I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-05-09 21:04

Midiklaviatur?

Jo hejsan, nu efter sommaren ska man då äntligen börja med rap. Men jag vill vara mångsidig och börja med lite beatmaking också, så jag undrar vilken sorts midklaviatur jag ska köpa? Kommer få en version med av Cubase LE i kortet som jag köper. Ljudkortet i sig är ett Saffire LE. Så vad skulle ni rekommendera till beatmaking? Man behäver väl bara en midiklaviatur, eller?

Och jag vet att jag kanske var lite onödig med att skapa en tråd om det...

2007-05-09 21:54
å gudar jag ber, hjälp mig, ty jag är blott en ung man som söker efter vägledning... typ.

2007-05-09 22:04
Köp något med semivägda tangenter.
Sen ett tips är att ta ett ganska basic klaviatur som bara har tangenter, pitch-bend och mod.-wheel.
Jag köpte ett med så många rattar som möjligt för jag tänkte de e smidigt att styra grejjer med... stort misstag. Använder aldrig en enda ratt på skiten.
Så vida det inte finns nåt klaviatur med MIDI in åxå, och digitala rattar. Då kan det kanske vara värt det.

//Spliffan

2007-05-09 22:16
Hmm... kan vara värt att kolla runt. Fast du kanske inte skule kunna länka till något bra? Sen undrar jag om porgramet lämpar sig?

Föressten, hur gör man för att länka?

2007-05-09 22:38
Spliffan: haha vafan vi har helt tvärtom referenser här, jag gillar de ovägda 80-tals synth/orgelstylee och med många knobs och reglar så man kan mixa och sköta div mjukvara snabbt med midikontrollern, det är ju guld!

du kör för lite ableton live ;)

blatten65: Vad jag vet funkar alla midiklaviatur med alla program. det du behöver tänka på är om du har ljudkort med midiportar eller om du behöver köpa ett som har inbyggt usb-interface.

2007-05-09 22:47
''blatten65: Vad jag vet funkar alla midiklaviatur med alla program. det du behöver tänka på är om du har ljudkort med midiportar eller om du behöver köpa ett som har inbyggt usb-interface.''
Jag ska köpa ett sådant här:
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/3b50d97644e8fc6142e8e6f103ab7b9b.jpg

Det ser ut att ha Midiuttag...

2007-05-09 22:47
Föressten, hur länkar man?

2007-05-09 23:46
markera adressen, kopiera, tryck på kedjan snett ovanför "skicka" och klistra in.

Annars kan du skriva vad den heter...

2007-05-10 16:06
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/3b50d97644e8fc6142e8e6f103ab7b9b.jpg

2007-05-10 16:07
Nej, det funkade inte...

Men det heter Saffire LE och är gjort av Focusrite.

2007-05-10 16:35
öh... aha du pratar om ljudkortet nu va?

2007-05-10 16:39
japp det har midiportar, du kan i princip koppla in vilken (riktig) synth som helst från 1984 och framåt och använda som midiklaviatur.

2007-05-10 16:46
Jamen, fint! Skulle ni kunna ge tips på någon fin? Helst inte för dyr heller... sen undrar jag, behöver man bara en klaviatur/keyboard/synth? eller ska man ha något mer?

2007-05-10 17:10
Det är en smaksak... jag har ett vanligt midiklaviatur, en microkorg, en yamaha dx21 och en yamaha dx100 kopplade till datorn via midi och en mixer, plus en mic och en massa andra instrument. går alltid och suktar efter fler.

det finns ju helt okej mjukvarusynthar också, så det räcker i princip med bara ett midiklaviatur.

2007-05-10 17:51
Ok, tack för infoo. Ska och fråga på 4-sound i stan någon dag.

2007-05-10 18:47
Johnny-V8 haha ja smaken är som baken (hårig som satan). Men dehär var intressant. Du får gärna förklara vad som är fördelarna i dina ögon.
Jag tycker semivägda tangenter är bättre allround. Helvägda funkar jävligt bra för piano, men är svårt att finlira med tex pads å grejjer. Ovägda tangenter tycker jag saknar känsla över huvud taget. Jag vill ha lite "respons" från klaviaturet när jag bankar.

Anledningen att jag ogillar rattarna på mitt klaviatur är att dom är statiska, eller vad man ska kalla det. Man vrider på en ratt och ändrar en parameter i ett instrument, väljer ett annat instrument som har ett annat värde på samma parameter (som man kanske har finlirat in med största nogrannhet), men ratten på klaviaturet står kvar på samma värde som man ställde in på förra instrumentet!
Så när man nuddar ratten så vips, så flyger den parametern upp eller ner till det värdet istället.

Nej.. till rattande har jag en Behriner BCR2000, med digitala rattar och MIDI in, som automatiskt visar rätt värde från början på det instrument/plugg jag har valt.  =)

//Spliffan

2007-05-10 19:52
hehe ja har man riktiga midikontrollers får man vara lite kräsen förstås... nä jag har nog bara vant mig med den här 80-tals synthkänslan, och i och med att jag inte är pianist så kanske några ostämda risiga pianon har avskräckt mig från allt som känns liknande. Spelar överhuvudtaget rätt löst och dåligt på piano så...

men jag använder ändå mest klaviaturerna till att skapa monofoniska synthbasgångar, blir helt fel med tyngre tangenter där. I mina ögon då såklart.

2007-05-10 20:05
Själv tycker jag det är skönast med Keyboardtangenter, de där lite lättare tangenterna. Men mig kvittar det egentligen.

2007-05-10 21:08
Keyboardtangenter? Sitter du å spelar QWERTY?  =D
//Spliffan

2007-05-10 21:11
hahaha

2007-05-10 22:02
Vafan, jag vetfan vad det heter... låt mig omformulera, jag trivs bättre med lätta tangenter som är lättare att trycka ner. Typ som keyboeardtangenter, inte som pianotangenter.