I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

det här med MPC...

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2006-08-22 13:52

det här med MPC...

Jag har mixtrat med reason, cubase och audition under två-tre års tid nu. Håller på med lite olika projekt helt på egen hand. Lite hiphop, lite singersongwriter då jag gillar att lira gura och munspel och lite electronia och allmänt hallaballo.

Saken är att jag är sjukt trött på mjukvara när det gäller samplings- och midibaserad musik. Jag vill vrida på rattar, dra i spakar, trycka på knappar och tända små LED-lampor. Ni fattar grejen... Jag vill inte sitta och klicka och plinka midiklaviatur längre, jag vill ha mer konkreta grejor. Alla moduler jag vill köpa kostar multum, och jag skulle aldrig ha råd att fylla ett rack med det jag behöver.

Eftersom jag jobbar själv och bor i en liten stad finns det inte så många jag snackar proddande med, så jag frågar er utan att knappt veta nåt om det själv:
Det här med MPCs, vad är grejen? Det verkar ju vara en fantastisk manick, till ett okey pris.

-Fattar jag rätt om det finns en sequencer-del, en sampler och hårddiskinspelning på samma gång?
-Vad finns det för in/outs?
-Räcker det med en MPC och typ, en digitalporta för att göra ett beat?
-Får man med ljudbanker? Kan man ladda ner fler?
-Vad finns det för möjligheter om man kopplar dator -> MPC?
-Och framförallt: Hur går sjävla processen till när man jobbar? Finns det nån tutorial på nätet?

tacksomfan

Tuna? Tuna is worth NOTHING!