I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"förlänga" sampling i Reason?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2006-05-10 23:49

"förlänga" sampling i Reason?

Vet inte vad det kallas, men vi säger jag har ett wav, rex sampling på 1 sekund. Så vill jag förlänga ljudet, alltså göra så att det bara går runt, runt om nån kan förstå mig. Jag har nyss gått över till reason från FL, och jag vet att det gick att göra så i FL, men går det i Reason? Hur gör man i så fall, nån som har lust att förklara, skulle verkligen uppskatta d...

2006-05-11 01:11
tack så mkt, uppskattar d verkligen...

ska kolla om d funkar...

2006-05-11 08:25
Om du använder DR.rex så kan du bara trycka på knappen som heter "to track" så får du upp den så lång som det är mellan looppointsen i sequencern (längst ner där man bygger upp låten).

I NN-XT kan du även rita ut samplingen i sequencern genom att använda pennan och dra ett streck, ställ sedan in BPM och rita ett nytt streck där den loopas (ctrl+c, ctrl+v). Ritar du på tonen C3 så får du den i orginal, ritar du en högre ton så pitchas sampling och vice versa...

Jag föredrar själv DR.rexen då man kan ta bort vissa bitar ur en sampling eller byta plats på bitarna...

Lycka till!
http://www.myspace.com/maurus1 <--- Ett gäng beats, hata eller älska!

2006-05-11 11:42
maurus:

ja fast för att använda dr rex måste du ha recycle också.
du kan ju inte öppna wavs i rex..

jag tycker du ritar ut samplingen i seqen så många ggr du vill den ska loopas.

Vi som gör beats spelar med klaven o gör dedär manuellt.
har du ingen klave o ingen känsla så får du rita ut samplingarna. :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-11 12:16
tack för svaren...

aeap, jag har klaviatur, jag har recycle. men jag tror inte du förstår vad jag menar.

här är samlingens längd säger vi:
-----------
nu vill jag att dom sista två strecken --, fortsätter loopas om hela tiden efter samplinen spelas upp, så det blir ett långt monotomt ljud...fan så svårt att förklara...

i FL så vred man på nån knapp som kallades CTRF eller nåt sånt...då ställde man in loop pointsen eller vad det kallas i samplingen. Det handlar ju bara om att ta ut en 100 dels sekund av samplingen typ...

Asleep

Jag fick det tyvärr inte att funka, ska testa lite mer, fick bara hela samplingen gå runt hela tiden. Det jag vill är att samplingen ska spelas upp, men istället för att den slutar där den ska sluta så ska dom sista 100:a delarna lr vad det nu blir i samplingen fortsätta loopas...tack ändå!

2006-05-11 14:34
rocik:

ahaaa.
Dedär går ej att fixa i reason på smidigt sätt.
Det fixar du i ett ljudediterings prog där du väljer två markörer som ska vara loop.
Tex ett bas ljud.. håller du inne tangenten blir det en lång ton, fast filen i sig kanske bara är ett kort duut.
På så vis loopas uuuuuuuu:et förstår du.

Det du vill göra låter klyddigt men det går att fixa på samma sätt som med en bas sampling.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-11 15:35
AEAP

aaa precis så jag menar...allright, får göra så istället, fattar inte varför jag inte tänkte på d....tack för hjälpen! allihop...

2006-05-11 15:44
Brukade jag alltid göra när jag plojade i fasttracker, gör folk det på riktigt?
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2006-05-11 20:49
rocik:
no prob