I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

M-audio Firewire Solo + Logic Express 8

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-12-07 14:11

M-audio Firewire Solo + Logic Express 8

Har en liten fråga som jag hoppas någon kan svara på.

Tänkte köpa M-audio Firewire Solo, men ser att den inte har midi in/ut. Behöver jag det om jag bara tänker använda min midikeyboard som har usb-kontakt?! Har köpt en ny mac och är inte så haj på den än, men på min gamla PC hade jag ett pci-ljudkort utan midi in/ut men det gick bra att bara stoppa midikeyboardet rakt in i datorns usb, reason (som jag körde i då) kände av att midikeybordet var inkopplat på nolltid. Funkar det så i Logic och Mac med eller måste jag köpa ett ljudkort med midi in/ut?!?!

?

2007-12-08 10:26
Nej det behover du inte USB levererar MIDI for dig.

MIDI in/out inbyggt i ditt interface ar bra om du vill koppla in andra midi hardware till din studio, dvs moduler, gamla legendariska keyboards etc. Aven samplers och drummachines.

Men skulle du villja gora detta i framtiden kan du alltid skaffa ett USB-Midi interface vilket ger dig tillgang att koppla in andra MIDI devices som inte har USB.

Bli inte lurad utav att firewire ar snabbare an USB bara. USB ar faktiskt snabbare, men har inte samma bredd, vilket ar bra att ha nar du multi-trackar.

Det ar ett nice interface dock!!
Go for it!

2007-12-08 14:13
Tusen tack!!!
?