I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-08-08 19:10

Lägenheten

shu... nu ska man ju flytta ur boet o ta studion med sig...
inget värsta bara basic inspelningskit o sånt
ska bo i lägenhet (såklart)

så till frågan !

har ni studion i eran lägenhet?  hur tycker ni det funkar? nån granne som klagat o så?
jag menar rappen man spelar in låter ju inte väldans mycket högre än ett vanligt samtal så det borde ju inte va nåra probs på den fronten...?

micbåset försvinner ju... hänga miccen i en garderob som man öppnar när det är dags för inspelning, funderar på om den ska vara i samma rum som studion eller nått annat för man vill ju inte att den ska ta upp för mycket surr från datorn osv... funkar det bra ??

ha D

Jag fiser THC !

2007-08-08 22:45
men vafan nu har det ju gått en halv dag.....  upppppa
Jag fiser THC !

2007-08-08 23:01
Varför skulle det inte funka? En fråga bara hur kan det låta bra om rappar lika högt som du pratar?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-08 23:04
Och det beror väl helt på skulle inte vilja bo granne med te.x kaggen direct..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-08 23:06
lugnt bara man håller sig på rätt tider av dygnet... och börja lågt, innan du vet hur pass lyhört det är och vad du har för grannar. grannarna är alltid lite mer känsliga i början, så ta det lugnt med volymen i nån månad typ tills du har hunnit visa din trevliga sida i trapphuset hehe...

kan ju också vara bra att ställa prylarna på nåt strategiskt ställe, dvs inte med subbasensens basreflexportar mot samma vägg som din grannes spädbarnssäng etc.

2007-08-08 23:08
jag har nog tur som fan iofs, både grannen bredvid och under håller på med musik och vi är i typ samma ålder så det är super.

2007-08-08 23:20
det är basen som gäller, basen är typ d ända som verkligen stör om nån pumpa musik

ett tips är att gå över till grannen, o lyssna hur mycket det låter från dig

2007-08-08 23:23
Min granne har sin dator vägg i vägg med mina grejer... jag fick frågan "komponerar du musik?" men inget mer än så. En grinig brud 2 våningar ovanför mig har iofs knackat på mitt fönster en gång, men det gjorde hon rätt i.

Vart du ska ställa micken kan ju bara du svara på. Beroende på om din dator låter som ett sågverk eller inte...

2007-08-08 23:34
Ett tips är att dämpa väggen bakom monitorerna.

Testa att ställ dig bakom högtalarna så märker du att de sprider nästan lika mycket ljud bakåt. Och eftersom högtalarna står en bit från väggen så blandar sig det reflekterade ljudet med direktljudet om du inte dämpar bakom.

Så det är (till viss del) bra både för grannen men speciellt för din lyssning.

Ställ även högtalarna på lite dämpmaterial, så sprider sig inte basen via bordet.

2007-08-08 23:43
bor i lgh just nu o mina grannar kan klagga lite då o då . men så länge du spelar in på dagarna så kan dom inte göra nåt åt saken förutom lyssna o njutta :)

2007-08-08 23:52
man får iofs inte spela hur högt som helst på dagarna heller...

2007-08-09 00:40
mic i garderob kan låta lite väl burkigt, du får se till att dämpa bra

2007-08-09 15:38
Det löjliga är att det inte finns några gränser för hur mycket man får låta. Gränsen går vid när din granne blir störd. Har man otur å har en fittig granne som ringer och klagar hos värden varje gång du
gäspar så kan det bli rätt jobbigt.
En polare till mej hade en sån granne som ringde värden och klagade så fort han spelade musik på väldigt låg volym (och då menar jag VÄLDIGT låg volym), även om det var mitt på dagen.. han fick hem en massa brev där det stog att folk klagade, till sist blev han varnad. Han kontaktade hyresgästföreningen och dom sa att dom inte kunde göra nåt. Om grannen blir störd så blir grannen störd. That's it. Har man det så är det nog fan bättre att flytta.

Men annars.. jag har min lilla studio i lägenhet och jag har haft tur med grannarna. Det funkar bra. Men när jag flyttar så lär jag se om jag kan (får) bygga något nermonterbart typ rum i rummet, dels för att isolera lite, men också för att få bättre akustik. Lägenheter brukar låta ganska fruktansvärt.

//Spliffan

2007-08-09 17:52
det står dock i hyreslagen om det där, typ att man får störas inom rimliga gränser eller vad det är, dock tror ja d beror mycket på hyresvärden om dom varnar eller ej.

2007-08-09 19:30
Jag bor i lägenhet. Har ett rätt stort högtalarsystem med en grym subwoofer till TV-spelet och datorn. Brukar dra på rätt bra när jag spelar musik eller spel, vilket låter ganska mycket båda två och ingen har klagat hittills, så det ska nog vara lugnt.. hehe! ;)

2007-08-09 20:30
hehe, okej soft. ja gå in till grannen o lyssna e ju e skitbra tips...

Jeffi: beror väll på vad för beats man kör på? använder ju rösten olika från tex love beats till hardcore reppa mitt crew rap, men klart det låter ju oftast mer, men inte sådär märkbart på dagen då jag bor vid nobeltorget i malmö med en stor gata utanför som e rätt trafikerad om dagarna.... d jag mena

annars ta´t lugnt folks
Jag fiser THC !

2007-08-11 17:56

lira i mickbås ;)

http://www.myspace.com/micman123

2007-08-11 19:24
Lyssna på detta,jag bor i kiruna och visst det finns studio för allmänheten men massa äckliga hårdrockare får förtur så jag har hemma studio,men min granne gnällde dom 3 första gångerna jag spelade in,så jag gick till vise värden och frågade om de var förbjudet att spela in musik för att grannen hade gnällt fast det var mitt på ljusa dan,då följde min visevärd upp till lägenheten och lyssnade en gång när jag recca då sa han=såhär får du ha det det är som att lyssna på musik,det är frihet under ansvar skötter man det så funkar det men gnäller någon efter kl 10 så får du en varning,rätt sjysst tycker jag,det första man ska göra om man ska ha hemma studio är att fråga vise värden direkt,det funkade för mej iaf,och min gnälliga granne kom och gnällde en gång till men då svarade jag honom att jag hade fått lov till att spela in musik hur mycket jag ville på dag tid då gick han,visst han var inte glad över det men de skiter väl jag i:)

2007-08-12 23:06
min granne är fett bull...klagar jämt. men han klagar inte bara på musik utan även om man typ har en gnisslig stol etc, haha.... ovärt
real recognize real, and you dont look familiar
http://myspace.com/sunraw

2007-08-13 17:05
hehe hoppas att jag hamnar brevid nån soft undgom....
Jag fiser THC !