I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-07-13 19:25

Köpa ny synth

Jag tänkte skaffa mig en ny synth, så min fråga till er vad rekomenderar ni? Jag vill ha en synth med mycke analog styrning som man kan göra sina egna ljud med, prisklass runt 10.000-15.000 kr.

Någon kanske till och med har någon som ni vill sälja.

/TEEE

2006-07-13 20:42
Köp yamaha, dirr
spliff macht frei

2006-07-13 21:40
Jag köpte precis en Prophet 5 Rev 2 med inbyggt kenton midi. Gav 10.000:- blankt för den. Kan nog säga att det är den absolut mest välljudande synth jag någonsin spelat på. Så hittar du en sån så är det bara att slå till.

2006-07-13 22:48
skapar ni nå feta beats då
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-13 23:24
Vad ska du ha den till?

Känns kanske som en dum fråga, men om du bara är en ivrig synthentusiast i allmänhet, eller vill ha ett kraftfullt musikinstrument som kommer att passa sättet du producerar på under många år framöver så blir svaren möjligen ganska olika.

Hade jag ingen synth alls idag hade jag definitivt inte gått och köpt ett fett analogmonster med en massa lustiga rattar. Det är ballt och det låter bra och det är skitkul, men ska det vara din enda hårdvarusynth är det inte värt pengarna. Min högst personliga åsikt..

2006-07-14 09:02
noeL P19

Gör inte beats, gör synth, pop och väldigt lite trance.

2006-07-14 14:00
Viruz_: Ok, får kolla runt efter en sån =D

pUs: Jag är mer ute efter de där kraftfulla musikinstrumentet, på budget nivå dåra. Jag har en vanlig pissig synth, men jag vill ha en analog synth där jag kan pilla fram mina egna ljud som låter som jag vill.

Jag spanade runt lite efter begagnade Access Virus KC och KB men det verkar inte vara det lättaste att få tag i =/
/TEEE

2006-07-14 14:51
Toompah P18

Du får inte "vintage" soundet ur en Virus KC/KB så enkelt. Visst, du kan säkert få det om du lägger ner mycket tid på programmeringen. Men mitt tipps till dig som ex ägare till en Virus KC är att ge dig på en riktig analog synth diekt. Du kommer annars bli besviken till sist. Om det nu är en kraftfullsynth som låter fett även med mycket resonans du vill ha. Kan rekomendera Roland Jupiter 6 och 8, samt Oberheims OB serie (OBx, OBxa, OB8).

Tänker man ett steg längre så kan du se en analogsynth som ovan nämda som en investering. Du kommer få tillbaka varje krona vid en försäljning. Köper du däremot en Virus eller någon annan digitalsynth så kommer du fölora pengar på köpet hur du än gör. De bara sjunker och sjunker i pris.

2006-07-14 18:31
Ok, tack =)
Men de syntharna är riktigt svåra att få tag i, men jag såg en jämförelse mellan Jupiter 6 och Nord Lead 3, där sa dem att den påminde om Jupiter 6 fast det var några små saker som den inte kunde göra. Vad tror du om den?
/TEEE

2006-07-15 18:08
Ok tack,
Jag ska kolla in Korg Radias-R =)
/TEEE

2006-07-15 18:24
Toompah P18

Nordlead maskinerna låter jätte bra. Då slipper du också krångel med CV Gate / Midi. Så det är klart ett alternativ. Minimoog Voyager som Grency_Ayala föreslår är monofonisk, men nöjer du dig med att spela en ton åt gången och inte är intresseade av att göra accord så är det klart en grym maskin.

2006-07-15 19:21
aha ok, jag kollade in Korg Radias-R på Korgs hemsida och den verkar riktigt schysst faktiskt, den är också lite billigare än NL3. Så det kanske är nått man ska fundera över, man blir bara lite rädd att man kanske bara kommer lära sig hälften av allt man kan göra och då blir det ett onödigt köp, men man får väl sitta och studera instruktionsboken =P. Jag ska hålla ett öga öppet för de synthar som nämnts, så kanske man hittar någon till ett bra pris.

Tack för alla svaren, det har vart mycket till hjälp

Peace
/TEEE