I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lösning på "Beatet spelas in" - kopplingshjälp

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2006-08-07 01:37

Lösning på "Beatet spelas in" - kopplingshjälp

Ok här kommer lite instruktioner för alla er som antingen inte vet hur man ska koppla in sin lilla mixer, eller om ni har problem med att "beatet spelas in" när ni står och rappar.

Jag inte äger någon av följande mixers och jag har inte heller jobbat med någon av dom. Jag bara har kollat på hur dom ser ut och skummat igenom manualen. Den kan därför finnas sakfel i mina instruktioner och det kanske går att koppla på andra, smidigare sätt.

Om du inte äger någon av dessa mixers kan du ändå läsa det här om du har problem med kopplingarna, du bör få en uppfattning om hur du ska koppla ändå om du använder huvet lite.
Jag tar mest upp billigare mixers här eftersom jag tar för givet att man har kunskap om hur man ska koppla om man köper en dydare modell.

Här är en bild som man kan ha att vila ö .. medans man läser för att förstå lite bättre. Eller kanske inte samtidigt, men anywho...

Behringer UB502/802/1002/1202 manual
Koppla enligt följande:
Från Ctrl Room Out på mixern till monitorer/förstärkare
Från Main Out eller Tape Out (dom har samma funktion) på mixern till ingångarna på ljudkortet
Från utgångarna på ljudkortet till Tape In på mixern
Från en mikrofon eller vad man nu vill spela in, till valfri ingång på mixern

Tryck in knappen Tape To Ctrl Room på mixern (Tape To Phones på UB502), för att kunna lyssna på det du har på datorn, tex ett beat eller click track.
Se till att Tape To Mix INTE är intryckt (om den är det kommer det du lyssnar på från datorn, exempelvis beatet, att spelas in en gång till, tillsammans med det du ville spela in).
Ställ Main Mix -regeln (eller ratten, beroende på modell) på 0dB . Observera att 0dB är SOL , alltså inte i "botten".
Ändra din lyssningsvolym med ratten Ctrl Room/Phones .
Ställ in inspelningsnivån för micen (eller vad du nu vill spela in) med Level -ratten på den kanalen micen är inkopplad på.
Tänk på att alla reglar/Level-rattar som är uppe kommer att spelas in .

Medlyssning från mikrofonen (alltså att man hör sin egen röst i lurarna när man rappar) går ej att fixa via mixern utan får ställas in i det aktuella inspelningsprogrammet (brukar heta Monitor ).

//Spliffan