I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2007-09-14 17:17

BPM analyzer

Sitter å har fått en fix idé om att fylla i BPM-fälten i ID3-taggarna i alla låtar i min musiksamling. Eftersom jag har en skitladd med musik så göres detta alltså helst med en automatisk BPM-analyzer.
Har tagit ner lite olika verktyg som påstås göra jobbet. MixMeister BPM Analyzer är den som verkar ha fått bäst betyg av folk och den påstås göra jobbet förvånansvärt bra. Jag kan hålla med att den jobbar helt ok när man använder den till dansmusik som trance, techno å annan typisk disco-/klubbmusik.  Men när man använder den till hiphop så slår den helt fel i ungefär 90% av fallen.

Är det någon som vet om någon automatisk analyzer som är specialanpassad för hiphop? Jag har en känsla av att det krävs någon form av specialalgoritm för att få bra resultat på stukade hiphop beats.


Anyone? 
Och om inte.. vem är bäst på programmering och vill utveckla ett sånt verktyg åt mej? Hehe.

//Spliffan