I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rainmaker's Guide till Reason (För nybörjare)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   
Rappare

2006-07-08 19:25

Rainmaker's Guide till Reason (För nybörjare)

Det som hjälpt mig oerhört med att komma igång var att läsa en guide till reason med tillhörande bilder och så. Nu finns det en beat-guide för Fruity Loops men ingen för reason så jag tänkte att jag kunde ta på mig att skriva en kort guide för hur man kommer igång med reason. Denna guide kommer inte lära dig göra super bra beats, men mer ingående än den befintliga reasonguiden på svenska. Låten jag utgår ifrån i min guide är "Finger Eleven - One Thing" och det kan nog vara en fördel om ni också utgår ifrån den då guiden är skriven för den låten.

Vill inte ha någon som helst feedback i den här tråden på slut resultatet. Då hade jag gjort nått seriöst och lagt upp i beatsforumet så smutsa inte ner tråden med sådant.

Hoppas detta är användbart för någon. Peace! /Rainmaker

---------------------------------------- -

Det första du ska göra när det kommer till att göra ett beat är att ta ut en sampling. Detta gör du med hjälp av program som cool edit eller cubase eller liknande. Det viktiga i det här skedet är att klippa samplingen på takten, vanligtvis samplar man 4 eller 8 takter från en låt. Låten jag valt att sampla för den här guiden är ”Finger Eleven – One Thing” så om ni vill att det ska se likadant ut för er så kan ni också utgå ifrån den låten. Jag tog 4 takter från introt.

Bild 1

När vi har vår sampling så går vi in i reason. Tar ”File -> New” för att få bort tutorial sången som alltid öppnas med reason. Sen tar vi create NN19 digital sampler.

Bild 2

Sedan ska vi läsa in vår sampling med hjälp av NN19 digital sampler. Detta gör vi genom att trycka på den blåa mappen som finns på NN19.

1. Öppna upp ”Browse Sample” för att leta reda på din sampling.
2. Markera din sampling
3. Tryck OK

Bild 3

När du läst in din sampling med NN19 är det dags att placera ut den. Och vi minns att vi samplade 4 takter så vi ritar ut samplingen över 4 takter. Det första vi måste göra är att byta till Edit mode. Det gör man genom att trycka på knappen switch to edit mode.

Bild 4

Sedan ska vi som sagt rita ut samplingen över 4 takter. Det gör vi genom att.

1. Markera penn verktyget och se till att R markören som får samplingen att loopas är på sin plats, alltså där takt 4 slutar.
2. Rita ut samplingen över de 4 takterna.
3. Ställ ner bmp till 90, det är ett bra tempo att utgå ifrån då det gäller att ta reda på vars samplingen loopas utan hack.

Bild 5

facebook.com/idiomatisk - fan page