Dags för Studio Monitorer
Tja, det är nu dags för studio monitorer och skulle vilja veta någon rekommenderad monitor. har 3000 på fickan men om det inte finns något fint i den prisklassen kan jag lägga ut mer(nödfall). Skulle gärna också vilja veta vad för kablar det är som gäller och hur man kopplar dom till datorn+ är det nödvändigt med ett mixer bord om jag har en ljudkälla(Motif). Tack på förhand!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hade tänkt att köpa imorgon så det vore kul med lite respons!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skyll dig själv! Nä men seriöst, jag skulle nog rekommendera att provlyssna INNAN du bestämmer dig för vilken dag du ska köpa dem. Använder du bara motif att göra musik på så kan du koppla direkt, ja. Kolla i instruktionsboken om den har balanserade utgångar, isåfall kör du balanserade kablar. Vill du kunna spela upp fler ljudkällor funkar en mixer bra. Eller om du har fler utgångar på ditt ljudkort...
thanks johhny! och med "köpa" menade jag kolla runt lite i affärerna:D
har ett par Alesis M1 620 hemma, tror de har nån slags 3000-kr-deal på dem nu på 4sound. jag tycker de låter helt ok.
jag har hört att events har ganska softa monitorer i den prisklassen, annars är ju alltid behringer ett billigt alternativ, då deras koncept är att de kopierar dyra grejer och säljer dem billigt.. jag vet att det finns många som ogillar behringer, dock vet jag inte varför..? själv mixar jag på ett par KRK-monitorer som ligger runt 7000, dom låter riktigt bra..;) bästa tipset är att ta med låtar som du lyssnat på mkt på en mp3a eller ngt och lyssna på dem i musikaffären.. om handlaren inte erbjuder den möjligheten kan du lika gärna dra någon anna stans; eftersom det bara är du som kan avgöra vilken monitor som är bäst för dig.. du letar efter ett ljud som inte gör ont i öronen och som avslöjar eventuella fel i mixen.. ett bra tips är att ta med någon gammal låt du gjort, som du vet är dåligt mixad, och lyssna.. vissa högtalarsystem (som hi-fi-anläggningar) tenderar att försköna ljudet lite.. det vill man verkligen inte när det gäller monitorer..! lycka till, det tog mig ett par veckor att hitta mina men det var det värt..;)
är inte G, nu vet ni det, jag vänder ryggen till allt hat/<br>är mer som E, för ni vet E det är fan MC i kvadrat.. www.myspace.com/gkmonarken
Ja Event TR6 har ju iaf fått väldigt bra kritik, men de hittade jag inte inne någonstans när jag köpte mina. Å andra sidan får genelecs mindre modeller ofta bra omdömen också men de har jag personligen svårt för diskanten på. smaken är som baken...
tack så mycket PSG, sånt där ville jag höra:D. ska hålla utkik efter events. tack du med johnny!
yamaha hs-80 ska vara tunga, nytolkning på ns-10 lr nått sånt fast låter helt annorlunda tydligen, fast bra
Event är helt klart prisvärda. Deras snorbilliga ALP5or fungerar finfint hemma även om jag föredrar Genelec på jobbet (kan bero på att de inte går ut över min plånbok visserligen..)
haha sant...Genelec är inte direkt billiga:D jab_out jag kollade in HS-50 hos musikbörsen och dom kostade 2000 spänn vilket känns bra:D det blir iväg å kolla på torsdag för min polare orkade inte hänga med.
haha jävlar...snygga va dom också:D samt bra pris 1.900 hos musikbörsen. så här från datorn verkar det stå mellan HS-50 och ALP5. såg även en annan monitor M-AUDIO BX8a, har den något fint rykte? längtar tills på tosssssdag:D
Jag är toknöjd med mina Genelecs. Jag hade en budget på 4000 när jag gick ut o letade, men det kändes dyrare att köpa något i 4000 prisklassen (dvs bara slänga ut pengarna på skit) än i 10 000:- eftersom skillnaderna va som dag och natt. Men det finns givetvis monitorer i den prisklassen som är helt okey! Men spara dom där slantarna och slå till på ett par riktiga istället, dom kommer du ha glädje av läääänge! Du kommer bara vilja kränga bort budgetmonitorer förr eller senare och byta upp dig.
Kolla in Tapco S8 dom jag hade innan jag bytte upp mig till Adam A7. Tapco S8 kostar 4000kr nya nu förtiden på 4sound. gå och lyssna in dom. Lyssnat in Maudio tycker dom försöknar som fan, vilket är ganska sugigt.
tack! ska hålla utkik. ska höra och se om jag sparar eller köper.
kör med ett par Event TR5 och en Event S100 (sub) till det. funkar grymt... köpt från thomann.de ..nu tror jag dessvärre att TR5:orna inte finns i produktion längre..så antingen får du hoppa upp till TR6 eller köpa ALP5... har inte provlyssnat ALP5 men jag har bara bra erfarenhet av event...
har hört att sq-50L från
valutronic är bra.
nej det är inget skämt.
http://www.myspace.com/mcblindfold
..men SQ-50L är väl "vanliga" högtalare?
amfetaminpsykos: jo, men gränsen mellan vanliga högtalare och monitorer går väl i så fall där de vanliga högtalarna nått upp till kravet på en "ärlig" frekvenskurva (+/- 2.5 db) och SQ står väl för "studio quality" :P (är rätt sugen på ett par såna där själv, fast det är till vardagsrummet.)
kör med ett par Event TR5 och en Event S100 (sub) till det. funkar grymt... Att kaliberar en sub är svårt i sig och att göra det i ett rum i en lägenhet är typ dömt att misslyckas, är nog bättre att sattsa på ett par bra monitorer då med lite fler element
amfetamin, klart han ska bygga custom.. fatta klä in dom i gamla fibban centerfolds
Top notch! Studio Quality tagen till en ny nivå .)
har redan ett hemmabio system med 750w:D men tack ändå;)
varsegod endå men jag tror dina behringer eller va du nu köper kommer låta mer hifi
fan va på 4sound idag... det blir Tapco 8:or feting.
WimanProductions: Good choice :D
http://myspace.com/etownbeats