I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ingen medhörning på micken

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-09-24 14:27

Ingen medhörning på micken

Jag har ett problem med att jag inte får nån medhörning på micken när jag spelar in i cubase. Ljudsignalen kommer in i datorn så jag kan lyssna på det efteråt men inte samtidigt som jag spelar in. Det är samma problem när jag samplar vinyl, signalen går in i datorn men jag får inget ljud ur högtalarna..
Har haft det här problemet förut men jag kommer inte ihåg hur jag löste det, har för mig att man skulle ändra ljudkortsinställningarna på nåt sätt. Jag har ett Audiophile24-ljudkort.
Nån som kan hjälpa?

2007-09-24 14:59
det är inte nån track-monitoring funktion i cubase då?

har ett likadant kort, har aldrig ställt om nåt sånt. du har lyssningen kopplad till ljudkortet också?

2007-09-24 15:28
det finns en knapp på track som ser ut som en högtalare. tryck på den
mhm

2007-09-26 10:21

på track? var ligger den?

2007-09-26 11:33
men förresten, använder du en mixer? det skulle ju kunna vara så att du bara behöver trycka in "tape/2T to ctrl"

2007-09-26 15:43
använder ingen mixer... har för mig att det hade nåt med monitor mixer att göra.

2007-09-26 16:08
Det blir lättare att felsöka om du berättar hur du har kopplat. vad lyssnar du genom?

2007-09-26 16:53
jo du vet audio spåret du ska spela in på har en liten knapp som ser ut som en högtalare prova med att trycka in den.
mhm

2007-09-26 20:48
Det är inte audio-knappen det handlar om, det blir ju samma sak när jag samplar skivor i wavelab. Om jag samplar från vinylen, som är kopplad genom en DJ-mixer, så kommer ljudet in till datorn. Jag kan spela in ljudet i wavelab och lyssna på det direkt efteråt, problemet är att jag inte har nån medhörning! 
Ljudet går alltså in i datorn men det kommer inte ut genom högtalarna på direkten. 
Jag har bara det här problemen när jag spelar in till datorn från mic (via kompressor) eller från vinylen. 
Jag är nästan hundra på att det var nån j***la knapp man skulle trycka på i ljudkortsinställningarna, jag kommer bara inte på vilken. Jag har ett svagt minne av att ordet "monitor mixer" i M-Audio-menyn har nåt med saken o göra men jag får ändå inte till det.... nån som kopplar?   

2007-09-26 21:14
ja visst, har du kopplat högtalarna direkt till ljudkortets rca L/R?

i Delta control panel:

Hardware - kryssa i "disable audio app use of monitor mixer..."
Patchbay router - kryssa i H/W out 1-2 "Wav out"
Monitor mixer: inget ska vara kryssat.

Det där beror ju såklart på om du använder s/pdif-anslutningen till kortet men eftersom du inte skriver det så chansar jag på att det där funkar, det gör det för mig.

2007-09-27 01:34

tack! ska genast prövas.

2007-09-30 13:16

Jo jag använder S/PDIF-anslutningen, vad ska jag då trycka på?

2007-09-30 13:22
då måste monitor/mixer vara aktiv och så får du routa det som du behöver.

eftersom du inte talar om vad du har inkopplat och hur kan ingen svara på det...

2007-09-30 14:48
jag har kopplat vinylen genom en DJ-mixer rakt in i ljudkortet med en vanlig röd o vit RCA-kabel. Ljudet går ut genom ljudkortet med RCA-kabel direkt till en förstärkare. Nån mer info som behövs?

2007-10-01 19:45
Hjälp kompisar!

2007-10-01 20:12
Vad har du s/pdif:en till då?

jag tror att du måste läsa dig till det. kan hända att du ska routa h/w out 1-2 till monitor mixer och sen välja där hur du vill ha det och höja de volymer som behöver höjas.

annars kanske du kan koppla ljudkortets out till en line in på mixern och därefter koppla nån av mixerns outs till stereon och sen göra i ljudkortsinställningarna som jag sade där uppe

jag vet inte hur du har det i övrigt, det bästa alternativet är ju att ta reda på hur patchbayen funkar genom att läsa bruksanvisningen

2007-10-01 20:53
ok tack ändå