I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-09-19 18:40

Midi-Controller

Är de någon här som har egen erfarenhet av att använda en Midi-Controller??

I så fall skulle jag uppskatta om den personen kan förklara lite mer ingående, va man kan använda den till...

Vet ju att den e till för att få ut mixern fysiskt från Inspelnings programmet...

men de borde ju finnas massa funktioner och jag vill veta mer om va en Midi-Controller exakt kan användas till innan jag lägger pengar på att köpa en...

Sen finns de ju i olika pris klasser och då skiljer sej säkert funktionerna lite... men vill veta i de stora hela hur en sådan fungerar exakt....

/Mats/

Nej Tack!!! Jag Kör.

2007-09-19 18:44
En midi-controller är till för att du ska kunna använda flera midi-instrument samtidigt.
Många ljudkort har redan midi-controllers inbyggt.
Om du vet vad en patch-bay är så kan du tänka dig en sån fast för midi.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-19 18:52
Vad som är möjligt att kontrollera beror nog mest på vad dina program tillåter.

Jag kör ableton live och kan använda allt som sänder midiinformation till i stort sett allt i programmet, alla pluggar o effekter etc.

och allt kan man sätta upp själv, assigna knobsen till vad man vill.

2007-09-19 18:54
nu tänkte jag att det du var ute efter var en midi control surface, typ denna

2007-09-19 18:55
beror ju iofs lite på olika controlprylar också vad de har för typ av "kontroller".

2007-09-19 18:58
Nja, blandade ihop lite grejer där.
En midi-conroller är ju ett klaviatur eller liknande.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-19 18:58

Nåt som skickar/tar emot midi-information.

2007-09-19 19:41
Ja, det gör ju surface bilden som johnny visade.

2007-09-19 21:25
Oki jag får tacka för er info..

men va jag har fått för mej e att en midi-controller e som ett mixerbrod där du kan få ut kanalerna i reglar och rattar så man kan ställa volymer. ratta EQ och andra effekter...

Jag kör med cuebase sx3...

för jag gör inga beats så jag e inte ute efter att reglera vst instrument. jag vill enbart ha någe för att få ut mixen i fingrarna så att säga...

va jag förstår av en artikel i en studio tidning så ska de funka med en midi-controller....

hoppas ni förstår va jag menar...
Nej Tack!!! Jag Kör.<br>

2007-09-19 22:29
Ja visst, det ska gå. Exakt hur du mappar ut rätt ratt till rätt parameter finns antingen i cubase eller också i program/drivrutinen som hänger med controllern.

jag har en rätt simpel controller, ett midiklaviatur med 8 reglar och 8 knobs och det fanns en förinställd pryl i Ableton Live som gör att vad jag än har aktivt i programfönstret styr jag med controllern.
alltså mixern, vst-synthar, typ allt.

2007-09-20 10:19
Oki va bra att de finns folk som kan..

Jag tackar otroligt mycket för den info du/ni har jätt mej...

för det e ju de jag vill ha controllen till att kunna styra allt.

Tycker du personligen det e värt att skaffa en controller. för mixningens skull? får man bättre kännsla i mixern om man får ut de i fingrarna???

Eller e de svårt att få till de med controllern???

/Mats/
Nej Tack!!! Jag Kör.<br>

2007-09-20 17:41
jag tycker det är grymt... skulle dock vilja ha lite fler och bättre kontrollers.

just det, om det är nån controller med knobs/rattar, se till att det finns displays på controllern och att pottarna är ändlösa.
annars kan det bli jobbigt om du styr flera saker parallellt, om du rör ratten en millimeter kan du råka ändra nästa inställning väldigt mycket när du återvänder dit.

en grej som är väldigt bra för ens egen skull är ju att man slipper kolla på skärmen och kan mixa mer efter hur det låter, typ hänga lite tyg över skärmen eller nåt. Man luras ju lätt av hur allting ser ut och stänger av hörseln...

2007-09-20 17:42
(jag har inte ändlösa pottar men skulle vilja ha)

2007-09-20 23:14
Tack så mycket för all info. de uppskattas verkligen!
Nej Tack!!! Jag Kör.<br>

2007-09-21 08:32
kan rekomendera novation x-station, synt, audiointerface, midikontroller, effektenhet och klaviatur

2007-09-21 08:35
tackar.. men om jag köper en midi-controller så e jag ute efter enbart en sådan och ej en med klaviatur, för kommer inte ha användning för klaviaturet....

så finns de tipps på bra midi-controller´s så e de välkommet...

/Mats/
Nej Tack!!! Jag Kör.<br>