I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-05-29 20:33

Micbås XXL

Tänkte bygga ett micbås seriöst med stomme och hela grejen,

tänkte höra med er om det tappar nån efekt om man bygger ett stort sådan, hade tänk att ha min dator  och en tresittssoffa så boysen sitter fint, + att man har sitt lilla egna ställe där kärringen inte är och brötar.....

vad tror ni? 

2007-05-29 20:39
Jag tror det kan funka jätte fint ! Det är väl inga som helst problem! .. Men akta så du inte bygger allt för stort miccbås bara , akustiken kan påverka rösten !

Men mitt förslag är, bygg ett litet mickbås där man endast är inne i om man ska rappa, eller sjunga ! Sen isolera det ifrån resten av rummet ! .. i resten av rummer kan du göra så som du ville ! Bor du i hus, så bygg en friggeboa ? Kolla med de kommunala lägenhets bolagen, så kanske de kan hyra ut någon källar lokal ?

ha det !

Lycka till :P
X-pertise - Fourstyles

2007-05-29 20:44
öh hehe, inte direkt ett micbås utan mer ett pojkrum då?

att ha datorn i micbåset känns som att det nästan motverkar syftet att bygga ett rum för röstinspelning men men...

2007-05-29 20:57

om jag inte har datorn ine i micbåset hur skall jag då trycka på rec =) när jag skall spela in sj?

2007-05-29 21:06
du får börja spela in en stund innan att beatet drar igång så du henner springa in.... hehe

2007-05-29 21:07
=)

2007-05-29 21:07
så gjorde jag i alla fall hehe

2007-05-29 21:10
haha kan riktigt se det framför mig hur snyggt och tjusigt du  stappla in å båset ;)

2007-05-29 21:32
varför göra ett bås? du behöver ju bara spika upp en extra vägg och sätta skumgummi på väggen,
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-29 21:34
Klart man trycker på recc sen kliver man in/förflyttar sig till där micken är, hur gör ni andra, sitter på er datastol å rappar?
work some magic

2007-05-29 21:36

vet inte riktigt hur jag skall göra än faktiskt

2007-05-29 22:13
Vi andra tar in en polare som kan dänga ner rec, eller så sätter vi punch in där vi vill börja spela in, så vi har god tid på oss att göra oss redo. Eller så fixar vi en extern transportkontroll så att vi kan styra tagningar och omtagningar inifrån micbåset.

Idén att bygga ett dedikerat musikrum är nice, du skulle kunna bygga hela skiten flytande och isolerat så att du får ner nivån på ljudläckaget och sånt. Gör dock som ovan och bygg ett litet riktigt micbås i rummet, det är värt den extra ansträngningen att få akustiskt jättecleana inspelningar.
Vet iofs inte om du kan ha samma flytande golv i micbås och kontrollrum/musikrum utan att åka på trubbel från resonansgudarna, men idén är ju nice i alla fall.
This is how we do in the XR2

myspace.com/birchstreetproject

2007-05-29 23:42
Det finns en Trådlös fjärrkontroll till Cubase, Logic, ProTools, Reason, Nuendo osv. Den heter TranZport, och jag tror att det är Frontier som tillverkar den. Kostar runt 2500-3000 kr om jag inte minns fel.
Det kanske skulle kunna vara ett alternativ????

2007-05-30 00:32

2007-05-30 14:05
gillar din ritning =)

2007-05-30 14:07
har även funderat på om jag skall skaffa mig utrustning så polarna  kan mixa medans jag rappar typ eq och compressor det enda jag använder i cooledit typ men sen skall det ju kopplas in rätt och sånt med kanske mindre roligt

2007-05-30 16:42
Ja main ! .. håller med natal, en svän där ! En polare är alltid bra att ha ? Och mkt rätt med att inte ha samma kontaktyta som kontrollrummet !

Att sitta vid datorn är också snyggt, ( sarkastigt ) Men en schysst ide ! Ny shanger kansek, "weelchair-rappers ! They be rollin" 

Frågan som är rätt väsentlig här är. Hur seriös är du ?

Har sjukt många olika sätt som man kan göra på ! .. som sagt, vill du ha mer hjälp så skriv bara !
X-pertise - Fourstyles

2007-05-30 17:16
funderar på att få tag i en lokal som jag kan bygga i hur jag vill

har mätt lite osv blir bra trångt

2007-05-30 17:19
Personligen så tycker ju jag då att om det ska göras nåt så ska det göras bra.

Gjorde en snabb skiss för att lättare förklara hur det kan göras. BÅS SKISS

Dubbla lager gips med dämplim emellan.
Stenulls isolering då det är bäst på att dämpa basfrekvenser.
Ca 10-20cm med luft emellan väggarna.
Flytande golv som det inre rummet vilar på.
Osymmetriskt innre rum för att förhindra flutter-eko.
Två st riktigt rediga dörrar.
Ventilation är ett måste (Dock ej med på bilden)
Akustikskum invändigt (Hur mycket beror på hur mycket rumsklang du vill ha men dämpa dock inte för mycket då det bara låter konstigt.
Storlek; Så mycket yta du känner att du kan undvara, hellre ett för stort micbås än för litet.

Säkert mycket jag glömt...
Vet att jag kommer få gå in på detta mer grundligt men det är bara att fråga så svarar jag...
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2007-05-30 19:59
det där lät lite väl avanserat =)

2007-05-30 20:22

Ljud ÄR avancerat och vill du ha ett bra ljud så finns det bara två möjligheter; Antingen hyr du in en som bygger båset åt dig eller så lär du dig det som behövs och gör det själv. Som sagt va, vad är det för mening att göra nåt överhuvudtaget om man inte gör det bra?
Folk här på whoa underskattar vikten av bra akustik i rummen dom spelar in i, dom tror att det räcker att köpa en dyr mikrofon och en dyr preamp och sen ska allt låta bra...

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2007-05-30 20:30
Lät lite otrevlig i inlägget ovanför insåg jag efter jag läst det.
Det ÄR avancerat, men jag kan guide'a dig igenom processen och om du ger mig en planritning med mått för rummet och sånt där kan jag skissa ihop allting från grunden och garantera dig att du kan stå klockan 3 på natten och skrika allt du kan utan att polaren som ligger o vilar i soffan skulle höra ett ljud.

2007-05-30 20:49
jag har en plan annars, ha själva hårdisken på datorn utanför micbåset och skärmen tangentbord och mus inne i micbåset?

det borde väll i allafall fungera när man reccar själv ?
direkt från sundsvall, liten som en ärta!<br>www.clein.se | www.clein.se | www.clein.se

2007-05-30 20:53
haha redigt fel det blev ; Datorn utanför micbåset .
sen kan du ha skärm och mus & tangentbord innanför micbåset.
direkt från sundsvall, liten som en ärta!<br>www.clein.se | www.clein.se | www.clein.se

2007-05-30 21:55

Mankind  .... vad tror du att detta skulle kosta då?

2007-05-30 22:11

clein.......tror jag skippar att ha datoen där i och gör det lite mindre tror det kommer att bli ganska dyrt annars om man skall göra det serriöst....

Btw  vad är flytande golv?

2007-05-30 23:39
Perszoon: Ja självklart kostar det ju endel, men det finns lite budgetlösningar som tur va...

>På Byggmax har dom nåt som kallas Budget gips-skivor som är några kronor billigare per styck än dom andra. Vad jag vet ska det inte vara någon märkbar skillnad.
>Reglar och Stenull blir ju billigare ju smalare man använder men jag tror inte på att köra mindre än 75mm i tjocklek.
>Dämplim går ju att skita i, det är ganska dyrt och det behövs väldigt mycket, dock gör det STOR skillnad. Istället för det så går det ju att täta plattor och hörn med foglim för att spara nån tusenlapp.
>Istället för specialgummi att ställa det flytande golvet på så kan man köpa billiga liggunderlag på Rusta o klippa ut bitar, ska funka väldigt bra.
>Dörrar brukar finnas ute på blocket lite då och då, saker som blivit kvar efter nån rivning och sånna saker. Där kan du verkligen fynda, för nypris på rejäla dörrar brukar kunna ligga på 4-10.000:- ungefär. Medans har du tur kan du få en för 2-300:-.

Men ja...Upp till 5000:- tror jag nog det skulle kunna kosta med akustikskummet och allt beroende på storlek. Men det beror ju på vad du har för kontakter, hur kreativ du är på att leta o sådär.

Flytande golv (eller mer riktigt flytande rum i detta fallet) är när man inte skruvar fast reglar m.m i marken, utan rummet vilar på material som tar emot och absorberar vibrationerna, gummi t ex.

2007-05-31 10:27
men om man skall ha ventilation så kommer det ju inte bli 100% tätt =/ måste ju kunna andas..

2007-05-31 12:05
Perszoon: Näe men du gör ett labyrintsystem med dämpning där i så att ljudet studsar och absorberas tillräckligt mycket så att det inte låter ut.
Det är inte så svårt som det låter utan det är ganska logiskt när man väl kommer in i det.

2007-05-31 13:57
om man nu skulle bygga stomen bar med gips eller spånskiva

dämpa med typ madrasser eller liknande så är det helt onödigt?

lika med 0?

i så fall så får la man bygga seriöst då =)

2007-05-31 14:24
Perszoon: Helt onödigt är det väl inte, men du lär nog bli tvungen att bygga om det inom några månader till ett år då du troligtvis kommer kräva bättre kvalitét på ljudet senare.
Är du säker på att Rap/Musik är en sak du kommer hålla på med i många år framöver så tycker jag absolut du ska lägga ner en lite större budget för att få det så rätt som möjligt i början, om du däremot inte är säker så kanske det kan vara smartare att ta något billigare alternativ.

Bygger du en stomme med vägg och slänger in madrasser alternativt akustikmaterial så borde du generellt sätt få lite bättre akustik än om du spelar in i ett naket rum. Mindre rumsklang och förhoppningsvis lite mer värme. Detta är dock inte isolerat så du kommer både störa dom andra i hushållet och få in läckage från datorbrum, ljud utomhus och allt annat som kan tänkas låta.

Bygger du på sättet jag visade så kommer du få ett ljudisolerat rum med bra akustik och alla förutsättningar till en bra inspelning. Inget läckage varken utåt eller innåt. Polarna dina kan sitta med monitorerna på och ställa in kompressor och EQ utan att det ljudet påverkar din inspelning negativt (med läckaget igen). Kompressor och EQ är ju nånting man med stor fördel hellre ställer in i monitorer än med hörlurar.

Du nämnde ordet Seriöst. Detta är ett billigare alternativ på hur dom bygger proffesionella studios, samma idé och utförande men billigare material.

2007-05-31 16:39
okaj jag förstår vad du menar.....ljud isolerat vill jag ju i alla fall ha efter som jag bor i ett hjävla getto där barnen står och skriker på balkongen hella kvällarna....tror dom  är ganska trött på min rapp med för den delen...=)

bygget kommer att börja om en månad ungefär....ny månad nya pengar...om du har ork kanske jag ber om lite tips då ;)

2007-05-31 17:29
Absolut, jag lovade ju som sagt va att jag kunde gå igenom hela processen med skisser och allt.

2007-06-01 11:51

härligt =)

2007-06-01 12:50
Jag själv har en garderob över som jag sågar hål i och stoppar in kablar etc etc, sen ska jag lägga datorn alldeles bredvid, så det blir inga större problem. Men mitt rum är iofs ganska stort... om vi får se en bi ld kanske det blir bättre?

2007-06-01 12:54
Blatten65: Hur stor är garderoben?

2007-06-01 15:14

Blatten65: skall du isolera den osv då eller? kommer la bli gött eko annars eller?