Vet inte hur man kopplar, hjälp.
har precis fått hem mina studio saker nu, och det ligger till såhär har köpt detta paketet : http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=Studiopaket&grupp=Interna&undermeny=&flik=1&exp=Ljudkort&info=12660# Jag har satt i ljudkortet, och det funkar samt jag har installerat drivers o sånt... det är klart... jag har kopplat in micen till Preampen, men hela grejjen är, hur fan kopplar jag preampen till ljudkortet, jag förstår verkligen inte... jag har en sladd som går in i " Balanced out " på preampen som ska gå in till ljudkortet, men jag vet inte var i ljudkortet det ska sitta,, om ni går in på den hemsidan och kollar på ljudkortet, där på baksidan av ljudkortet finns det 4 st ingångar, och jag fattar inte ett skit var jag ska koppla in det =|.... ni kan ju iallafall försöka, beskriva vad jag ska göra osv... vore snällt.. har försökt leta efter nån guide eller något, men hittar inte något om detta :) tacksam för hjälp.. peace.
haha , jag har samma problem :(
sätt den i L input. sen när du ska spela in, se till att göra det på ett monospår och välj i programmet att du endast använder ingång 1(L) för att slippa slösa processorkraft och få ljudet ur både L och R.. en mic är alltså mono...
hur ska jag veta vilken som är l-input, det står inget på ljudkortet, förlåt om jag är trög. men aa... somsagt, sladden ska gå in nånstans där på baksidan på nån av dem 4 ingångarna, men de står inget :|... och vad blir skillnaden om jag råkar ha stero? =)... peace
Ugh... ok gossar. Minsta gemensamma nämnare för er två verkar vara att ni inte kan läsa. Juli@ brukar levereras med Telekontakterna inåt och RCA-kontakterna utåt. Det fina med detta kort är alltså att man kan själv välja vilket man vill ha. Så, hur gör man för att välja då? Jooo, man läser manualen man fick med i paketet där det står klart och tydligt att man skruvar loss lite skruvar på kortet (innan man stoppar in det i datorn), och sedan vänder på den översta delen och skruvar tillbaka skruvarna igen. On ni inte förstått det ska ni alltså skruva och vända, eftersom ni ska ha Telekontakterna utåt. Sen så kopplar ni:Mic -> Preamp Mic In med XLR-XLRPreamp Blanced Out -> Line In 1 på Juli@ med XLR-Tele Sen när ni spelar in er rap/sång så kom ihåg att spela in i mono annars kommer ni bara höras i vänster kanal och så kommer ni skapa en ny tråd om detta problem. Men nu vet ni. Mono! Ursäkta tonen men jag har inte fått mitt kaffe än. *gäsp*
//Spliffan
tack för hjälpen, ska se om det funkar nu :D kmr med en uppdatering sen ;D haha... peace
alååå, :P Från preampen " Balanced out " till ljudkortet men vilken Ljudekortet : line in L, Line in R line out L, Line out R, vet inte i vilken av dem jag ska koppla sladden i :)
spliffan skrev line in 1 , och det må vara = L ? =D
när spliffan endå är på g och svarar så snällt så kan jag passa på och fråga en sak till :p det där med sample rate, ska den vara så hög som möjligt, eller ska den vara på 44 000 , för att få bäst ljud som möjligt och 16 bit eller 32.. osv... :) peace.
Det är alltid bra att ha så hög samplerate och så stort bitdjup som möjligt. Kör på 96kHz/24bit så långt du kan. Då får du dessutom en lägre latency. Nackdelen är att det kräver mer prestanda av burken. Om ljudet börjar hacka kan du sänka till typ 44kHz (eller höja latencyn i Juli@s kontrollpanel). Men när du bouncar ner/export audio mixdown så är det bra om du höjer till 96kHz igen. Låg latency är bra när man spelar in sina instrument, men inte lika nödvändigt när man mixar. Så man kan anpassa lite efter vad man håller på med.
//Spliffan
nytt problem, jag verkar inte få kontakt med preampen asså... micen till preampen, sen preamp till ljudkort preampen är kopplad till line in 1/L , men den verkar inte koppla till varandra.. :S helt knas... vad kan problemet vara?
haha, jag har samma problem :P
jag har lyckats lösa mitt problem iaf :) , tack för du drog upp tråden kev, o tack för alla svar.. peace out ..
Vad händer då? Ger preampen utslag när ni gapar i micen? Om inte: På preampen: Kolla så att 48 Volt -knappen är intryckt (för att mata micen med ström, även kallad fantommatning) och se till att Line-switchen inte är aktiverad. Vrid på Input Gain- och Tube Blend -rattarna (börja med att ha dom i botten).
//Spliffan
själva grejjen på mitt problem var inget problem, jag trodde helt enkelt att det inte funkade när den där mätaren inte rörde sig " level "... men sen när jag gick in o spelade in så fick jag våger och ljudet spelades in
fast jag har en fråga.. kan man kopplade headsetet till preampen ?? vart nånstans isf :P
på cool edit, går på settings o väljer mono, sen på själva tracket går det bara välja bland , stero, left o right,.. så när jag reccar så tar den bara in ljud på ena sidan..
för att vara lite mer tydlig, så rör sig bara den översta mätaren på adobe .... asså två st mätarer längst nera,, bara den överasta rör sig, om det ska vara så ingen aning :D men tror att båda ska röra sig? =P
Om man kan koppla headset till preampen tror jag inte, men ändå, det är DIN preamp, borde inte du kunna den bättre än mej? Läs manualen man. Och angående inspelning i CoolEdit minns jag inte, har inte använt det på år å dar. Hmmm.
//Spliffan
jag läser, o jag fattar nada :D iq 0 :D:D aja, ska spela in nu, kolla gärna in audio forumet inatt eller imon för att höra hur kvallen blev :D peace
KevB: Sampleraten är dubbla av de högsta tonerna som projektet kan producera. 44khz = högsta tonerna 22khz. 96khz = 48khz.
Eftersom mänsklig hörsel frekvensområde är ca 20hz till 20khz, så är det egentligen onödigt att ha en samplerate som du ändå inte har någon "användning" av :).
Det som händer när du använder lägre samplerate, är att du blir av med transienter. Transienter är korta, snabba, högfrekventa ljud som man egentligen inte hör, men man märker direkt ifall de inte finns där. Ifall en fil är oerhört hårt komprimerad, hårdare än t ex mp3, så försvinner transienter, och man upplever musiken som platt.
Det kan jämföras med spela fotboll med en dåligt pumpad boll. Den ser inte annorlunda ut, men det är inte samma grej, och man märker skillnad :).
Det har sina respektive för- och nackdelar. Med lägre samplerate så missar du transienter, men projektet kräver inte lika mycket processorkraft, så att du kan dra på fler effekter och spår. Detta är praktiskt t ex vid mixning.
/Mr. Mazz
Herr Pansar kanske borde plugga lite mer ljudteknik.
//Spliffan