I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-01-10 18:57

Stulet beat

Tjo, kom och tänka på en sak har dock inte hänt mig bara en liten fundering.

Om någon skulle typ att han har ett beat som man kan få, så kickar man på de och sen visar det sig att det inte alls är snubben som sagt att han har gjort de som står för produktionen.
Vem får ta smällen?

Ps. Vet inte om frågan ligger i rätt forum..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-10 19:50
hur ofta får man tag på ett beat som inte är free utan acapella och allt
Konse''

2008-01-10 20:08
ChrilleF det händer nog rätt ofta, men jag tror att det är du (eller om det är nån annan du snackar om) som får ta smällen, men kan inte säga de med säkerhet dock :P
Mr fuck it..

2008-01-10 20:14
Vad menar du med att ta smällen? Att producenten skulle bli lite sur eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-10 21:28
Jag vet att det finns många som spelar in beats från myspace,soundklick osv för sedan använda dom själva..
Sometimes you win and sometimes you lose!

2008-01-10 21:49
Vem bryr sig egentligen? De som stjäl beatsen lär väll knappast vara seriösa och om de nu är det så kommer de bara göra bort sig förr eller senare.

Den som får "smällen" beror väll på, om inte producenten har registrerat eller har äganderätt (vet inte riktigt vad det heter) på låten så finns det väll inget man kan göra tyvärr.

Om producenten kan bevisa att det är hans låt är det väll bara hota eller eventuellt ta upp det i domstol och klämma åt små tjuvarna.

2008-01-10 21:49
Crillef: Läste du inte vad jag skrev?

Ja menar om nån tar ett beat som har rätttigheter o grejjer t ex från nått stort skivbolag i usa.

2008-01-10 22:10

2008-01-13 12:56
de går ju o loopa beats, om artisten som har rätt till beatet sparar för länge i slutet lr nått, men som sagt, jag tycker ändå att den som stulit beatet borde åka på det, för snubben som kickar på beatet kommer väl ändå veta vem han fått det av, men de kan ju hända att den som droppar på beatet kommer få ta smällen oxå,

2008-01-13 13:05
hip-hop bygger på att man "snor" från varandra. allt vad upphovsrättslagen och intellektuell egendom ska fetbort.

2008-01-13 17:43
Mentra: varför skulle jag skriva om jag inte läste de du skrev?

Som jag förstod de mena du att tex. att nån på whoa skulle lägga ut ett beat som han skulle sälja så tog jag beatet och gav de till dej och sa att jag gjort de, eller ett beat från myspace eller vart som helst?
Konse''
Promotor

2008-01-14 01:17
Har en fundering som nog skulle passa bra i detta forumsinlägget... Säg att man inte har STIM.at sitt beat, och någon har stulit det... Om du anmäler personen... fungerar din t.ex reasonfil som bevis på att det är ditt beat?

2008-01-14 13:41
STIM bevakar inte rättigheterna till din musik, de hämtar bara in pengar för låtar du har registrerat hos dem. Reasonfilen gäller knappast, men om du är nojjig kan du alltid skicka rekommenderat brev till dig själv med beatsen och låta brevet var oöppnat för en eventuell rättstvist.
http://www.myspace.com/mtmybeats <-- checka mina beats!
http://www.myspace.com/misterthingamy
http://www.makkalpublishing.com/misterthingamy.html

2008-01-15 23:45
Optimistisk:

Det vet man inte. Har inte hört att det finns något tidigare rättsfall inom ramarna för din beskrivning. Stimat eller ostimat, så är gäller samma upphovsrättslag. 

Producent/Songwriter
www.myspace.com/pitchtunes

2008-01-16 17:27
Ett sätt att bevisa att man har originalet till ett beat är att man, innan man publicerar det, bränner ut en multitrack på CD och postar det i ett förseglat reommenderat brev till sig själv.
Då får man det på posten med en datumstämpel och allt, sen lägger man det oöppnade brevet i säkert förvar i ett bankfack tills den dagen man behöver ta fram det för att bevisa att man har gjort det.
...lär krävas ett stort bankfack i längden dock.. får börja köra med BluRayskivor kanske. hehe.
//Spliffan

2008-01-16 17:39
därför stimar man sin musik ;)

2008-01-17 00:01
har för mej att så länge du inte säljer skiten så får du ingen smäll alls , men ska man sälja skiten borde man väl kolla rätt noga om det är stulet , men vi bor inte i usa så tror det kan va rätt chill o använda andra skit ..