I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

16bit till 24 bit inspelning i Cubase

Vår Hiphop - Producenter & DJs

Producent

2007-04-24 23:37

16bit till 24 bit inspelning i Cubase

Tjena! Jag har sett att jag spelar in i 16 bit i Cubase..
Vart ändrar man så det blir 24 bit istället?
Är det i Asio inställningarna eller gör man de direkt i Cubase?

Jag har kollat en del på Asio och de står något om 16 bit där men kan inte ändra det..

Jag har ett Terratec Phase 28 kort som skall fungera med 24 bit.
Använder Cubase SX2

Tacksam för hjälp med detta..

// Niklas

/ JOHNIK / Producent och Beatskapare / Göteborg /

http://www.johnik.com

2007-04-25 00:26
cubase - audio preferences eller nåt liknande. resolution?

2007-04-25 01:38
varför vill du banda in 24bit?

det är endast nödvändigt då man bandar in saker med stor dynamik. Och då också har man bara nytta av det ifall man har fina linje-in kanaler.

(jag menar såna som på flera 100000 euros studios, det är väl miljoner riksdalers)
Söker kunder, mixning & mastring!

2007-04-25 09:10
bättre att köra i 24 bitar än att inte göra det.
Its Tricky!

2007-04-25 09:45
Många spelar in med 24 bit för att få mer headroom, dvs du kan då ha råd att slösamed några bitar.

Ungefär som Maucca säger, spelar du in något med stor dynamik t.ex. trummor så kan du lämna lite utrymme ifall trummisen krämar på ordenltligt istället för att dista signalen.

Däremot håller jag inte alls med om att man behöver en särskillt fin mixer för att få nytta av 24-bit. Har man en dräglig dator och mixer kan man gott kosta på sig att spela in i 24-bit.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-25 10:03
nämen alla har sina åsikter.

måste säga att noise floor + de preamps som finns får prosumermaksiner inte riktigt får ut 24bits potential på saker med stor dynamik. Men det är min åsikt.

För rapvokaler eller rap är 24bit bara ett sätt att använda mera minne och resurser av datorn utan att få något ut från det:D allt ska ju komprimeras som in i fan anyway.
Men det är bara min åsikt.

Största delen av pop-musik och elektronika dras inpå 16bit nevertheless. Jag tycker att bättre använda resurser till effekter, plugins och extra-spår istället för att lyfta upp bitterna.

och det är min åsikt - jag tycker jag har rätt.

Söker kunder, mixning & mastring!

2007-04-25 10:13
Maucca P22:
Det spelar ingen större roll om du laddar in 24 eller 16 bit in i t.ex. Cubase då vst2.0 standarden är att all ljuddata behandlas med floating point 32 bit.

Själv kör jag dock alltid av gammal vana 16 bit. Men det beror mer på att jag håller mig elektronisk musik och sällan spelar in "riktiga" instrument.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2007-04-25 17:46
Tack för alla kommentarer.. men jag hittar inget om resolution i varken preferences eller Divice setup.

Nån som har koll?

// Niklas
/ JOHNIK / Producent och Beatskapare / Göteborg /<br>

2007-04-25 22:23
Edit- Project settings eller hur det var...

/Este G
-In Yo Area

2007-04-25 23:45
project -> project setup eller
shift + s
ajt?
Producent

2007-04-26 22:24
Yes.. Hittade. .Tackar!
/ JOHNIK / Producent och Beatskapare / Göteborg /<br>

2007-04-27 13:33
även bättre att köra med 24bit även om man bara spelar in röster osv....

när man lägger effekter på så låter det bättre om du har audion i 24-bit.... tillochmed om man råkat spela in i 16bit och i efterhand omvandlar till 24bit... sen lägger effekter och sparar ner till audio med 16bit.. så får man något bättre resultat...

testa leka lite.... ta exakt samma ljudfil... lägg enfadeout på en 16 & 24-bits fil och spara ner båda sen till wav 16bit efteråt...

2007-04-27 16:35
track10 P23:

På vilket sätt låter det bättre?