Producent
2006-01-08 23:49
Gertrud lär sig Fruity Loops.
Det här är Gertrud Idag ska Gertrud lära sig Fruity Loops. Hennes vän Olle har ju lärt sig att spela in och mixa, nu ska hon stå för beatsen är tanken! Hon börjar med att sänka tempot från 140 till 90 för att det ska passa bättre i hiphopsyfte! Här gör hon det (För att ni ska förstå lite senare i guiden så.. det här är en pattern ) Sådär, nu ska vi först leta upp en melodi som vi vill sampla.(I en annan guide, om jag orkar göra en till så lär jag er att klippa upp, men vi börjar med att sampla melodier.) Gertrud har fått lite hjälp av Olle hur man använder Cool Edit för att klippa till en melodi. Såhär såg det ut då: 1. Såhär ser låten ut från början (kom ihåg att inte sprida ut era guldlåtar att sampla, därför har jag målat med svart över) 2. Markera ett område (genom att hålla in vänster musknapp och dra åt höger) som du tycker är fräckt och vill ha som melodi i ditt beat. Se till så att du klipper på en grundton så det låter bra när du sen använder det, och se till att klippa det så att det inte klipper (d.v.s blir små hack när du loopar) Det gör du genom att klippa här i slutet av den (vid 0 alltså.) Och nu är bilden väldigt inzoomad, zoomar gör du med scrollen på musen. 3. Nu är vi redo att spara vår lilla melodi, det gör vi genom att trycka på "File" längst upp till vänster, Save as och sen väljer vi vart vi vill spara den, namn på den och sen väljer vi att spara i Windows PCM (*.wav) eftersom det är vad Fruity Loops stödjer.Bild på hur ni ska spara Sådär då, nu är vi klara med Cool Edit för den här gången, låt oss hoppa tillbaks till Fruity Loops! Nu ska vi ju föra in samplen också! Detta lite beroende på vad ni använder för version av Fruity Loops, jag demonstrerar i 4an och 6an. Först ut i 6an (tror att 5an funkar likadant, men är int 100% aldrig använt 5an): Vi klickar på channels > add one > fruity slicer (precis som på denna bilden) I fruity slicern så klickar vi på den lilla mappen som är inramad till höger på denna bilden, letar upp våran sample, trycker på den och väljer öppna. Vi trycker på den lilla kniven som är inramad här och väljer no slicing eftersom vi ska loopa hela melodin (då behöver vi inte klippa upp den mer.) (Inlägget ändrat av 370HSSV 2009-02-27 07:35:28) (Inlägget ändrat av 370HSSV 2011-10-10 09:45:53)
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
Producent
2006-01-08 23:50
Nu är det dags att få vår lilla fina sample att loopa i ett tempo som vi tycker låter bra!
Eftersom min sample här är på 8 beats som är inramat till höger på
denna bild så väljer jag att
min pattern ska loopa på 8, det som är inramat till vänster på bilden!
Och tempot får vi ställa in efter hur den loopar, hur vi vill pitcha den osv ..
Detta får man lyssna sig fram till, som stöd kan man fylla i varje första grå ruta i pattern där kicken ligger (högerklicka på kick och välj fill each 8 steps) för att se så det blir i takt.
I min sample så kommer det en ny ton på varje trumslag som jag ritat ut.
Det behöver det ju inte göra, det kan komma på första och tredje också..
Detta är iallafall en hjälp, på första och tredje bör det komma nån ton iallafall, så att det inte kommer
på rutan efteråt eller så, då är det i otakt, då får ni pilla mer med tempo osv!
Nu är det dags för er med 4an att göra er redo för att sampla!
Vi gör som i 6an, vi klickar på channels > add one > sampler (ja här är det samplern istället för fruity slicern)
Här trycker vi på mappen som är inramad till höger > letar upp våran sample > markerar den och trycker öppna.
(
mapp, leta upp, öppna. )
Vi trycker på normalize för att få en lite högre signal på våran sample och eftersom min sample var i 8 beats
så väljer jag 32
precis som på denna bild. (16 för 4 beats = 1 bar, 32 för 8 beats = 2 bars, 64 för 16 beats = 4 bars.. osv) Högerklicka på samplens namn (i mitt fall heter den ye) kryssa i piano roll så kommer en liknande ruta som jag har
under fram, rita ut hur långt den ska gå i piano rollen, (i mitt fall går den till 2an d.v.s hela 1an är markerad.
För att få den så lång så trycker ni ner vänster musknapp till höger på erat lilla gröna block och drar åt höger.
Eftersom jag valt att det ska gå 8 beats i min pattern (den ovanför piano rollen där kicks, snares, hi-hats finns)
så blir det hela 1an som ska markeras, väljer man att det ska vara
såhär så markerar man hela 1an och 2an i piano roll.
Producent
Gertrud tycker att FL 4 ser för gammalt och tråkigt ut så nu går vi tillbaks till 6an.
(Men oroa er inte ni som fortfarande har 4an kvar.. detta går att göra för er med! dags att lägga trummor!!)
Okej, trummor som sagt, jag ska visa er 2 sätt att göra trummor på.
Går igenom färgprickarna först så ni vet vad det är jag ritat ut: Svart = kick, vit = hi-hat, röd = snare och vinröd = clap. Lätt sätt <-- här har Gertrud lagt upp hur typiska hiphoptrummor ser ut (grunden till dom iallafall.)
Det låter som det kan göra i många beats, passar bra ibland.. men inte i mitt fall, nono..
Här avancerar jag lite mer än så för att få till ett skönare gung.
Som ni ser på
denna bilden så har jag även panorerat med en hi-hat litegrann.
Vad är då panorera? jo det är att ljudet är i ena hörluren/högtalaren mer än den andra.. I mitt fall så börjar det först med att gå från mitten och mot vänster, sedan från mitten till höger.
Och för att kunna panorera ut trycker man på det lilla jag ramat in däruppe på bilden, sedan får man
trycka på pilen som är inramad där nere så man kommer till pan.
Om ni trycker med vänster musknapp så ritar ni med penna stegvis.. trycker ni mer höger musknapp så blir det i linjeform.
Nu har vi lagt våra trummor och känner för att lägga en bas.
(Obs! detta får man använda sitt gehör till, något man i mångas fall får träna upp, kanske inget man klarar direkt men det kommer med tiden om man inte är tondöv.. då är det svårare eftersom basen ska matcha samplens toner.) Vi börjar med att lägga till en bas, vi använder oss utav BooBass eftersom den finns i programmet.
BooBass hittar vi genom att trycka på channels > add one > BooBass.
Jag har valt att ratta lite här på min, det är ett tips att göra för att få ett skönare ljud (enligt mig iallafall.)
Gör precis som på
denna bilden.
(Ett tips är att ni lägger basen i samma ruta som ni lagt trummorna och melodin, det blir MYCKET enklare, jag gjorde det men flyttade sedan basen till en annan ruta, något jag gjorde genom att högerklicka på boobass i rutan, välja edit > cut, välja en annan pattern (ruta) som ni gör här , ni drar med vänster musknapp uppåt. För er som har 4an så ser ni att det är nummer ungefär på samma ställe, 1-9 .. ni trycker där på en siffra.)
Producent
Och hur ska Gertrud gå till väga för att lägga bas? mjo, ni förstår, Gertrud har ett ganska bra gehör så hon letar sig rätt snabbt fram till en ton då hon tycker att "aha, det här låter ju rätt!" Men tyvärr så hittade Gertrud inte en ton som var perfekt, men hon hittade en som var nära! lite lite för ljus bara.
Men detta stoppar inte Gertrud, verkligen inte, Gertrud dubbelklickar på blocket (jag har ritat ut flera men från början är det ju ett) som sagt, hon dubbelklickar, använder sig av pitchen där uppe på
denna bilden, rattar lite åt vänster
för att pitcha ner (få tonen lite mörkare) tills det blir rätt! (ibland får man pitcha upp, ibland ner, sånt hör ni efter ett tag, minst lika bra som Gertrud!)
och i mitt fall så har jag likadana toner i basen, det p.g.a att jag hade många likadana ljud i samplen så jag utnyttjade det
så jag använer mig bara av en baston.
(Ofta så kan man behöva lägga flera bastoner men jag hade tur!) Sådär, nu har vi samplat, vi har lagt trummor och vi har lagt bas, nu ritar vi ut det i playlisten så det blir ett beat av det!
Ni hittar playlisten genom att klicka på det jag ramat in där uppe och ritar ut så som jag ritat ut här nere på
denna bilden.
(Om ni har melodin och trummorna på pattern 1 så ritar ni ut dom på pattern 1 i playlisten också.. och basen på 2an om ni har på 2an) För att kunna lyssna på det som spelas i playlisten trycker vi på song som ni hittar till vänster om play-knappen.
Men sakta i backarna, vill vi inte ha ett intro till det här kanske? jo det vore förtjusande tycker Gertrud.
Let's do it fellas! Såhär kan ett intro se ut, melodin går själv först och i slutet så kommer det in lite trumor för att det ska få ett "komma igång-sound"
För att introt ska komma med på beatet så måste vi rita ut det i playlisten också, så nu får vi sudda ut dom 2 block som vi ritade ut
(suddar ut gör man med höger musknapp) och eftersom introt är på pattern 3 så ska den även vara det i playlisten.
Det jag har ritat ut är 2 bars intro och 16 bars melodi med sample, trummor och bas, exempelvis versen.
bild på ovanstående. Nu tycker Gertrud att det låter ganska schysst, men det är inte riktigt klart ännu så nu tar vi å ställer in volymer och börjar EQ:a ljuden lite!
Vi börjar med att ställa in volymen i pattern på trummorna, melodin och basen, och det gör vi genom att trycka på en av rattarna
som är inramade och antingen dra ner (om vi vill sänka volymen) eller dra upp (om vi vill höja volymen).
bild på ovanstående När det är gjort så ska vi panorera lite för att alla trummor inte ska ligga i mitten, jag föredrar att panorera hi-hats litegrann.
Detta gör vi på samma sätt fast väljer dessa rattar istället, och istället för att dra upp eller ner så drar vi åt höger & vänster..
till höger så kommer ljudet mer till högra hörluren/högtalaren, och åt vänster så kommer det till vänster..
Den jag ramat in med grönt är pattern så ni ser hur mkt ni drar åt höger lr vänster.
bild på ovanstående Och när vi gjort det på dom ljud i pattern som vi velat ändra så är det dags att EQ:a ljuden litegranna.
(Jag har suttit med den här guiden i runt 5 timmar nu minst och börjar bli trött så vi lägger EQ på hela skiten bara.. Jag lägger till hur man fixar med effekter på enskilda ljud imorgon..)
Producent
Nåja,
här så väljer vi en EQ (vi som använder FL 6 har EQUO, den är guuuuuld! ni andra får nöja mer med parametric EQ lr nåt..
jag orkar inte göra en guide till er, men ni ser i denna hur ni ska göra iaf om ni väljer parametric EQ)
Som ni ser så ser man EQ-kurvan från beatet (det som är under den större rutan)
och med den lilla pricken jag ramat in överst så ritar man ut stegvis, 1 i taget på sin kurva..
Till vänster på kurvan så är det låga frekvenser, det är där basen, kicken och sånt ligger..
I mitten har vi mellanregistret där, ja, det som ligger i mitten i tonart ligger, kan vara röster, melodier osv..
Till höger på kurvan så har vi snares, lite ljusare röster och längst ut har vi hi-hats!
Så vi ritar ut så som vi vill, högre upp för att boosta (höja volymen på dessa frekvenser) och sänker för att sänka volymen på dessa frekvenser..
Trycker man på Pan som står till höger om Vol i EQ:n så kan man även panorera sina frekvenser som man vill.
Nu har vi EQ:at och det låter bra, men vi tar och lägger en compressor på för att höja beatet lite extra!
Här hittar vi compressorn och vi väljer gain
(ökar dB:n) och gainar tills vi tycker det är bra!
Nu är det klart och vi sparar projektet genom att trycka File, save as och spara på nåt ställe för att kunna arbeta med det senare igenom om vi får lust.
Nu ska vi exportera vårat beat så vi kan lyssna på det i en mediaspelare och även skicka till vänner..
Det gör vi genom att trycka File > export > Mp3 file, och vi väljer att spara i 192 kbit/s för det är lagomt, och det gör vi
såhär .
(Glöm inte song bredvid play-knappen, annars sparas bara en pattern och vi vill ju ha ut hela beatet!)
Nu är Gertrud
såhär glad över att kunna göra beats.
Tack & hej!
/cliche
ahhah skall prova denna då, får höra mitt beat senare inatt då :)
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
jaha de va soft att du lägger upp en guide...men ja gör inte beats alls sådär även fast ja änvänder mej av FL..haha..jaja då kan ja prova ditt sätt lite så ska vi se om de blir bättre..:)... ge mej FL 6 nu!!!...:@... lägg upp beatet du gjorde här då?..skulle vara kul att höra... vissa bilder funkar inte som dom ska men de spelar ingen roll me tanke på den nogranna informationen..:).. fint fint...:)..tack fär tipsen iaf..har väl lärt mej nåt nytt iaf... men ge mej fl 6...(A)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2006-01-09 07:20
Det kommer mer i eftermiddag/ikväll.
Och tänk på att detta är bara hur jag gör det..
Det här är mitt sätt (grunden till mitt sätt iallafall.)
Finns massor av sätt att jobba på..
Beatet från guiden! 2 bars intro
8 bars vers (förlåt, jag har använt slicern lite extra, visar senare.)
4 bars refräng.
La en röst på bara för att beatet är bortlovat. :)
hehe för en noob som jag så funkade det inte alls blev bara bajs å jag kom inte längre än : Nu är det dags att få vår lilla fina sample att loopa i ett tempo som vi tycker låter bra! Eftersom min sample här är på 8 beats som är inramat till höger på denna bild så väljer jag att min pattern ska loopa på 8, det som är inramat till vänster på bilden! Och tempot får vi ställa in efter hur den loopar, hur vi vill pitcha den osv .. Detta får man lyssna sig fram till, som stöd kan man fylla i varje första grå ruta i pattern där kicken ligger (högerklicka på kick och välj fill each 8 steps) för att se så det blir i takt. hehe massor proff ord :P
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
Producent
2006-01-09 07:44
Skriv meddelanden till mig privat om det är saker ni inte förstår. (Efter ett tag så lägger jag upp frågor och svar här i tråden, men vill inte göra för mkt inlägg så jag samlar dom..)
Producent
2006-01-09 18:54
Nu var det dags för lite nya grejjer.
Idag så ska vi lära oss:
* Vad ghost channels har för nytta.
* Hur man slicar upp en melodi med Fruity Slicern.
* Hur man gör för att få enskilda ljud in i mixern.
(+ lite saker i mixern..) Ghost channels: Vi går in i piano rollen i t.ex pattern 1 på något ljud
(kan vara samplen, nåt ni spelat lr basen osv..) tryck där jag ramat in. Som ni ser i piano rollen så är vissa block gråa och vissa gröna.
De gråa blocken är såna som ligger i samma pattern men inte används i piano rollen för det ljud vi har valt till piano rollen nu.
Det som underlättar med ghost channels är att man ser t.ex, melodin man spelat så att man vet vart man ska lägga basen osv.
Om man t.ex, ritat ut en melodi i piano rollen och inte kommer ihåg vad man spelat för toner så ser man det nu med hjälp av ghost channels, and that we like!
Slica med Fruity Slicern: Nu så går vi till våran Fruity Slicer, trycken på kniven och väljer t.ex, 1/2 beat eller beat beroende på hur smått ni vill klippa..
Jag valde i detta fallet Beat och då såg det ut som det gör längst ner på
denna bilden .. i piano rollen så ändrade jag sedan ordning på mina block (som först kommer i ordning nedifrån upp).
Det gjorde jag genom att bara dra dom med vänster musknapp till önskat ställe, ibland kan det hända att det klipper när man slicar upp såhär.. då kan man exportera det enskilda ljudet som klipper genom att bara rita ut det, se till så att det lyser i pat till vänster om play-knappen och sedan välja file, export, wave file/mp3 file och klippa till den i cool edit, precis som med sampleslingorna ska det vara vid 0 i slutet på den och i början ska det gärna vara det med.
Klipp sedan det ljudet som ni har i cool edit nu så att det inte är massa tomrum framför/bakom det utan så ni sparar bara ljudet, sedan importerar ni det i t.ex samplern eller fruity slicern och ritar ut det där ni vill ha det (gör detta i samma pattern som ni har andra ljud ifrån samplen, här hjälper ghost channels er att se hur ni ritat ut övriga ljud från samplen)
Tillbaks till
bilden , till höger på bilden ser ni hur det ser ut i pattern när jag klippt upp min sample och
här så kan ni höra hur min uppklippta sample låter från denna övning.
Hur vi lägger effekter på enskilda ljud i mixern: Om vi tar och t.ex lägger lite effekt på våran sample så trycker vi på namnet den har i pattern så vi får upp Fruity Slicern..
På
denna bilden så ser ni en inramad 5a på fruity slicern.
för er så ska det vara -- i den rutan, ni drar med vänster musknapp upp till t.ex 1,2,3,4 lr 5.. ni väljer själva.
Det som händer då är att ni om ni väljer 5 använder kanal 5 på mixern, den som är inramad avlångt till vänster.
På de pilar som är inramade väljer ni vilka effekter ni ska lägga, där får ni testa er fram.. jag har valt att använda EQ och delay.
Med hjälp av rattarna till höger som jag ramat in så bestämmer ni hur mkt av effekten som ska läggas på, detta genom att dra upp lr ned.. upp för mer effekt, ner för mindre effekt.
Ett tips är att lägga någon effekt, lyssna hur det låter.. trycka på den gröna pricken som också är inramad där ni lagt en effekt så den "slocknar" och lyssna.. så trycker ni på samma ställe så det lyser grönt igen (detta stänger av och aktiverar effekten) så får ni lyssna och se om den nya effekten verkligen förbättrade erat ljud.
Ni kan lägga effekter på samtliga ljud, vare sig det är melodin, kicks, hi-hats, snare, bas eller vad som helst i Fruity Loops.
Och kom ihåg, jag gör detta för att lära er hur man gör beats i Fruity Loops.. jag vet att beatet jag visar upp inte är det bästa, det är inte meningen heller. Jag tar tid efter skolan att göra detta för skojs skull och för att hjälpa er, inget annat. Så kommentarer om beatet undanbedes när det finns 5 inlägg nu fyllda med information om hur ni går till väga för att göra beats. :)
yeaaah!....ska prova lite me slicern annars brukar ja bara importera mp3a och sampla från den..:)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Najs som fan. Ska se om ja lär mig något nytt nu :)
najs som fan..ska lätt lära mig nu.. daniel du är en ängel (A)(A)(A)
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!
Ooo det här va mycket bra. Fett schysst att du tar tid och lägger ner det på det här. :) Jag har varit så himla okunnig om FLs mixer, men efter din guide så ska jag testa som du säger. Det låter fett bra. Synd bara att jag inte har 6:an. :P Tack Cliche!
Litanol @ SC: http://www.soundcloud.com/litanol
Producent
2006-01-10 17:56
Magasin: det är inte programmet som är dåligt isåfall, det är du. hehe.. Fueldog: visst är det underbart när folk tror att det är programmet som är dåligt och vägrar inse att det är dom själva som är totalt okunniga om programmet och hur man gör beats? :)
vill bara säga att du är duktig som tog dig tid att skriva ner! somsagt alla hittar sina egna sätt att jobba, det är det bästa, även om jag inte jobbar såhär så lärde jag mig lite smått å gott dock tyckte jag inte beatet var någe bra alls! men big up till dig du skulle få en folle om vi var grannar
Producent
2006-01-11 06:14
som sagt, beatet är inte tillför att vara bra. vill ni höra bättre grejjer jag gjort, håll utkik på BTs kommande mixtape, även proddat ett par av sobers kommande låtar... inga fler kommentarer om beatet tack. läs, lär, fråga om ni fastnar. :)
Jaha, ska jag ta och knåpa ihop en Pro-Tools och Cubase guide då kanske? En vacker dag när jag har tid och lust kanske... Dock kanske det räcker med stickys, fyller fan snart halva sidan, ;)
fan va bra gjort av dig props ska läsa det i helgen PROPPPS
Producent
2006-01-13 06:22
Riktigt kul att många av er inser att jag gjorde detta för er skull och uppskattar detta istället öfr att, som vissa andra, tro att jag gör det här för att flasha ett halvdant beat. :) Blir det fler guider borde det nästan komma upp en "www.lardig.tk" lr nåt där cool edit, fruity loops, cubase och kanske reason finns :)
Logic och Pro-Tools då? Va va vaaaa? :) Ärligt talat, Cubase SX är det enda man behöver, fett onödigt att ens lära sig ngt annat.
maxim på drumzen annars blir keft tryck och lite dist. bra skrivet annars.
http://www.myspace.com/neckshotproductions<br>Fuck Flyckt
Pumba1337 P0 maxim? låter intressant, jobbigt att annars sitta me hundra effekter för att få sjysst tryck
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
Producent
2006-01-18 20:41
magasin: beror på vem som sitter bakom spakarna...... man använder ju inte ljuden som finns i programmet om man ska få till bra beats direkt som inte låter plastiga, man samplar.
jag finner ingenting mer störande än kids som tycker fruity loops suger pga default samplingarna :)
tamigfan, jag ska ta mig i kragen och prova göra ett beat, men först måste jag sova! dock jobbigt att läsa igenom allt :p
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare. Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
samla kraft och skapa ännu en Gertud-guide när hon spelar in instrument och rap exempelvis. en ganska stor del av fruity loops typ .. och att fruity loops default effekter är lika användbara som default samplingarna ;)
Producent
2006-01-23 23:30
blunt_smoke: eftersom man inte kan spela in rap i FL så är det ingen stor del av fruity loops? .. inte heller instrument (om du inte menar att man sitter med en synth å lirar in melodier) vad jag vet .. använder cubase sx för sånt .. orkar inte göra en till guide. lite får man lära sig själv .. underground: mja, men härifrån så får man lära sig själv. :)
ok, har jag fattat det här rätt? du gör en fruity loops guide; men vet inte hur man spelar in instrument och rap? ;) alltså analoga signaler, inte midi. trevlig tutorial annars!
Producent
2006-01-24 15:29
blunt_smoke: jag har bara jobbat med FL i ett år .. det här är ingen avancerad guide, detta är mest hur man kommer igång och jobbar med beats i fruity loops som jag har gjort det. jag är ingen rappare så jag skriver ingen guide om hur man spelar in rapp. och eftersom jag inte rappar så har jag inte satt mig in i att kolla om det går i fruity loops. har inga instrument privat heller så inte spelat in något analogt.. så nej, jag vet inte (eller, om jag skulle testa så skulle det nog inte ta lång stund innan jag fattar hur man gör) men som sagt, jag vet inte just nu och visste inte innan att man kunde spela in så. dom flesta här på whoa samplar ju i princip allt, och det som inte samplas liras in med ett klaviatur..
det är kul att du orkar lägga ner dig och hjälpa folk som inte förstår något utan en sån här fet guide.. beröm till dig ! bugar och tackar :)
Om jag inte kan bli nykterist så ska jag bli den som blir nykter sist...
cliche: det är inte svårt alltså, kan vara bra att kunna även om man inte rappar / spelar själv. i mixern så klickar du på en kanal du vill spela in genom. välj korrekt ljudkort på och längst ner, kolla db'n sen trycker du bara på record, skapar filen sen trycker du på den "vanliga" record knappen till höger om play och stop knapparna. sedan trycker du på play och spelar in :)
Producent
2006-01-26 13:03
blunt_smoke: aight, jag får testa det någon gång!
hell yes! :D
haha här fixar man FL idag helt ovetandes om denna nya guide! Toppen Cilché! Däremot glömde du en ganska vesäntlig del av beatsgörandet. Var man får trummor ifrån! :) Alltså var man kan få tag i många olika schyssta kickar och snarear! Hittat några på DC, men dom va inte så mycket att hänga i julgranen, och de som redan fanns i FL va inte så kul dom heller.
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Producent
2006-01-31 23:30
Gogaku: ok, jag glömde. folk, man klipper trummor ur låtar där det finns breaks eller så köper man samplingsskivor med trumloops. sådär :)
ahaaaaa! Det finns ingen behändig hemsida där man kan ladda hem softa trummor på då? :)
Producent
2006-02-01 00:28
inte vad jag vet.. fan, gör som jag sa =) så får du garanterat bättre trumljud än om du laddar ner nåt kit på dc. hehe.
cliche P20 : hehe ska testa! Får se om jag är nå bra på att klippa bara! :) Får tanka ner Cool Edit också kanske! Mitt Acid som jag haft ett tag har börjat fucka sig...
du ska inte klippa samplingarna i fucking acid :) mycket smidigare med cool edit eller soundforge. sen finns det mycket sajter på internet där du kan få tillgång till olika samplingar och program. men det är inte gratis!
Blunt_Smoke : hehe har aldrig klippt en sampling i hela mitt liv :) Aldrig ens gjort en beat! Tänkte testa om jag kan göra nåt soft nu! Men ok, då får jag väl fixa Cool Edit och läsa om hur Olle lärde sig det!
bra mä en guide har aldrig riktigt lärt mej asså =)
Vafan skulle jag ge mig på att försöka göra musik för? Klippa sampling? Lätt. Lägga på trummor? Piece of cake. Lägga på en basgång? Rrrrraaaahhh!!! Det går ju inte! Jag är för tondöv! Jag hör att det är fel, men jag har ingen aning om vad jag ska göra för att det ska bli rätt! Gah.
Producent
2006-02-06 11:51
Eksem: så är det endel i början.. men man lär sig efter ett tag, man får ibland pitcha när man känner "fan, så jävla nära är det.. bara pyttelite ljusare/mörkare" lr nåt =)
Haha, jag önskar att jag kom "fan, så jävla nära" åtminstone, jag är way off hela tiden, jag hittar inte alls basljuden jag är ute efter. Äh, jag kommer försöka ett tag i alla fall, men det ser mörkt ut :)
Producent
2006-02-06 12:49
en sak jag gör ibland är att lägga till lite extra piano på mina beats.. om jag känner att det skulle passa in.. + att det underlättar sen med basen.. för då ska man ju leta toner och om det t.ex, är en pianosampling man har så hör man ju om det är samma ton som i samplingen.. å sen är det ju bara att lägga bastonen på samma fast kanske ett par oktaver ner! testa det! =)
de var nån som länkade en perfekt liten nybörjarguide till Reason 3 en gång i tiden....nån vänlig själ som kan länka den igen kanske??
yeajohoh!
http://www.myspace.com/recodprod
soooft känn dej uppad
ôWho0sA
Producent
2006-03-14 21:24
tråden är alltid längst upp =) hehe.