I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hör vad som spelas in i kontroll rummet men inte i lurarna i mickbåsen!?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-02-21 21:38

Hör vad som spelas in i kontroll rummet men inte i lurarna i mickbåsen!?

Tjena!
Jag sitter h'r nu i flera timmar o försöker få det att fungera på nått sätt !
Men jag fåer inte det och fungera!
Det jag är att jag i kontrollrummet ska få höra vad som spelas in tillsammans med beatet men han i mickbåset ska inte få höra sin egen röst , utan bara beatet !
Och jag utanför ska höra han rapp så klart !
Jag har kopplat:

Mikrofon >> Mixer >> Dataljudkort (inbyggt)( Realtek AC97)

Hörlurar >> Mixer >> Dataljudkort (inbyggt)( Realtek AC97)

I mixerbordet har jag kopplat så här :

Från: Datanljudkortet (inbyggt)( Realtek AC97) >> 2T RTN >> Ut gång till monitorer >> Högtalare..

Jag har:

Mixerbord: Phonic AM220
Ljudkort: REALTEK AC97 audio
Resten spelar väl ingen roll !

Så nån som har schema hur man ska koppla !
Och jag glömmde bara säga:

Jag va hos min kompis på datan och han har nått som heter what you hear på lilla högtalar ikonen längst ner i högra hörnen !
Vet är det för nått?
Hur kan man få det till sin också?
Finns det nån drivrutin o ladda hem eller nått??
Tacksam på alla svar !

Skicka in hur man kopplar eller nåt som får det o fungera :D

Skulle varit jävligt tacksam !

Peace

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-21 21:40
Ohh glömmde säga att jag använder Cubase sx3 !? Om det kanske behövvs för att veta !

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-21 22:12
 ^
 |
 |
 | ========= UPP

2007-02-21 22:44
tack så mycket mysko1 för att du vill att folk ska hjälpa ! trodde ingen skulle skriva :/
Men jalla habibs !

Tack mysko1

2007-02-22 00:29
Och om nån nu ska svara så kan ni också berätta hur jag kan koppla t.ep en annan mick som jag kan säga till han i mickbåset över ?

T.ex jag i kontrollrummet kollar på skäårmen o sen typ håller beatet att ta slut  han kör ett freestyle ! så ska jag säga till han ! Så typ tryckar man på en knapp o säger det man vill säga till han men kommer inte med i låten ?
Det finne i riktiga studios ! för när jag skulle spela in en låt i nerhäeten här jag bor så tryckte han på en knapp typ o sa till mej att jag ska lugna ner mej lite eftresom volymen gick för högt !

Så t.ep jag ska säga till han lite högree lägree osv. ?
Jag använder mej av alla saker som står där uppe !

Tack så mycket om jag kunde få svar på dem !

Peace out

2007-02-22 01:43
Jag e lite för lat för att kolla upp ditt mixerbord för o se vad det finns för utgångar o allt så jag tar helt enkelt och förklarar min egna koppling och hur jag kan få det att funka på olika sätt...

Utrustning: Behringer Xenyx 1204 mixer. M-audio Delta Audiophile 2496 ljudkort. Adobe Audition 2.0 inspelningsprogram.

Ljudkort UT ---> Tape In på mixerbordet.
Ljudkort IN ---> Tape Out på mixerbordet.
Phones på mixerbordet går till hörlurarna i vrålskåpet.
Control room out ---> Monitorerna.

På detta sättet kan jag utan problem bestämma hur jag vill ha det i kontrollrummet/Hörlurarna genom knapparna som finns vid volumratten till kontrollrummet/hörlurarna. Om jag vill eller inte vill höra mig själv när jag rappar så ställer jag in i Adobe Audition i inställningarna. Funkar kanon!

Angående talkback så tror jag inte det finns nåt bra sätt så länge ditt mixerbord inte har en inbyggd talkback funktion. Det går ju att använda sig av en mikrofon med AV/PÅ knapp på själva mikrofonen och lägga den på en tom kanal, men då finns ju chansen att du kan få lite extra brus + att pratar du i den så kommer ju det komma med i inspelningen.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se
Rappare

2007-02-22 01:46
monitorerna = ljudet direkt ut från datorn kan jag tänka mig? :)
http://www.innuce.nu

2007-02-22 02:00
Mankind_is_Fucked P22

Finns det nått slags  inställning på cubase som gör så??

Sikkan P23

Har prövat det kommer endå till lurarna !

2007-02-22 02:01
DeeNii_ Har aldrig testat Cubase själv men jag skulle absolut tro det, gå in på inställningarna och kolla vad som finns och testa dig fram.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2007-02-22 02:02
okej:D ska göra det nu:D tack så mycket :D

2007-02-22 02:40
hittar inte nått :S
Nån mer som har förslag?

Peace

2007-02-22 10:29
DeeNii_

Varför vill du inte att personen i fråga ska höra sig själv i lurarna?
Min erfarenhet är att folket i båset gärna vill höra vad som sker när han/hon använder mikrofonen.

- ö bangashira!

2007-02-22 10:29

Phonic am220 (bilden å¨mixern)

Det kanske skulle kunna hjälpa??

2007-02-22 10:34
både jag o min/a kompisar stör sej på det ljudet:/
Så vi tänkte kolla omd det bara gåra utanför

Peace out

2007-02-22 11:02
testa att köra "no output" på cubasespåret du spelar in på.

2007-02-22 11:20
okej  ! kan du förklara mer ???

2007-02-22 16:37
sätter du spåret på no output kommer inte du höra vad som spelas in heller, men det kanske inte spelar nån roll?

2007-02-22 16:58
Nån mera med ideèr =

2007-02-22 17:52
panorera rösten helt åt höger och sätt i en öronpropp i rapparens högra öra..

du har bara en utgång från datorn, get over it..

2007-02-22 17:53
..eller köp ett ljudkort.

2007-02-22 17:54
nä precis, funkar bara om du har din monitoring innan datorn.

2007-02-22 20:21
ja iofs.. om du har två set monitorer kan det ju funka.. ett par kopplade till main out på mixern och ett par till ctrl room så borde du kunna få till enbart rap i main out och enbart beats i ctrl rm..?

då hör du dock inte om inspelningen blir distad eller för låg, blir sunkig lösning hur som helst så det vettigaste är ändå att lägga en tusenlapp på ett ljudkort..

2007-02-22 21:25
Japp ! det är så att jag o min ompis ska lägga 10-15 tusen o köpa nya saker nu :D

2007-02-22 22:36
ah.. hoppas ni köper grejer ni har användning för hehe

2007-02-22 22:40
aa fan:D
Ljudkort kommer viköpa
Preamp
Mikrofon
Monitorer o sen vet jag inte mer

2007-07-08 22:58
koppla högtalarna till ctrl room?
ey yo we slam harder

2007-07-08 23:03
sökte du fram den här tråden för att posta ett värdelöst svar?