I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

BEATS! Vad är du bäst på?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2006-10-25 23:33

BEATS! Vad är du bäst på?

Som rubriken säkert avslöjar..

Vad är just du bäst på när det gäller beats? Lägga trummor, kombinera melodier, klippa coola samplingar mm? Vad vet jag.

Vore kul att veta.

Dagisbarn hittat! Återfås mot beskrivning. MVH Personalen på Kristallen

2006-10-26 09:38
Jag är nog alla bäst på att inte bli nöjd med mina beats, finns alltid något som kan bli lite bättre - det eviga sökandet efter det perfekta beatet.

Dock kan jag lyssna på ett beat efter något år och inse hur jävla vackert det blev, när man får flashbacks och minns vilken veckodag man knåpade ihop det, hur vädret var..sinnesstämningar och kanske till och med framsidan av vinylskivan man samplade ifrån..

riktigt cool grej :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2006-10-26 11:10
vet inte, göra om samplingar.. klippa upp och skapa något eget utav det kanske, hehe..
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2006-10-26 16:42
jag är bäst på att göra musik
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-26 17:29

Härligt folk. Jag tycker personligen att jag är ganska duktig på att komma på melodier som passar bra i resten av beatet.

Men jag skulle vilja bli mycket bättre på att trixxa till samples ( inte bara loopa ) lägga MYCKET fetare trummor och mixa/mastra skiten så alla ljud passar perfa med varandra.

Som sagt, många beats blir ju sköna mycket tack vare sampeln. Men om om man ska få till det där drömbeatet så krävs det ju så jävla mycket mer. Och det är fan så mycket roligare att lyssna på ett beat man jobbat mycket med och fått en personlig touch på.

2006-10-27 00:12
ni är fan ta mig bäst på att suga kuk gällande beats.

jag däremot är helt jävla enastående på det här med hiphop och sånt.
Who be the first to catch this beatdown?

2006-10-27 00:15

Jag vet faktist inte. Det är väl lite från allt som låter rätt okej när det sätts ihop :P Det som jag är sämst på där emot är att spela melodier till samplingar. Jag lider av en svag tondövhet hehe. Peace

myspace.com/kushforeal

2006-10-27 00:18
tycker att jag är ganska bra på att göra trumljud. dock är jag inte så bra på att blanda allting, men jag tycker att jag lyckas med att få  enstaka trumljud att låta mumsiga.
SUCK SHAFT

2006-10-27 01:19
arrangering och basslines brukar folk säga till mig. så jag får väl tro på det då.
Rappare

2006-10-27 01:54

Är bra på att göra enkla beats som går hem hos folken. Känns inte riktigt som jag gör så mycket själv ibland på beatsen men men, varför krångla till det.

facebook.com/idiomatisk - fan page

2006-10-27 09:50
så ogivande tråd heh, många här som inte gör något bra ändå

2006-10-27 11:14
Jag är bra på att klippa samplingen och spela till den genom keyboard, sedan trummor (varierar sjukt mycket)
:D
http://biggedy-b.blogspot.com

2006-10-27 12:01
jag är bra på allt, förrutom att ställa in kompressorer. men det går att lära sig.

Hur ska man kunna göra bra beats om man är dålig på nån viss grej som man måste kunna för att göra bra beats? sen kan man ju vara extra bra på nåt.
Its Tricky!

2006-10-27 12:50
skulle nog säga att klippa & klistra är min starka sida... svaga sidan ligger i mixen.. så resultatet blir burkiga bra beats helt enkelt, hehe.

2006-10-27 16:17
klart att man är bra på allt eller iaf tycker att man är bra på allt men det var ju inte frågan.

2006-10-27 17:24

Jag är bäst på att lura i skuggorna, lägga huvudet bakåt och gurgla min egen saliv. Din morsa. Din morsa.

2006-10-27 17:58
4c = övärdast hittils?

jag är nog sämst på bli nöjd över huvudtaget. det gäller dock inte bara beats.
 i get more pussy then panty!

2006-10-27 18:07

jag fattar inget av din charmiga rotvälska grabben.

2006-10-27 18:13
Jag är nog bäst på att få en skitbra idé, göra klart hälften av den och få en ny för att sedan börja på den nya istället! Har massor med halvfärdiga beats på hårddisken!

2006-10-27 18:19
ya mama got a glass eye with a fish in it,
ya mama, ya mama, ya mama..

2006-10-27 18:25
jejomama

2006-10-27 18:34
det som gäller

2006-10-27 20:06
Jag ar bast pa allt, for jag kommer fran USA.

2006-10-27 20:34

Jag är nog bäst i Sverige på hi-hats.

I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2006-10-28 16:08
Coolers!

Producent

2006-10-28 16:14
plinka piano

2006-10-29 04:46
Jag är bäst på att plocka upp tangenter från golvet efter man dunkat nävarna så hårt man kan i tangentbordet. Kommer aldrig kunna skapa ett beat som ens är i närheten av okey så ja håller mig till rap :)
Tänkte bli gangster..
Producent

2006-10-30 02:13
Jag är bäst på att hitta bra samplingar, välja ut passande trummor och att mixa.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2006-10-30 03:40
jag är bäst på att spela in ljudet när jag inte bryr mig om sånna här trådar

HÄR

2006-10-30 13:07
De flesta som har skrivit i denna tråden kan inte ett shit. De sitter med FL och en mus, placerar ut sakerna utan känsla för takt. Gud förbjude att de skulle behöva hålla en rytm med kroppen nångång i en studio.
www.wordsilah.com
www.myspace.com/triangularform

2006-10-30 13:28
skander: eh, till skillnad från den höga standard det här forumet håller i övrigt menar du?

2006-10-30 14:28

är lite halvläcker på att spela på melodiska pianoslingor här och var...... hejdå

2006-10-30 22:34
Ja är jävligt bra på att hitta kassa samplingar och göra beats av dom så de inte låter bra på en enda fläck!
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2006-10-30 22:59

Varför är det alltid dem som tror att de vet mest som kan minst?

Nån borde fan starta upp en gnälltråd där alla besservissers och internetgangstrar kan skriva av sig, så vanligt hederligt folk slipper läsa skiten.

2006-11-02 10:01
hahahahahahaha shit

känslig publik. Jag har inte fel i vad jag säger. Sedan började ni anta saker hej vilt om mina skills, vilket ni inte har någon grund för.

sluta nü ja pli lessen o krejer
www.wordsilah.com
Producent

2006-11-02 15:58
Jag är ganska bra på att få ut det bästa av rapparen eller sångaren eller sångerskan.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2006-11-02 19:24
action speaks louder than words.

2006-11-04 03:54
word-rec

jasså? sjysst! :D
www.wordsilah.com

2006-11-05 08:12
Min främsta styrka som beatmaker/producent är musikalisk förståelse och att lyssna ur en tredje persons synvinkel. Avgöra vad folk kommer reagera på, fastna för harmoniskt, säga wow om eller hitta sättet att nå fram till en viss typ av grej nån är ute efter och så vidare.
Sen kompletterar jag det med ett bra öra för, samt en del erfarenheter runt mixning.
Är även ok på att spela en del olika instrument och har rätt lätt för att skriva stämmor och arrangera.

Är dock lite för lat. Borde lägga mer tid på att styra upp bättre varianter men nöjer mig för "det duger". Framförallt vad gäller cratedigging och klippning.

Och för att lägga mig i den eviga debatten så är problemet som jag ofta ser med producenter här på whoa att de kallar sig producenter men t.e.x inte vet hur en eq funkar eller nåt om vad attacken på en kompressor gör för skillnad på en baskagges ljud.
Dom letar fram en sampling. Lägger på några trummor. Lägger en bas. och är färdiga. Sluta se mixning som nåt som inte hör beatmaking till!! Det jag beskrev ovan kan en tondöv retard göra med dagens tillgång på studioprylar.
Premier är en av de främsta på att klippa samplingar men han blev utan någon som helst tvekan stor mycket mer på grund av hans trademark-punch i baskaggarna.

Utmaningen inom beatmaking handlar för mig om att få till ett sound. En ljudbild, en vibb eller bara en känsla. Men för att verkligen lyckas med att göra nåt vettigt utan att fuska sig till nåt genom en färdigmixad sampling, måste man kunna styra ljud och mixa. Man måste ha ett öra för ljud och harmonier och framförallt måste man jobba jobba jobba med det. För att kunna använda det måste man först förstå hur man använder maskineriet, för att till slut få det dit man vill ha det.

Att göra beats är inget nån lär sig över en kväll vid datorn. Visst kan man kanske lyckas få ut nåt som låter ok. Men tro inte du kan göra beats för det. Inget är gratis och all kunskap kräver inlärning.
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn
| www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se

2006-11-05 15:44
Xeilon: (K)
www.wordsilah.com

2006-11-20 07:02

problemet där ute är att det finns så många ljudrunkare. de sitter och ägnar sig åt petting på en liten stackars basskagge som är helt försvarslös. Att vara ljudrunkare är som att ha sex enligt en manual och glömma bort att det måste finnas en känsla med i det hela. att gnälla på någon att de har taskig eq på en bassgång är som att gnälla på Jose Gonzales för att han har ett taskigt tillslag på strängarna på sin gitarr.

Vad jag är bra på när det gäller beats är att plocka fram tjugo olika samplingar och breaks, sätta ihop dem till ett skönt Wall of sound som börjar på  A men slutar på K. Där innan så har vi hoppat runt lite improviserar i alfabetet.