. Utvecklingen är i sin tid och mer o mer börjar bli digitalt.
Du kan köpa sjukt många olika digitala dj mixers etc, istället för å spara sjukt länge till ett par technics osv, det enda du behöver är en dator..
(jag brukade spela in dj mixar förut i Traktor och då använde jag tangentbordet. Upp pilen var +pitch och neråt pilen va -pitch, enter va play, 1an va kill switch för basen, backspace var cue osv...)
 Det är enklare å få tag på musik (ex. Beatport.com, eller annat, och du slipper beställa vinyler från tex england som kan vara slutsålda redan efter 2 dar t.ex) och istället för å bära på alla vinylskivor så räcker det med å ha en laptop + extern hårddisk med din musik. Sen kan du bränna orginal låten du har plus nån remix av samma låt på en o samma cd skiva så har du i princip en 12a...ifall du ska spela med cd.. Vissa tycker det är krångligt o shit med den digitala dj biten men om du vill köra digitalt, så gör det enkelt för dig och krångla inte till allt så mycket. 
 och lär man sig på rätt sätt digitalt så kan man göra saker som en vinylnisse aldrig kunnat tänka sig... Jag är inne på båda spåren, sjukt med vinyl, sjukt med digitalt, and i luv dem both!

kanske kan va nåt?

Jah!

2008-02-21 23:38
men vafan sitta och stirra in i datorn och pilla kan man göra på dom här datorträffarna.
djar man ska man fan leva sig in med publiken ha kul med publiken och på så vis är en dator helt uteslutet. möjligt vis serato men bara en dator hör inte hemma på något dansgolv

2008-02-22 11:05
äh, bullshit
Vem säger att man inte kan leva sig in med publiken om man djar med dator?
Jag förklarade att det går att lära sig dja utan att behöva köpa ett shit,  det funkar endå på samma sätt. Kan du dj'a så kan du dj'a, med en dator eller med skivspelare spelar fan ingen roll. Det är DU som gör det hela, inte datan eller skivspelarn - man måste kunna använda dom också. Folk skiter fullständigt i vad man använder för utrustning.. förutom vissa faggets som tycker att vinyl är sååå äkta och som har stannat i utvecklingen

2008-02-22 11:44
Jag kör med virtual dj & hercules dj-konsolen, dels för att jag är student o saknar ekonomi till riktiga prylar & dels för att jag kände att de var en bra inkörsport till DJandet. Kan starkt rekomendera de till någon som är sugen på att börja DJa! & Vill man prova vinyl finns input för 2 spelare på Hercules-mixern så man kan snurra vinyl & köra mp3 genom datorn som någon efterfrågade..

2008-02-22 13:38
Du kallar vissa som tycker det är äkta för att dom lirar vinyl faggets.
Men du kallar dig själv DJ som sitter och pillar på en dator?

Jag har sett en del setat med en dator i ett dj bås,
men vad han gjorde där med en dator vet jag inte,
inte var det nån inlevelse på nått håll.

2008-02-22 19:30

jag statuerade bara ett exempel. jag sa att jag både kör vinyl och dator, och att jag "brukade" sitta å pilla me datan... du kan se precis va jag har skrivit :)
Du missade en del i meningen tydligen,  "förutom vissa faggets som tycker att vinyl är sååå äkta och som har stannat i utvecklingen" -
jag tycker att vinyl är fett äkta men jag tycker det är sjukt nice med den digitala biten/utvecklingen för du kan göra så sjukt mycket mer liksom, o det finns så många som tycker att det är kefft med digitala dj's och som tycker dom är så "äkta" för att dom bara kör vinyl, för att det är "äkta" liksom. Got me?

Jo kan tänka mig det, måste ha varit boring. Jag har sett sjukt många dja med dator ute (inklusive mig själv) och det har varit fullt ös på alla sätt o vis.. inlevelse till max - ja och folk har tillochmed frågat mitt under spelningen hur man gör om man ska dja med dator och så vidare... även om jag skulle sitta o pilla me datan fortfarande så skulle jag utan tvekan lätt kalla mig dj för det är hur man gör å hur det låter som är grejen, sen om du använder decks eller typ jagvetintevad spelar fan ingen roll.
Ju bredare desto bättre. Att bara köra vinyl är fortfarande sjukt jävla chill men jag vill bara tipsa till dom som vill bli dj's att har man en dator (som nästan alla har) så är det i princip det enda man behöver nowadays för att lära sig dj'a eller för att testa bara, onödigt o spara till dyr utrustning när man redan har det man behöver...
yeye
Happy friday!

2008-02-22 19:31
shit va långt det blev hehe

2008-02-22 20:52
visst har man väl sett en och annan serato-dj stå med näsan i skärmen lite väl mycket. jag tycker att det finns en risk att man tappar känsla och publikkontakt när man kör med dator. dessutom har många på tok för mycket musik i sin dator så att det blir oöverskådligt och random kaos av det hela. MEN är man proffessionel och duktig så kan man ju köra på vilket format som helst.

jag funderar själv på att skaffa rane serato faktiskt, men mest för att jag är trött på att släpa tunga väskor med vinyl och att behöva vänta aldeles för länge på att skiten släpps på vinyl (eller att bra tunes säljs slut samma dag dom släpps). förhoppningsvis tappar jag inte min publikkontakt och hamnar med näsan i skärmen som vissa tyvärr gör
SKYSCRAPER - MILLION VIBES
http://www.myspace.com/martinnordbeck
http://www.myspace.com/millionvibessound

2008-02-23 11:24

Exakt!
hehe det gör du nog inte :)

2008-02-23 12:07
men om jag nu vill ha på vinyl, vart kan jag hitta det då? droppa lite hemsidor osv att beställa ifrån! just nu har jag bara köpt begagnat men vill hitta lite nya grejer.

och tack så mycket för alla tips. ska tänka på vilket det blir.. Men om jag väljer att köra två turntables och 1 dator betyder inte det att mixern jag köper måste ha fler än 2 utgångar? ja, frågan verkar dum men jag är ny. so you know..
thnx!

2008-02-23 16:05
www.hhv.de
www.ebay.co.uk
www.blenda.com
www.juno.co.uk
www.megastore.se
www.ginza.se

De har allt.
http://www.earforcefm.blogspot.com