I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[DIY] Ljudisolerad datorlåda.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2007-08-24 00:06

[DIY] Ljudisolerad datorlåda.

Ska snart bygga en själv och tänkte att det kanske fanns nån annan händig person som är i behov av samma sak men kanske inte riktigt vet hur det är man gör. Så jag tänkte vara snäll och ge er grunden för hur dom fungerar så får ni göra vad ni vill av informationen sen. Det bästa med att bygga själv är ju att man kan anpassa allt efter sina egna saker och bygga i den stil man själv tycker om. Min kommer stå brevid min arbetsyta på hjul men denna kan man ju t ex bygga in i studiobordet sitt eller vad man vill, allt är upp till er som sagt.

REFERENSBILD

Förhoppningsvis är den inte allt för svår att tyda. Det bruna är då plattorna själva lådan består av och hur dom sitter. Det biega är själva insidan av lådan. Det gråa är akustikskum (Ska ge er två olika alternativ längre ner i tråden). Och sist är det ljusblåa hur luften kommer att ventilera eran dator och hur den kommer sprida sig.

Vet inte riktigt vad jag ska säga för jag tycker bilden förklarar det hela väldigt bra, men några viktiga punkter ska jag iallafall ta upp.
Tätning är extremt viktigt, så se till att slemma på rejält med silikon i varje kant och hörn så att det verkligen är lufttätt. Finns en hel del fläktar som fungerar för detta endamål, själv fick jag min ifrån en gammal gammal isoleringslåda och den fläkten var helt perfekt. Väldigt tyst och så fanns det en lång kabel med på och av knapp som jag kommer sätta på framsidan för lätt åtkomst. Mellan fläkten på lådan och fläkten på datorn ska det gärna sitta någon sorts rör och även det ska vara tätat och fyllt med akustikskum. Akustikskummet är väldigt viktigt speciellt i ventilationslabyrinten eftersom det är där som ljudet kommer att komma ut. Anledningen till att det är gjort som en labyrint är för att ljudet ska studsa så många gånger att det förhoppningsvis har dämpats så mycket att det inte kommer ut ett endaste dugg, men det brukar vara lite olika i olika konstruktioner men hjälper det garanterar jag att det gör. Till dörren kan ni använda sk. P-list, finns på alla möjliga ställen som Clas Ohlson, byggvaruhus och jag tror även det finns på Rusta och ÖoB om jag inte minns fel. Hmmm vad mer..

Ja luften går ju då in under datorn från baksidan, sugs in i datorn via datorns inbyggda fläkt och sugs sen ut igen av lådans fläkt. Ut genom labyrinten och det är där den dämpas igen. Tänk på att leda luften BORT ifrån insugshålet för annars kommer ju den varma luften tillbaka in i datorn igen och då är det helt plötsligt ingen vidare ventilation.

Akustikplattor av värde är då dom här, inne i lådan rekomenderar jag DESSA eftersom dom tål väldigt hög värme och är brandklassade.
I labyrinten, insuget och möjligtvis även inne i lådan OVANPÅ den jag länkade innan så kan ni köra på DESSA då de är mycket lättare att forma lite som man vill.

Öhm ja är det något mer så

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se