I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

spela in elgitarr & digitala trummor

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-01-07 21:40

spela in elgitarr & digitala trummor

hejsan de är så här att min polare har skaffat sig ett digitalt trummset och hans band vill dra ner på studio kostnaderna :) och jag erbjöb mig å hjälpa dom.
och jag har inte en aning om hur man spelar in sånt:P
jag skulle vilja ha lite hjälp med hur man ska koppla trummorna å gittarrerna å basen.
och gitarren ska de ju va dist på och dom ahr elgitarr förstärkare och sånt
och om man ska spela in alting samtidigt eller var för sig,

och här kommer lite vad jag har för grejjer:D

pream ,länk
ljudkort,länk
mixer,hittar inte länk men de är 2 mic ingångar & 4 line in
trumsettet,gick inte å länka men här är iaf va det stog :
TD-6 KX - Schysst trummor för hemma bruk eller det lilla pubgiget. Låter okej, känns bra att spela på. Nytt trumset för finsmakare. Setet är uppbyggt runt modulen TD-6V men har sedan kompletterats med nätskinn-pads för en mer naturlig spelkänsla. Kanon!!!! Setet består av:  1 st TD-6V trummodul  1 st PD-105BK virvelpad,  3 st PD-85BK pukpads, 1 st CY-5 hi-hat, 1 st CY-8 crash-cymbal, 1 st CY-12R/C ride-cymbal, 1 st KD-8 bastrumma, 1 st FD-8 hi-hat controller samt hagen/stativet MDS-6C.
Bastrumpedal ingår EJ i priset. Grundset inkl hage:
S.V.K. Deal: 16.995:-
Ord.pris: ca 21.500:-

kör med adobe aoudition 3.0 men har cubase också om de skulle va bättre å spela in med.
om de ens går å spela in

om de är nått som står konstigt så aa hah :D

tacksam för svar :D

PEACE

2008-01-07 21:42
med din utrustning föreslår jag att ni ska spela in allt för sig så att du kan mixa alla separata ljud osv.
Its Tricky!

2008-01-07 21:43
okej, tack för de då vet jag de:D

2008-01-07 22:45
kör guran och basen via preamp så slipper du uppmic av förstärkarna
Musikstudio pannrummet
CR

2008-01-08 00:53

Trumsetet är det bara att koppla via stereo utgången på modulen in till ljudkortet.
Gitarr och bas kan du för enkelhetens skull köra via preampen och sen använda t ex Guitar Rig 3 för dist osv. Om du ska spela in alla samtidigt eller inte känns mer som att det är upp till bandet egentligen. Jag menar är det bara en gitarrist så har du ju ändå 4 ingångar som du kan dela upp till varje. Stereo till trumsetet och sen gitarr och bas i varsin.

En sak jag tycker funkar bra är att spela in en slask med gitarr som du har som grund och sen låta alla spela in efter det. Bas först, trummor sen och sist gitarrerna.

Lycka till!

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2008-01-08 01:40
har du riktiga stärkare o en sm57a så ere bara mica skiten ju, man kör ju inte line'nade grejer om "riktiga" saker finns tillgängliga.

2008-01-08 02:38
wannabee P1 det beror ju helt på hur de riktiga grejerna låter.

2008-01-08 02:58
alltså, du kommer inte kunna spela in allt samtidigt och få det på separata kanaler, då kommer det inte gå att mixa. och det kommer inte låta bra med enbart två micar på en uppmicad elgitarr. och att bara köra på en ren line-signal för att sedan dra det in i en plug kommer att låta som hej kom och hjälp mej. mitt tips är att du lämnar det här projektet bakom dej, för med eran utrustning så kommer inte slutresultatet låta speciellt bra. för att resultatet ska bli så bra som möjligt så krävs det att iaf 2 av medlemmarna spelar samtidigt som en spelar in. och då gäller det ju att det finns medhörning mellan parterna, eftersom att allt inte kommer att gå att spela in i ett och samma rum.

tyvärr, men som det ser ut nu så kommer detta inte att gå vägen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-08 03:02
Jag tycker att du borde testa iaf, gratis såklart. Både du och dem blir en erfarenhet rikare.

2008-01-08 09:47

Rolle vad fan snackar du om? Man ska inte behöva mer än 2 mickar på en stärkare, i dom flesta fallen räcker en 57'a långa långa vägar och det har gjorts på det sättet i hur många år som helst. Sen vet jag skitmånga som lajnar sina gitarrer och kör med Guitar Rig och resultatet är riktigt imponerande. Jag menar det är ju ingen större skillnad mot att köra gitarren in i en pedal eller hur?!

Visst fan skulle man föredra en MD421'a tillsammans med en SM57 i konen på nån dyr stärkare av valfritt märke men man kan få skitbra resultat även utan dom grejerna!

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se