I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

tips på ljudbibliotek, syntar, keyboards, trummaskiner osv...

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-04-06 15:30

tips på ljudbibliotek, syntar, keyboards, trummaskiner osv...

Yes'sur...

Jag går i funderingarna på att lägga ut lite pengar på lite olika saker. Först var ideén att köpa någon MPC. Men sen tänkte jag det kanske är lite ovärt egentligen. Behvöer jag verkligen den osv. Köper jag den bara för att vara "yo"! osv...

sedan tänkte jag jag köper en fräck bra synt/keyboard. För 80% av alla instrument/syntar i Reason SUGER! Men då kom jag på att jag kan köpa något bra Ljudbibliotek eller skiva med olika syntar till Reason. Men vilka är bra osv?

Sammanfattning:

• Är en Mpc verkligen värd?
  • vilka syntar/keyboards är bra?
  • någon bra ljudbibliotek eller skiva med olika syntar är bra?

Jag har några tusen att röra mig med... Men tipsa på även om det är lite dyrare prylar. Man kan ju plannera för framtiden!!

Hallelujah Holla Back!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-06 17:04
jag har mpc 4000 och yamaha motifrack.. mysiga prylar men alla kör ju på de dom gillar
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2007-04-06 21:25
PKA P19
Ok... Typ hur mycket kostar den?? Hur är ljudbiblioteket på den? kan man lägga in nya instrument på den? är den enkel?? aa kan du utveckla lite?

Spyder P24
aaa precis... alla kör på det som dom gillar.. Men jag har inte Tio tusen åå lägga ut på något som är skit åå sen inte gilla den... Såå därför vill jag veta Varför just jag ska köpa den och den prylen? ya get me?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-07 16:09
snarare 25laxar så köp inget du inte vet hur de e.. men musikutrustning köper du begagnat så kan du sälja de nästa dag för samma pris så de är aldrig dåliga investeringar.. testa någon annans grejjer först om du e osäker eller gå till nån musikaffär o prata med dom
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2007-04-07 16:48
^^yes'sur.. låter smart... för begangnade prylar kollar jag redan runt på. men tyvärr har jag ingen jag kan testa hos... Får lura någon rik snubbe att bli musikintresserad!

2007-04-07 22:30
Beror ju helt och hållet på vad du är ute efter, men mitt förslag är att kika på Korg MS2000.

2007-04-08 11:31

SCI Prophet 5 är en bra synth.

2007-04-09 00:21
köp ljudbibliotek till asr10 eller till eps av mig

2007-04-09 01:22
Viruz; Så lätt att få tag på också.

2007-04-10 13:20
Upp!!

Och om ni kanske kunde tänker att beskriva lite mer utförligt skulle det va lite mer intressant. typ VARFÖR(!?) man ska köpa just den synten t.ex... Och vart man får tag på prylaran!!

Holli'ho!

2007-04-10 15:45
Shine 

Det beror på hur mycket pengar man vill hosta upp. Allt har ett pris..  :)  Men lägg ut en annons och säg att du vill ge 25.000:- för en P5´a så dyker det säkert upp en säljare. Men under 15.000:- blir det svårt skulle jag tro.

2007-04-10 18:10
Fresh2Death: skulle kalla Korg MS2000 för en bra nybörjarsynth. Alltså man kan göra egna ljud precis som man vill ha dem, den låter bra och är samtidigt inte lika instabil som de äldre voltkontrollerade syntharna. och alla moderna funktioner finns, riktig midistyrning, går att spara, lätt att använda etc. Och det är alltså en "riktig" synth, alltså inget "casiotjafs" man inte kan förändra ljudet på.

finns begagnade för runt 4000.

ser ut så här

2007-04-10 18:33
Johnny-V8 P28
det låte väldigt intressant. Jag funderar lite på midi-funktionen. kan man liksom koppla in den till t.ex Cubase. och redigera som man gör när man använder en midi-keyboard. Sorry om det är en lite amatör fråga. Men kan va bra och veta!

2007-04-10 18:43
ja visst, du kan använda synthen som midiklaviatur, klicka in toner och skicka så synthen spelar upp det etc. För att spara in exakt det synthljudet i programmet krävs däremot en audioanslutning tillbaka från synthen, tex genom en mixer.

Alltså: det går inget ljud genom midianslutningar, bara styrsignaler.

2007-04-10 19:06

Men din lata jävel..

Gå till närmaste musikaffär och säg: Tja! Jag skulle vilja testa lite synthar/samplers. Antingen så får du testa själv eller så visar dom dig...

Boom Bap 2006.

2007-04-10 19:21
Johnny-V8 P28
Okey låter ju rekoderligt. Ett sån där audioanslutning. lägger in alla toner liksom? Typ man får sitta och trycka på varje tangent. och sedan skapar man en patch eller något? eller är jag helt ute och cyklar??

Boom-Bap P22
Låt mig bryta ner det för dig! Alla har inte bra musikaffärer runt hönet. Ursäkta mig att jag är tvungen att fråga på ett forum som handlar om musikproduktion...

Jag steppar iaf upp kvaliten på trådaran, som brukar handla om hur kopplar jag in en mic, kan man spela med tangentbordet i Fruty Loops... Gå och göm dig i din närmaste musikaffär under någon keyboard!

2007-04-10 20:28
Fresh: ja jag har lurat ut dig på grusvägar. alltså med audioanslutning menar jag inte mer komplicerat än en kabel från synthens output till datorns ljudingång, antingen direkt eller omväg via en mixer.

så du kan trycka rec i ditt program och spela in det som midi säger åt synthen att spela upp så att säga.

2007-04-10 20:37
aha... alltså en vanlig ljudkabel som man kopplar in i ljudkortet på datorn? också kan man samtidigt redigera det precis som man använder en midi-keyboard? Fan vad freash... Jag ska nog kolla in den synten!

2007-04-10 20:50
alltså du kan ju redigera midifilen innan du spelar in, men när du väl spelat in blir det en vanlig audiofil. Iofs går det ju att redigera audiofiler lite som man vill också, men liksom.

2007-04-10 20:52
okey... :) jag har aldrig kört med analoga prylar så jag vet inte.. men det låter värt att ta en närmare titt på den här iaf!

2007-04-10 20:55
och det är lika med alla nyare synthar, just att jag rekommenderar den där ;)

2007-04-10 21:03
^^aa det har jag faktiskt förståt! :) Men jag har läst runt lite och jämfört. Och jag tycker den du tipsade om verkar värd! Men jag kommer kolla runt lite mer. Det handlar ju iaf om en del pengar! Men tack för att du tog dig tid iaf :) tipsa gärna om något mer :)

2007-04-10 21:14
kan även kolla microkorg, det är samma synth, bara det att micro'n är 100 ggr jobbigare att editera... men en sån kan du få för drygt en tusenlapp mindre.

korgs "legacy collection" kanske annars kan vara nåt? en midikontroller och 3 mjukvaru-analogsynthar för runt 2000 kr.

den har jag dock inte testat, bara hört inspelningar med.

2007-04-11 01:23
finns förresten en massa demos för mjukvarusynthar här:

http://www.hitsquad.com/smm/win95/PLUGINS_VSTI/

om du kör pc vill säga.

2007-04-11 21:36
ok tack så mycket... ska kolla in det :)

2007-04-11 21:59
kan tipsa om VazModular, finns demo där. fet mjukvarumodularsynth som låter jävligt bra.

Dock är det ett modularsystem, så det är inte världens mest lättbegripliga mojäng... måste bygga ihop moduler i lämplig ordning, leda signalen rätt för att överhuvudtaget få ljud.

Iofs är det "snöa in på"-varning... bygg ditt eget instrument innan du börjar. kreativitet från scratch, sitta i dagar och bara bygga ett ljud som ingen hört förut.

Inte så mycket allmännytta dock ;)