I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-01-04 20:09

Hur samplar man?

Jag är en nybörjare på både rap och beats. Jag skulle vilja lära mig lite mer om beats så kan någon säga hur man samplar?

och snälla skratta inte åt maj. Jag é ba 13 bast hihi

2007-01-05 00:27
Att sampla betyder att dela upp i samples (i det här fallet stycken, annars digitala minsta enheten). Det kan du göra med hårdvara och skivspelare eller i ett program. Låt säga att du har en gammal rockdänga från 70-talet där de första 5 sekunderna har en intressant slinga. Ja då samplar du den slingan, trimmar den så den är jämn och fin och loopar den. Lägg på trummor och bas och vips har du ngt du kan rappa på.

//Peace

2007-01-05 00:34
GAIA P24

TACK! :D

Jag ska genast testa o leka lite... Man måste ju börja nånstans och nu kan jag äntligen börja.. Hur resultatet blir är ju en annan femma ;)
Men som sagt tack så mycket Gaia för att du tog dig tid :D

Och till er andra, förlåt att jag posta i fel forum.. Jag är ny här på whoa så jag trodde att det va rätt forum eftersom det här har ju med beats att göra..

2007-01-05 00:38
Vad kör du för setup? Program, hårdvara osv?

2007-01-05 00:54
Hur som helst så är producent & DJ's - forumet stället där du kan kika på tutorials, tips och så vidare om du är nybörjare. Kolla stickytrådarna bl.a.