Hjälp mig, ang hörlurar och mixer!
Hej, köpte ett par Akg k171 hörlurar idag. Jag har också en s.k minimixer. Hur gör man för att göra så att musiken ska höras bara genom hörlurarna? Förövrigt har jag också datans högtalare, måste jag frånkoppla dem eller?
du kan köpa en adapter. eller vad det nu heter. så du kan ha både högtalarna och hörlurarna inkopplade samtidigt. kolla på clas ohlson eller något liknande. vet som sagt inte vad det heter riktigt.
O, tack...men ifall jag vill göra så att mina hörlurar blir typ till mina högtalare där jag vill lyssna på musik. Hur gör jag då? Samtidigt så märker jag att när jag sätter på mixern så får jag in ljud till mina hörlurar genom micken, för att den e på.
Förövrigt har jag Julia ljudkort också, så ska man ändra nåt där i inställningarna också eller?
måste du ha hörlurarna inkopplade i mixerbordet? annars kan du väl koppla in dom i ljudkortet också, eller?
mixer fram och tillbaka till ljudkort, högtalarna från mixerns main out (behöver säkert nån form av adapter) och hörlurarna från mixerns phones..? brukar f.ö. stå i mixerns bruksanvisning, kommer upp minst två såna här trådar i veckan, fattar inte varför jag alltid svrar
El_Capitan: Nej det går inte tror jag, där är mina vanliga högtalare kopplade. Johnny; Tack för hjälpen men förstår inte så mkt av det du skriver sorry, jag har faktiskt kollat igenom i whoa men hittade ingen tråd om just detta. Ska läsa manualen jag har sen se ifall jag fixar det.
annars skriv ut mixerns namn och exakt vilka kopplingar du gjort nu så kan nån förhoppningsvis ge dig ett bättre svar...
Mixer; Eurorack UB802 Ljudkort Julia Min koppling just nu; RGC (eller fan det heter) kabel som är kopplad från mixern till ljudkortet och en till sån kabel som är kopplad från ljudkortet till mina högtalare som jag använder till ljud.
Det går visst. Om du köper en sån "adapter" jag pratar om. Förgrening eller något heter det. Då pluggar du in den i högtalaringången. Sen har du alltså 2 ingångar från den. Där du kan koppla in både högtalare och hörlurar. Kolla på adapters på clas ohlson. Då förstår du nog vad jag menar.
Ok, jo det går säkert men jag menade för tillfället är alla ingångar upptagna i själva ljudkortet. Med sån adapter blir det säkert annorlunda. Vet du ungefär vad den kostar och hur den ser ut? Behöver jag köpa nån kabel till eller? Jag har redan en RGC kabel till övers.
mixerns "tape in" från ljudkortets line out (rca) mixerns "tape out" till ljudkortets line in (rca) hörlurarna till mixerns "phones" och högtalarna antingen från mixerns "ctrl room out" (då får de samma volymkontroll som hörlurarna) eller "main out" (då styrs högtalarvolymen av "main mix"-ratten). du kanske behöver andra kablar för den här kopplingen, teleutgångar från mixern. men om du kopplar så kan du då använda knapparna ovanför phonesvolymen att styra vilket ljud du vill ha vart. hoppas det hjälpte mer...
Jag undrar en sak till; Om jag köper sån adapter, kan jag sen välja ifall jag vill att ljudet jag lyssnar på via datan ska komma från hörlurarna och inte högtalarna? Eller måste man koppla bort högtalarna så det inte kommer från 2 ställen (hörlurarna o högtalarna)?
Såg det nyss, skrev det medans du skrev din. Tack, ska testa nu!
Hmm, saknar kablar tror jag. Gick inte så bra. Får testa med att köpa sån adapter.
Du väljer bara på volymen? Och du kan ju ha högtalarna avstängda också om du vill och ändå lyssna i lurar och tvärtom.
det är smidigt. tror inte det kostar mycket heller! =) tips bara
Jaha ok, var går de in i mixern då? Altså hur ska jag koppla dem med mixern och ljudkortet? Hade helt annan bild på adapter men :P...
In i ljudkortet. Där du har högtalare eller hörlurarna inkopplade. Skit i mixerbordet helt :P
Aha ok..:P. men just nu så är alla 4 ingångar upptagna där. 2 som går till mixern och 2 som går till högtalarna. Så jag måste ta bort ett par, vilka då?
ja det känns ju lite så, smutsa ner signalen med en massa nödlösningar när det finns riktiga in och utgångar på mixern.
får man fråga vad du använder mixern till..?
mixern använder jag till micken, för att jag spelar in då dvs.
yeye, det var bara ett tips. funkar bra för mig =)
El_Capitan: det tvivlar jag inte en sekund på efter ditt tipsande, hehe :)
El Capitan; Var köpte du din adapter? Finns det också att köpa nån musikaffär då det är närmast för mig :P