I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-12-02 17:06

Hur gör man?

Ja har jätemånga låtar som e i princip färdiga (med text) fast jag vet bara inte hur man spelar in låten-.-, vad jag hört så måste man ha en mikrofon o ett dyrt musikprogram.? KAn någon hjälpa mig här, vill gärna komma igång snart, har lagt ut en av mina låtar (text) men e halvfärdig:/ Kolla in den, Peace!

It ain't about black or white, cause we're human
I hope we see the light before its ruined..

2007-12-02 18:42
Cedis P13

För att spela in behöver du en hemma studio. man behöver inte ha svindyra grejer. men rekomenderar att du inte har för keffa grejer heller..

De du behöver är

Kondensator mic(fantom matning 48v)
sen behöver du ett ljudkort
och ett mixerbord eller preamp.

Jag anser att ett ESI Juli@ ljudkort e riktigt bra inte dyrt runt 1500:- eller billigare.

sen så kan du köpa en preamp det e en smaksak om man vill ha mixerbord eller preamp själv kör jag med ett mixerbord med inbyggd preamp och en inbyggd analog kompressor.

men sen finns ju varianten att köpa ett externt ljudkort oftast har dom micpreamp i sej.

men för att få bra ljud så behöver du ett dugligt ljudkort en hyffsad mic och bra micbås eller annan bra dämpning bakom/runt micen.

det e mycket å tänka på för att få bra ljud. och e de sen att du vill mixa så ska du ha ett par bra monitorer och ett par bra hörlurar.

sen så finns de ju ett helt träsk med musik program.

de finns ju enkla varianter som adobe eller coolEdit

jag rekomenderar att du lär dej cubase eller liknande program. dom e svårare och mer avancerade men du kommer tjäna på om du lär dej ett bra program från första början.
sen så kostar dom ju endel. jag e inte den som e posetiv till nerladning men de går att hitta på nätet. men e du seriös med de du gör så rekomenderar jag att du köper ett musik program..

Och min rekomendation till dej om du vill skaffa en liten hemma studio e att du pratar med din närmaste musik affär..

Har du Jam eller Musikbörsen i närheten som gå in till dom å säg va du ska använda sakerna till å att du e nybörjare så kommer dom hjälpa dej att plocka i hop ett bra paket.. och sen någe som e otroligt viktig e ju din prestanda på datorn så du inte sitter med för slö dator...

hoppas du fått lite tipps.

/Mats
Nej Tack!!! Jag Kör.<br>

2007-12-02 19:10
B.N.B

Ärligt, du borde bara knipa ffs!

Snubben är 13 år, han vet väl fan inte mycket, han gör väl som sina idoler inom hiphop/rap och skryter om att han är pimp och gangster, antingen skriver du något som hjälper honom jävla *****.

Visst du skrev att han behövde en mickrofon, hur mycket hjälpte det honom? Spela inte som att du kan något för det kan du uppenbarligen inte och måste trycka ner personer som är 2 år yngre för de i din egen ålder klarar du inte, patetisk! Fattar varför alla hatar dig.

Cedis

Kolla www.musikbörsen.se där finns det du behöver.

Tips på nybörjarsaker

MIKROFON

LJUDKORT

MIXER

Landar runt 3 000-3 500 kr med kablar

Lyssna inte på såna som B.N.B, han är bara sur för att han vet att en 13åring skriver bättre än honom själv, do your thing!

Annars kan du kolla runt i din stad om det finns studio som du kan hyra dig in i eller liknande!

Sen läs Mr-banditens inlägg också, bra tipps, glhf
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2007-12-02 23:53
Vist killen e 13  år men de va väl vi en gång i tiden oxå.
ålder har ju ingen betydelse man måste börja någon gång.
och det e bra att ni hjälper honom nu. det e på de viset man får bort de här coola gangster ungarna. Man visar dom hur musiken ska vara igentligen. och det e fler sånna folk som behövs för att leda de yngre in i hiphop musiken.
fan jag har oxå vart 13 år och tror att jag vart stenhård. men man växer och man kommer en bit på traven om man får hjälp av äldre musiker som kan visa va man ska köpa. hur man övar upp rimteknik och flowe och delivery...

så fortsätt att ge de yngre lite vägledning.

/Mats
Nej Tack!!! Jag Kör.<br>

2007-12-02 23:56
Ja just de en sak till  Mixern som mattheew  rekomenderade. jag rekomenderar den inte. Har haft en sådan en gång i tiden och den glappar rätt lätt i reglar och rattar. men vist man får ett skönt ljud ut av den. men  jag diggar den inte släng på någon femhundring så får du en bättre. sen har behringer mixen. en reverb effekt funktion med 99 förinställningar som e totalt onödigt i inspelning samanhang. men de kan funka riktigt nice om man ska köra live och få lite effekter på ut ljudet...

ja de va nog de sista jag ville säga.

Nej Tack!!! Jag Kör.<br>

2007-12-03 21:19
Va schysst killar, ni hjälper mig verkligen, ja vet att texten e ganska dålig, skrev de när ja va riktigt sur på en som kaxade sig mot mig o så.. HAr önskat mig pengar på julafton, kanske får typ 1500 kr, ska använda de till ett hyfsat mixerbord eller en bra mick. tack alla:)
It ain't about black or white, cause we're human<br>I hope we see the light before its ruined..<br>

2007-12-03 22:15
vafan är detta?
varför har någon idiot tagit bort mitt långa inlägg där jag hjälpte dig?

hoppas du hann läsa det iaf :)
Sleep is the cousin of death

2007-12-03 22:16
Vad hände med B.N.B's inlägg? :S
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2007-12-03 22:19
mattheew
man kan ju fan undra asso :S
ja som satt där och skrev hur länge som helst och så kommer någon och tar bort det haha

2007-12-04 01:06
jag tog bort dom, bara för att jag du spela bonanza i början o det spåra ut.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-04 03:41

onödigt med dyra grejer, kör på datormicken och lär dej rappa först.. riktiga mcs behöver inte kondensatormick

http://www.myspace.com/mcblindfold

2007-12-04 10:10
meccah051
ok...
men jävligt onödigt att ta bort den där jag skrev så jävla mycket?
jag bättrade mig ju och förklarade att jag bara skrev så för att ja precis hade vaknat?
fattigt gjort tycker ja.

war

2007-12-04 19:43
men tänk efter nästa gång när du börjar skriva.

bullet bullet
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-04 20:43
meccah051
yeah yeah , ska inte hjälpa någon mer .. lite onödigt och lägga ner massa tid för man vill hjälpa någon, och bara för man va lite morgon trött och sur i sitt första inlägg.
så blir även de långa hjälpande inlägget borttaget :/

screw u all mofuckas!
WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAR