Känn dina frekvenser
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: sub 0-60 bass 60-180 mid bass 180-300 lo mids 300-800 mids 800-2k upper mids 2-5k high end 5k up :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Summary :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 20 Hz and below - impossible to detect, remove as it only adds unnecessary energy to the total sound, thereby most probably holding down the overall volume of the track 60 Hz and below - sub bass (feel only) 80(-100) Hz - feel AND hear bass 100-120 Hz - the "club sound system punch" resides here 200 Hz and below - bottom 250 Hz - notch filter here can add thump to a kick drum 150-400 Hz - boxiness 200 Hz-1.5 KHz - punch, fatness, impact 800 Hz-4 KHz - edge, clarity, harshness, defines timbre 4500 Hz - exteremly tiring to the ears, add a slight notch here 5-7 KHz - de-essing is done here 4-9 KHz - brightness, presence, definition, sibilance, high frequency distortion 6-15 KHz - air and presence 9-15 KHz - adding will give sparkle, shimmer, bring out details - cutting will smooth out harshness and darken the mix.:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Further tips :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 50Hz 1. Increase to add more fullness to lowest frequency instruments like foot, floor tom, and the bass. 2. Reduce to decrease the "boom" of the bass and will increase overtones and the recognition of bass line in the mix. This is most often used on loud bass lines like rock.100Hz 1. Increase to add a harder bass sound to lowest frequency instruments. 2. Increase to add fullness to guitars, snare. 3. Increase to add warmth to piano and horns. 4. Reduce to remove boom on guitars & increase clarity.200Hz 1. Increase to add fullness to vocals. 2. Increase to add fullness to snare and guitar ( harder sound ). 3. Reduce to decrease muddiness of vocals or mid-range instruments. 4. Reduce to decrease gong sound of cymbals.400Hz 1. Increase to add clarity to bass lines especially when speakers are at low volume. 2. Reduce to decrease "cardboard" sound of lower drums (foot and toms). 3. Reduce to decrease ambiance on cymbals.800Hz 1. Increase for clarity and "punch" of bass. 2. Reduce to remove "cheap" sound of guitars.1.5KHz 1. Increase for "clarity" and "pluck" of bass. 2. Reduce to remove dullness of guitars.3KHz 1. Increase for more "pluck" of bass. 2. Increase for more attack of electric / acoustic guitar. 3. Increase for more attack on low piano parts. 4. Increase for more clarity / hardness on voice. 5. Reduce to increase breathy, soft sound on background vocals. 6. Reduce to disguise out-of-tune vocals / guitars.5KHz 1. Increase for vocal presence. 2. Increase low frequency drum attack ( foot / toms). 3. Increase for more "finger sound" on bass. 4. Increase attack of piano, acoustic guitar and brightness on guitars (especially rock guitars). 5. Reduce to make background parts more distant. 6. Reduce to soften "thin" guitar.7KHz 1. Increase to add attack on low frequency drums ( more metallic sound ). 2. Increase to add attack to percussion instruments. 3. Increase on dull singer. 4. Increase for more "finger sound" on acoustic bass. 5. Reduce to decrease "
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2007-07-31 16:39
fet grej för dom som behöver hjälp med att mixa!
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
grymt Noel, var hittade du det här?
och hur rattar man KHz och Hz i t.ex. REASON ? eller adobe audition om d ens går..
HEY! File sharing is a crime and I'm not going to be anally raped just so you can listen to Usher!
med en equalizer, vad annars?
aa just ja
HEY! File sharing is a crime and I'm not going to be anally raped just so you can listen to Usher!
bra där noeL - Och hur rattar man KHz och Hz i t.ex. REASON ? eller adobe audition om d ens går.. - Med en equalizer, vad annars? - Aa just ja Haha, det där fan jag extremt roligt.
//Spliffan
Grymt! Det finns en sak som skulle kunna göra detta ännu klarare för nybörjarna, vilket jag hade kunnat göra själv om jag hade haft photoshop på den här datorn. Men om någon orkar så vore ju det grymt. Nämligen en bild med färgkoder, jag tror inte alla här förstår hur en EQ är uppdelad, även fast det är väldigt simpelt när man väl kommer in i det hela.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
http://www.wnstudios.se
Mankind, nu är jag väldigt trött och förmodligen missförstår dig helt, men om du nu frågar efter en färgkarta där HEX-koden står så finner du en
här. Väldigt schysst tråd annars, ska försöka trycka in det här i huvudet, antar att det är riktigt basic-grej som alla borde kunna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
För den som verkligen vill hitta frekvenserna så är AudioToolbox ett måste. Sjukaste "frekvensgeneratorprogramnågonting" någonsin, checka!
"Eggiwegs! I would like... to smash them!"
en viktig grej att ha i bakhuvet är kompositionen och förarbetet, om du medvetet använder ljud som alla naturligt ligger i sina egna frekvensområden, dvs om du fyller ut frekvensregistret bra på ett naturligt sätt, så kommer du inte stöta på så mycket eq-relaterade problem
chase the clouds away
Att ge så många ljudkällor som möjligt dedikerade EQs/kompressorer är smidigt, t.ex. att från sampler/trummaskin dunka ut toms/kicks, hihats, snares till varsin out -> eq -> kompressor och se till att de inte får mer frekvensutrymme/dynamik än de behöver.
mycket fint noel.
testie: hahahahhahaha hexfärger? gå och lägg dig omedelbart!
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
freddez klart du vill eq grejjer för att få fram olika karaktärer klart man använder olika grejjer för att fylla ut olika register men tycker ändå man lär bearbeta dom med en fin touch
absolut! men då handlar det ju om kreativ eq, inte för att ta karva ut områden och itu med problemfrekvenser i mixen
chase the clouds away
jo men ditt första inlägg tolka jag som tips för att använda så lite eq som möjligt etc medans ditt andra helt plötsligt förespråkar eq pill fick inte riktigt ihop dom båda :) förstår inte ens va vi snäckar om längre ?! :)=
5. Reduce to decrease " Vad ska det stå?
creative & corrective eq! två olika saker. när det kommer till creative eq dvs att forma individuella ljud, satsa på att hitta ljud som låter som du vill ha dem från början istället för att få ett ljud att låta som ett helt annat genom kopiösa mängder eq, less is more tycker jag är en bra tummregel, det är just det som är det svåra, att bemästra det såpass att du bara behöver använda detn är du verkligen behöver det, mina två cents bars, alla har vi olika syner på att producera musik
chase the clouds away
hur gör man en hip hop låt? :)
etna, heter det inte hex eller hexadecimal? förstår egentligen inte vad som är så roligt
testie det är roligt för att det inte hade nåt som helst samband med det hela. Jag menade helt enkelt ett fält med olika färger inom varje uppdelning av EQ'n. T ex blå för basregistret, grön för längre mellanregistret, gul för högre mellanregistret och röd för det högre registret. Så att folk kanske får lättare att förstå hur det är uppdelat på en EQ. Jag menar första gången jag såg en digital EQ fattade jag absolut ingenting och hur ska man då förstå en parametrisk hårdvaru EQ t ex där man inte ser någon kurva eller nåt utan allt står i Hz...
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
ahh... ok, jag antog att du ville ha photoshop så du kunde se färgkoderna för att sedan slänga ihop en guid genom HTML eller något, hehe. men en annan fråga innom mixing, kopplar ni alltid ihop en EQ i varje enskilt spår som te.x bas, trummor, vocals ect?
men en annan fråga innom mixing, kopplar ni alltid ihop en EQ i varje enskilt spår som te.x bas, trummor, vocals ect? ja, de e inte så smidigt att mixa med samma eq både till basen och till en snare tex.....
Testie: Ja om det behövs så, annars brukar jag oftast låta dom vara. Är det helt digitala produktioner så brukar jag slänga en EQ på en Bus där jag skär av dom onödiga frekvenserna och så lägger jag den busen på dom kanalerna jag inte tycker behöver nån "Creative-EQ'ing" som dom tog upp här ovanför. Sen kör jag en EQ där jag boostar o skär på alla dom andra instrumenten beroende på vad dom behöver. Är det däremot analoga spår jag spelat in så har jag oftast fixat frekvenserna med antingen mixern eller min rör-EQ och då behöver jag väldigt lite efterpill i datorn för att få det att låta bra eftersom jag redan gjort allt förarbete redan vid inspelningen.
Det spelar INGEN SOM HELST ROLL hur mycket/lite eq eller kompression man använder. Huvudsaken är att det låter bra och att man får fram det ljudet man vill.
AEAP :Låter det bra med samma eq på bas kick och vokal så är det väldigt smidigt att trycka in dem i samma bus.
Ännu en gång. Det finns inga regler för hur saker skall användas.
ljudas, kanske men det är inte så smidigt. kanske man vill trycka på basen runt 100hz och snaren runt 10khz, dumt att använda ett och samma eq då.. bara exempel. men nä de finns inga regler och det har jag alltid förespråkat också.
förstår inte riktigt men får testa mig fram =)
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
tycker Mankinds teknik var fet när det kommer till standardmässiga hp- och lp-filter, tex 2 bussar, en för hihats, cymbals och andra diskantrika ljud med en hp vid 500hz och lp någonstans långt uppe i highrange, och en för alla andra ljud med en hp vid 40 hz och lp vid 18000hz, sparar ju processorkraft iaf och gör det lite smidigare
chase the clouds away
kanske lite mindre hp för hihaten dock
chase the clouds away
Jo när man kört på en skräpdator i flera år så lär man sig fort att snåla ;)
aa samma situation här hehe :)
chase the clouds away
Påtal om ingenting.... Var dom mindre rädd för att skära bort basfrekvenser förr i tiden? Kom bara att tänka på att på mina två första mixerbord (behringer) så låg hp filtret på 75hz har jag för mig det var, men på mitt "nya" Soundtracs bord ligger det enda upp på 100hz...Bordet är från tidigt 90tal om jag inte missminner mig. Samma med dom flesta nyare mikrofoner jag haft så ligger hp'n på högst 80hz om ens det... Bara en tanke jag kom att fundera på...
om man höje r frekvensen till 7000-15000 står de att de skas typ gnistra elr nått, men allt ljud försvinner ju då likadan om sänker frekvwensen så höjs allt, de e något jag inte förstår som ni andra fattar någon som vill förklara?
Mankind_is_Fucked Kan tänka mig att den gamla standarden var framtagen för "riktiga" instrument och att den större närvaron av elektroniska sådana har gett ett aggressivare basomfång. moffacurry Förmodligen var det tänkt att du skylle EQ:a upp de frekvenserna för en bättre defination på highsen och inte highpassa. Om du lägger ett HP-filter där så ryker mycket riktigt allt annat.
Amfetaminpsykos; Låter mycket mycket troligt, tack för bra svar :)
Okej... , hur gör man det då? ursäkta min okunnighet , tack för svaret iaf :)
moffacurry Det beror på vilken EQ du har att göra med, en del måste man ställa in frekvenser på de olika banden själv och sådant.
Här är en bild på Seratos grafiska EQ (för att den var första träffen på google imagesearch jag åkte på) som exempel. Om du vill höja 7000-15000 är det alltså de slidersen som är märkta 6.3k, 8.0k, 10k, 12.5k och 16k som du ska dra upp tills du når önskat resultat.
ah, börjara förstå lite , andvänder adobe audition
Apropå att köra på skräpdator bör man aldrig glömma bort det gamla hederliga tricket att EQa och fixa till t.ex. highhatsen och sedan bounca ner det till en ny wav att släppa loss i valfri mjukvarusampler/tracker så du kan slänga bort VSTerna efteråt. Samma sak om burken bara pallar med ett par tungrodda VSTi:er åt gången, om en melodi inte förändras konstant under sången så kan det vara värt att dunka ner sekvenserna till WAVar för att flytta belastningen från CPUn till användning av minne/hårddiskutrymme.
hehe, en liten rolig grej bara, vad händer om man skär bort alla frekvenser förutom 20-60hz :)?
Testie: Det beror ju helt på vad det är för instrument du skär på...Skär du så på en hihat lär du nog inte få något ljud alls medans om du skär på en bas så kanske du har ett väldigt lågfrekvent bummel, beroende på om den haft ett hi-pass filter på sig eller inte.
jo, jag tänkte på en bas eller djupa trumslag.60 Hz and below - sub bass (feel only) - funderade på om det gick att spela upp te.x ett bassolo utan att höra det, men känna.
Testie: Testa, det är det lättaste sättet för dig att få ett korrekt svar ;)
tyvärr så har jag bara ett par pissiga koss hörlurar, så resultatet lär inte bli så lyckat... ska dock försöka köpa in ett par aktiva studiomonitorer nu
dina kosslurar går dock förmodligen ner lägre än monitorerna ;) skär man vid 60 hz låter det ungefär som att grannarna har fest...
Precis som Johnny sa, monitorer brukar inte gå så långt ner utan då får du nog skaffa dig en Sub också.
vi ska lösa det här, slänger upp en tråd senare angående monitorer.
Lägg som sticky eller nått
Word på det.