I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Snabb monitor fråga

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-03-05 23:34

Snabb monitor fråga

Tjena. Jag har en snabb fråga till er.
Ska jag köpa ett par Phonic P8A monitorer
eller ska jag vänta och spara till Genelec 8020a.
Jag är riktigt sugen och tvungen att köpa monitorer
efter som skiten jag har nu håller på att lägga av.
Jag har c.a. 3000 svenska kronor att spendera för tillfället.
Men frågan är vad jag ska göra...
Jag har svårt att bestämma mig.

Tack i förhand! / Kush

myspace.com/kushforeal

2007-03-06 00:05
surfa runt på olika tester och omdömen!

vad du vill ha för monitorer är både en smak och vanesak.

men kolla ändå:

http://vstforum.clubcubase.net/

http://forum.studio.se/

2007-03-06 17:00
Jag rekommenderar Fostex Pm2:orna!!! ;) Rent och härligt ljud!
--==ProType_Entertainment==--

2007-03-07 08:34
tack för svaren boys :) Fler?
myspace.com/kushforeal

2007-03-07 11:18
Genelec är ruskigt bra skit.

Men om du ska prodda hiphop och annat med mycket bas så kanske du borde leta efter monitorer i mellanprisklassen/övre budgetklassen.

Fostex pm2 t.ex.

Jag kör på Tapco s8 och är grymt nöjd med dem.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-07 11:19
... tillägg.

Menade att det kanske är mer intressant med monitorer som har mer båtten än 8020
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-07 14:39
hmm.. jag är lite nyfiken på varför?

tycker nämligen själv att det är skönt med monitorer med knappt befintlig botten.

(kan iof ha lite att göra med att grannarnas sovrum ligger rakt under mitt musikrum hehe)

2007-03-07 15:07
Johnny-V8 :

Klart som korvspad att man vill ha botten i din lyssning. du lär ju vilja höra vad som händer i de riktigt låga registren.

Så pass mycket energi ligger i de låga frekvenserna att du inte vill slarva med vad som finns där.

2007-03-07 17:02
Ljudas

kanske uttryckte mig onyanserat, jag vill inte höra bas som inte finns där i någon annans lyssning. jag vill höra låga frekvenser men inte mycket av dem. alltså flat, eller tom aningens nedåtgående kurva då det är vad jag är van vid och vet hur jag ska förhålla mig till vid mixning.

eller.. berättade du just för mig vad jag vill?

2007-03-07 20:14
genelec är ungefär som riktigt bra sex.

2007-03-07 20:16
(därför kan dom ibland vara lite VÄL bra.. och inte 100% ärliga)

men alla monitorer i 8k - 30k är rätt ärliga.
vill du ha ärliga monitorer i 3k klassen är det inte så mkt att hurra för , men det finns en del bra.
tapco och krk är bra märken i den klassen

2007-03-08 11:47
 Johnny-V8 :

Ja det gjorde jag.

Tycker att "jag vill inte höra bas som inte finns där i någon annans lyssning." är en väldigt konstig inställning.

Eftersom att du inte vet vad alla andra har för lyssning så kan det ju vara bra att få med ett så brett frekvensspektra som möjligt när du mixar. Sitter någon och pumpar din musik i ett t.ex. hemmabiosystem lär de garanterat höra de lägsta frekvenserna 20<~70 Hz.

(sedan kan du ju alltid lägga på ett högpassfilter om du inte vill ha botten i din musik)

2007-03-08 12:53

(sedan kan du ju alltid lägga på ett högpassfilter om du inte vill ha botten i din musik)

tja.. iaf ett lågpassfilter :P

2007-03-08 14:08
AEAP :
uh?

2007-03-08 15:06
Ljudas: du får självklart tycka vad du vill.

AEAP: nej..

2007-03-08 15:32
Johnny-V8 :

Det är väl klart...

2007-03-08 15:33
haha whops my bad

2007-03-08 15:54
Yeah! överens!

hihi

2007-03-09 11:18
jag tycker du ska spara till genelec och här är min anledning.

Lyssning ska ge en så "ofärgad" bild av det som går igenom dem. Ljudas talar om att man vill höra vad som händer i botten osv. Om man tittar i genelecs techspeccar så ser man att Genelechögtalare mer än gärna ger vad som behövs i botten.

Det talas mycket om att dom inte visar "botten" rätt och bla bla bla. Det är istället de flesta högtalare som visar botten "fel". Utan återger basen högre än vad den egentligen är. Placeringar i rum är också viktiga. Med tanke på att jag inte tror någon här inne har ett akustikanpassat rum med så rak frekvensåtergivning så vet jag inte om någon av er egentligen kan ge en objektiv bedömning.

Genelec är studiostandard på studios världen runt. Vart du än går så står det genelecs. SR använder dom, svt, och många många fler därtill. DÄrför är det bra att VETA hur dom låter. För man vet aldrig när man stöter på dom.