Grunden bakom en EQ
Tänkte lägga upp och förklara grundidéen bakom en Equalizer så att fler här kanske förstår hur den är uppbyggd och hur den fungerar.
Referensbild
Nu har jag gjort så att jag delat upp frekvensområdena i 4 olika färgfält.
Röd = Bas området.
Orange = Lägre mellan området.
Gul = Högre mellan området.
Ljusgul = Höga frekvenserna.
Tänk er knapparna på farsans gamla stereo, där fanns det oftast en knapp där man kunde höja eller sänka basen, en knapp där det stod Mids och sist en knapp där det troligtvis stod Diskant. Det är samma grundprincip här fast istället för 1 Mids knapp har ni nu två.
Ljud är uppbyggda i frekvenser, där 20hz (hertz) är det lägsta en människa kan höra och 20khz (kilohertz) är det högsta man hör, men då pratar jag inte volym utan jag pratar då bas och diskant. Ni vet sånna där visselpipor som man blåser i men som bara hundar hör? När man blåser i dom så kommer det ett ljud som ligger ÖVER 20khz, hundar har ju bättre hörsel och kan därför höra det ljudet till skillnad från oss. Tänk er då samma princip fast bakvänt, nämligen att basen bumlar så mycket att du inte ens kan höra den, bara känna den. Då ligger det under 20hz.
20hz = 20 hertz
20khz = 20.000 hertz
Om ni tittar längst ner på bilden så har jag skrivit in dom två hertz antalen i varje nedre hörn. Basen åt vänster och diskanten åt höger. Det är så det är uppbyggt, basen längst åt vänster och sen blir det ljusare och ljusare ju längre mot diskanten man kommer. Där har ni dom olika frekvenserna, 20-20.000hz.
Kollar ni nu på det blåa strecket rakt igenom så står det 0 brevid det. Det kan man säga är volymen, deciBel antalet dvs. Sen står det +15 och -15. Där sänker ni helt enkelt volymen på just den frekvensen ni har valt. Det blåa strecket går alltså igenom 0 på hela frekvenskurvan och är på så sätt neutral, dvs den varken sänker eller höjer någon del.
Kollar ni nu istället på det gröna strecket jag ritat ut så ser ni att det går upp över 0 och ner över 0. Jag har alltså sänkt och höjt bas, mellanregister och diskanten med några decibel. Dessutom har jag även skurit bort basen runt 40hz totalt för allt under det är i dom flesta fallen helt onödiga.
Så ni som fortfarande går i skolan, nästa gång ni sitter på matten och räknar statestik så ska ni lyssna extra noga, för det är samma princip på linje kurvan i en EQ och dom flesta statestik mätningarna.
Jag hoppas det här har varit en hjälp och om det är nånting så är det bara att fråga, det finns många fler än jag som har kunskapen i det här.
p.s bilden var bara ett exempel så klaga inte på kurvan min :P
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
http://www.wnstudios.se