I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mic via USB till dator ?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-02-01 17:32

Mic via USB till dator ?

Jag fann denna lilla USB grej intresserande, någon som har en likadan eller liknande ? Vet om den fungerar hyffsat dugligt att spela in lite rap med ?

USB grejen kostar 395 Kr.

Har nyss börjat att rappa, så söker verkligen inget avancerat så länge det blir skapligt ljud och reko inspelningar så man får lite chans o se hur det utvecklas och om det är värt att köpa dyrare material senare.

Micen däremot hade jag tänkt att slänga ut mer pengar på då det är ganska stor kvalitétsskillnad, någon som vet en billig men bra mic att rekomendera, helst ifrån musikbörsen.

Hade även tänkt att bygga om en garderob till ett micbås, eftersom att det är billigt och förbättrar kvalitén så som jag förståt det.

Bild på "The thing"

http://www.musikborsen.se/itm_img/big_133482.jpg

Info om Interface Roland UM1SX:
UM-1SX, Prisvärt MIDI-interface, chassiekontakter för MIDi in/ut
Prisvärt MIDI-interface i "kabelutförande", chassieuttag för MIDI-in resp. MIDI-ut
Ersätter tidigare modellen UM-1S
Nya funktioner: - Diodindikation av MIDI in/ut - Kompatibel med standard OS drivrutiner
Strömförsörjning via USB-porten
Stöder såväl avancerade specialdrivrutiner som operativsystemes standard-drivers (ingen installation
av drivrutiner behövs om standard OS drivrutiner föreligger)
Kompatibel med WindowsXP/2000/me/98, MacOS9, OSX

Tackar för all hjälp jag kan få och ni kan behålla era spydiga kommentarer, för kan tänka mig att en hel del kommer att kasta dynga i denna tråden ;/

Peyz!

2007-02-01 17:53
Det du har hittat är ett midi-interface. Vilket är en grej som du måste ha för att din dator ska kunna läsa instruktioner från t.ex. ett midi-keyboard. Sånna finns ganska ofta inbyggda i ljudkort.

Däremot om du lägger på 500kr så finns det en mikrofon med inbyggt "ljudkort" som du pluggar direkt in till usb porten. (Mikrofon Samson C01U (Art: 165047))
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2007-02-01 18:08
Jag har funderat på att köpa en Samson C-01U, har den bra ljudåtergivning bra osv till det priset ?

Peyz!

2007-02-01 18:25
Hur funkar den micken?
Är det bra kvalitet etc etc på den?
Jag vart plötsligt intresserad

2007-02-01 18:29
Den är helt ok. Du får ju inte ett million dollar sound, men den är helt ok för priset. 1000kr och då är det bara att koppla in den i USB-porten och börja spela in. Inget krångel med drivrutiner, mixerbord eller sladdar.

Jag skulle kanske inte rekommendera den till någon som planerar på att bygga en dyrare hemmastudio, men om man bara kör på skoj, inte är så insatt i det tekniska och inte vill lägga ner så mycket pengar så är den perfekt.

2007-02-01 18:32
Jag ska köpa hemstudio och shit, men det kan bli senare.
Dock så kommer jag vara ganska seriös med det jag gör, efter ett tag...=p
Jag skriver mest bara seriösa texter...
Men jag kommer vara seriös, det är väl ändå värt att köpa för en fattiglapp?
Så testar jag och sen om folk accpeterar mig som rappare köper ordentliga stuff och börjar=)
Låter det bra?

2007-02-01 18:33
Och man måste väl köpa mickstativ och puffskydd också?

2007-02-01 18:51
RØDE har en USB mik också, tror modellen heter podcaster. Kostar dock lite mer..

2007-02-01 18:51
Samsons USBmick ger valuta för pengarna, speciellt om du tänker inhandla mick för under 1000 pix (gud bevare) och inte har tillgång till preamp eller mixerbord.

Puffskydd och stativ bygger man själv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-01 18:52
Ja den fanns, dock ingen bild eller info, samt att den kostade 2000...
Njae, lite för dyr för min smak.

2007-02-01 18:53
''Puffskydd och stativ bygger man själv.''
Ehm.. hur?=P

2007-02-01 18:59
xpertize: Nä, hade inte tänkt att köra något miljon dollah sound ;) Det är för att leka, exprementera och utvecklas, så att om de går bra för mig så blir det ett solklart alternativ att köpa en ny.

Får väl ta och beställa en sådan mic då, kör ju för skojs skull och har inte pengar att köpa mixerbord osv.

Sedan att den är portabel är ett stort plus.

Får la börja bygga om min garderob, förbereda lite ;)

Behöver man ett puffskydd om man har gjort ett micbås (garderob) med madresserade väggar eller är det bra att ha ändå ?

Vilket material är att föredra om man vill göra eget puffskydd ?

Thnx and peyz!

2007-02-01 19:02
''Nä, hade inte tänkt att köra något miljon dollah sound ;) Det är för att leka, exprementera och utvecklas, så att om de går bra för mig så blir det ett solklart alternativ att köpa en ny.''
Samma med mig...
Men jag vill ha lite råd om hur man bygger mickbas och sådant, kan någon?

2007-02-01 19:27
blatten65: Att bygga micbås är väldigt enkelt (har jag fått för mig) om du ska ha ett nybörjarbås som gör grovjobbet.

Ta te.x en tom garderob eller eventuellt om du har ett tomt litet rum, sedan så madresserar du väggarna med ljuddämpande material och får utrymmet så ekofritt som möjligt, sedan så placerar du micen i mitten av utrymmet för att få bäst effekt.

Jag kan ha helt fel, men jag tror att detta stämmer någorlunda :)

Peyz!

2007-02-01 19:40
Kan ju ta en gammal garderob och lägga madrasser i den?
Sen undrar jag, jag har cool edit pro 2, ska jag köpa micken och börja rappa eller spara?

2007-02-01 19:55
Inte lägga madrasserna rakt in, utan du får spika fast dem mot väggarna inne i garderoben.

Det andra kan jag inte svara på dock.  

2007-02-01 19:58
Ok.
Vänta, skicka meddelande istället om hur man fixar puffskydd etc etc...
Propps för hjälp i alla fall!

2007-02-01 20:11
Micbåset har jag redan förklarat, puffskyddet är jag själv nyfiken på hur man gör..

2007-02-01 20:26
Jag med..
Och mickstativ!

2007-02-01 20:32
Annars får man ju köpa grejerna för alldeles för mycket...
Jag startar en tråd om det?

2007-02-01 20:45
Do so :P

2007-02-01 20:52
Klart!
Men tycker ni micken är köpvärd?

2007-02-01 20:53
Efter det jag läst och efter recentionen jag läste/lyssnade på av podcastern så tycker jag den verkar vara köpvärd.

2007-02-01 20:57
Nej den andra micken, podcastern kostar för mycket tycker jag...

2007-02-01 21:02
Jag snackade om den andra micen, samson micen.

Det var en kille som recencerade båda två micarna i samma artikel :)

2007-02-01 21:18
Vad sa han om Samson micken?

2007-02-01 22:18
Jag ser många funderingar kring Samson micken. Av egen erfarenhet så funkar den, absolut värd sitt pris iom. att preamp, mixer eller ljudkort behövs köpas utöver det. Själv har jag en samson usb mick hemma som jag använder till mindre seriösa låtar och även bara tester innan jag reccar något fullständigt. Jag lägger upp en audio länk som jag har spelat in med den så ni själva får avgöra. Jag har ej något mickbås utan micken sitter på stativet och puffskyddet på och mitt fönster framför som är täckt ut av en rullgardin och en till gardin. Att bygga ett eget puffskydd vet jag ej om att jag skulle rekomendera men hitta något runt som kanske en gammal klockram eventuellt och trä en nylonsocka (strumpbyxa) över och fäst den med mickstativet.
Om det är något annat angående det så hojta till.

Länk:
Låt
• Tacka & Ta Den •

2007-02-01 23:45
Damn!
Vilket program är det inspelat i?
Det var ju bra kvalle...

2007-02-02 12:55
Samson micken är som sagt soft för dom cashen :D har den själv.
http://myspace.com/etownbeats

2007-02-02 15:07
Det får bli Samson micken, ska bara fixa cash...
Tack för hjälpen =)

2007-02-02 17:21
Okey, får köpa den då :)

Peyz !

2007-02-02 23:42
Det är väl ''inbyggt'' ljudkort...?

2007-02-03 01:02
Japp, det är ett inbyggt ljudkort i micken (bara för inspelning, det går inte att koppla in högtalare/hörlurar i micken :p).

2007-02-03 09:59
Ja men då köper jag den och reccar lite, om det blir bra och om folk gillar mitt shit börjar jag spara ihop till lite bättre saker...
Eller?

2007-02-03 10:17
jackan93

Micken sköter det där själv rätt bra. Eftersom det inte går genom ljudkortet levererar det bättre resultat ifall du har ett tragiskt ljudkort.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-03 10:26
PLus att man slipper kasta bort pengar, jag har räknat ut att med stativ och puffskydd går det inte på mer än kostnaden av ett ESI Juli@ ljudkort, sen frakten också då...