I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hjälp mig med billig ljudisolering av rum

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-01-07 21:57

hjälp mig med billig ljudisolering av rum

ja har ett akut problem som jag behöver hjälp med, mitt rum har väggar som är tunna till förbannelse vilket resulterar i diverse vräkningshot och klagomål, nu har jag tänk att en gång för alla hantera det här problemet, alltså ni som har någon faktisk erfarenhet av ljudisolering holler. inga fantasier om äggkartonger tack, detta ska fungera utåt

2007-01-07 22:40
jagt behöver också en lösning på de:D
www.facebook.com/budjionline
www.budji.se
[email protected]
Producent

2007-01-07 23:08
Om du vill ha det proffesionellt gjort får du kontakta en sådan som gör det åt dig och det kostar.
Kontakta din hyresvärd/bovärd som måste kunna hjälpa dig...
Since 1984
@realgizlee // twitter

2007-01-08 00:01
Ring James Bond lr fbi!
--==ProType_Entertainment==--

2007-01-08 02:54
micKillah P22, har snackat med, dom, kna tilläggas att de är retards, sen vil ja ha en sjukt billig lösning, en tanke jag har är att på något sätt sikta in mig på just en vägg som jag misstänker är extra tunn, i så¨fall, hur kan jag så gratis som möjligt täppa den

2007-01-08 03:37
tjocka mattor/madrasser? det äter upp det mesta i ljudväg. men det beror ju helt på hur du vill att det ska se ut efteråt och hur pass snyggt du vill ha det.

förstår dock inte vad detta har med produktion/dj-ing att göra eftersom att du vill isolera utåt.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradKategori.aspx?id=299

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-08 16:57
Att slänga upp madrasser är inget bra, det är för att få bättre akustik i rummet detta hjälper.

Det du skulle behöva göra är att bygga en hel extra vägg så att du har luft mellan din nya vägg och den gamla, men om du som jag misstänker bor i lägenhet är det mycket svårt att ljudisolera en hel lägenhet då ljudet går genom i princip allt. Golvet sprider vibrationerna vidare även om du bygger en vägg. Det du skulle behöva göra är att bygga ett helt nytt rum inne i ditt nuvarande rum (detta blir långt ifrån gratis), så jag tror nog du för leva med låg volym eller vräkningspapper!

//Maurus
http://www.myspace.com/maurus1 <--- Ett gäng beats, hata eller älska!

2007-01-08 17:02
läs på hyreslagen, det är ganska svårt att få nån vräkt för att man spelar musik.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2007-01-08 18:22
D-rock P25

Kolla hos Jam, dem har en del grejjer som du kan göra själv.
Since 1984
@realgizlee // twitter

2007-01-08 22:20
Om du vill att ljudet inte ska nå utåt måste du nog tyvärr göra nåt grövre jobb, och placera isolerande "skivor" inuti väggen.

2007-01-08 23:43
om du inte vill paya för professionellt (vilket jag förutsätter för det brukar man väl inte få göra i bostäder man kan bli vräkt ur bara sådär.) så skulle jag antingen köra en keffat liv och döda dem med glocken, skaffa hörlurar eller prodda någon annanstans för det problemet kommer du inte bli av med så lätt.

2007-01-08 23:45
dra ner på bas kvällstid. på dagen kan dom väl knappast göra något.

2007-01-08 23:49
...flytta...

2007-01-09 01:10
Mattor Täcker och ägg kartonger =)
PEEZ Out

2007-01-09 02:48
Jag vet inte hur pass effektivt det är, men det går ju alltid att förstärka väggen med en gipsskiva för att dämpa ljudet. Så gjorde iaf en av mina polare när han flyttade till ny lgh för några år sen. (Hans farsa jobbar på ett byggvaruhus så det är inget han hittat på själv.)

Sen gäller det att tänka på akustiken etc. hörn förstärker basljud, plana ytor förstärker ljud etc etc. Så fixa stora mattor, ställ inte högtalarna i hörn (fixa gärna dämpningssatser till dem, typ nån sorts frigolitplattor dem kan stå på så dem inte sprider ljudet via golvet)

Och det går faktiskt att använda hörlurar efter 22:00 :p
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2007-01-09 18:29
När jag var liten och spelade diverse tokmusik i band använde vi äggförpackningar för att inte göra farsan galen...Mycket effektiv ljudisolering, även om det kan låta skumt. Kan dock vara ganska svårt att få tag i så många förpackningar, om du inte är en jävel på att käka ägg dvs...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-01-09 18:53
Askin P19:
Äggkartonger hjälper lika mycket som att ha eltejp på veäggen när det kommer till att ljudisolera ett rum!
http://www.myspace.com/maurus1 <--- Ett gäng beats, hata eller älska!

2007-01-09 20:45
Maurus: Haha, knappast. Tjock papp med mycket luftmellanrum fungerar hur bra som helst. Har du aldrig spelat i band som ung?

2007-01-10 14:53
asså...äggkartongs myten är fan helt omöjlig att få bort från folk.

2007-01-10 17:41
Detsamma gäller särskrivningar:)

2007-01-10 17:48
Finns plattor man köper för att ljuisolera kanske dyra iofs. Äggkartonger använder man för akustiken, ljudet studsar mindre, men jag antar att om ljudet inte studsar så minskar det väl också? Det är dock olagligt att ha på väggen nuförtiden.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-01-10 18:03
Japp, snuten kommer hem direkt du hävver upp minsta lilla äggkartong på väggen. Straffet är riktigt stenhårt!

Förövrigt har du rätt när det gäller akustiken. Ljudet studsar ju neråt och uppåt och inte rakt tillbaka. Vågorna vinklas om. Man använder tex skumgummiformade koner för att ljudisolera i superhemliga rum där amerikaner smider planer. Du kanske borde ringa exempelvis CIA och upplysa dem om deras okunskap, Leslie. Läs gärna Fysik A.

2007-01-11 16:11
Men bara så att du vet så är inte äggkartonger till någon större nytta, jag tänker inte gå in i någon disskution ang. äggkartonger men allt äggkartonger gör är att möjligtvis dämpa nån enstaka frekvens i övre mellanregistret. Sen om det funkar som en diffusor är en annan sak, men då diffuserar den just bara det frekvensområdet äggkartongen klarar av.

Askin P19, läs gärna en ljudingenjörs utbildning, man kommer inte långt med Fysik A.

2007-01-11 16:15
Allt handlar om placeringen. Köp några få kvalitésplattor och placera dom förnuftigt.

Det är inte alls bra att sätta upp dämpning i hela rummet, höga frekvenser kommer försvinna från mixen.
http://www.myspace.com/studioklocka

2007-01-11 19:12
Leslie got it right. Äggkartonger kan funka som (en mindre bra) diffusor, men inte för att dämpa efterklangen i ett rum. För att dämpa använder man absorbenter, som absorberar ljudet (därav namnet). Jämför materialet på en absorbent och en äggkartong så märker man en ganska så rejäl skillnad. En absorbent är tjock och mjuk, en äggkartong är tunn och hård. Inte hård hård, men hård. Testa att knacka på den med fingret tex.

För övrigt kan luften i ett rum fullt med äggkartonger bli för torr för att det ska vara nyttigt att vistas där inne, plus att man får en massa pappersfiber som flyger omkring i luften som sätter sig i luftvägarna och kan framkalla allergier.

Och för att vara mer på det klara vad en diffusor gör så är det så att den sprider ljudreflexerna som kommer tillbaka från en vägg. Istället för att man får hela väggens reflexer i bakhuvet som en kalldusch så studsar ljuden från väggen åt lite olika håll, för att skapa en lite "mjukare" rumsklang.

Ett helt dämpat kontrollrum (lyssningsrum/där ni sitter och gör musiken) är inte att föredra.
Bättre att dämpa väggen framför er och dom på sidorna och sedan ha diffusorer på väggen bakom er för att få kvar lite reflektioner, men inga jobbiga sådana.
Även kallat LEDE (Live End, Dead End).

Så kasta äggkartongerna åt helvete, alternativt sätt upp dom på väggen bakom er, på egen risk.
//Spliffan

2007-01-11 20:00
Whats up med alla särskrivningar? Går mig på nerverna...

2007-01-12 01:07
Askin din lilla råtta... :)

2007-05-03 17:08
man kommer ingenstans med fysik a. ljudvågor tas upp i b-kursen.

2007-05-03 17:18
exakt...därför kör vi äggkartonger