*SYNTH TRÅD*All ära till samplers,Men syntarna då?
Just den här tråden kanske inte kommer bli långvarig men vorre nice om det kom fler diskutioner om olika synthar. Funderar själv på att tjacka en juno 106, sh09 eller en akai Ax60. har bara hunnit testa en juno 106 och den verkar riktigt nice. kommer nog oxå förmodligen bli den jag köper då man kan hitta den väldigt lätt, sen så känns det som om att den första synthen jag tjackar borde ha tillgång till polyfoni, fast jag måste erkänna att sh09an lockar som fan:) Dela med er av dom grejerna ni diggar, om ni har synpunker på några av dom jag nämner, kanske ni kan lägga lite tipps på andra synthar? diskutionen är fri bara den handlar om hårdvaru synthesizers=) Så ni som vill snacka om mjukvarusynthar får jättegärna skapa en ny tråd och skriva där för här ska det bara handla om hårdvara
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
juno funderar jag oxå... du har glömt mini moogen, du borde skjutas :p
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare
2005-12-07 00:40
haha asså jag spelar inte änns i minimoogens liga när det gäller pengar. så det är ingen idee att tänka på den, blir bara depprimerad
Skivsamlare
2005-12-07 00:47
men vad ska man med synth till? eller jag menar.. ja. det är ju inte midi. är det en med massa ljud inprogramerade redan?
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
Köp en motif som Jonathan James. Den är fet.
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013
Virus Ti, en dröm som en dag ska bli sann!
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik
Inok: jaadu, vet du ens vad en synth är?
En grej som kan vara värd att kolla förresten; creamware har kommit med desktopkopior av minimoogen och prophet 5. Går att läsa mer och lyssna på ljudexempel på deras hemsida. På Jam kostar moogen typ 8500:- och prophet 5 9500:-
www.creamware.com
j-o-n-t-e P16 Så en synth som inte är analog är ingen synth?. Dagens dummaste.
Kan inte bli mer nostalgiskt än med en Roland SH-101
www.myspace.com/PsyBoogie
men köp hellre en juno60 än en juno 106..låter liiiite bättre och har dessutom snygga träpaneler någon som provat creamwareburkarna? jagh ar provat dem som pluggar när jag hade pulsar kort..och de lät ju väldigt bra.
gazt.tumblr.com
"Ok-macksyntar" och saker upp till casio vl 1-nivån är de bästa syntharna. fuck what you heard.
tja, Nord Lead är fet, speciellt den senaste. inte hip hop dock. Anser inte man behöver hårdvaru syntar till hophop. Sen har vi Virusen. TC tror jag ska vara fetast. Va har vi mer... Andromeda. Värstingen. tja, det finns en hel del.
orddöv ..och de lät ju väldigt bra. jag förstod inte om du var ironisk eller inte där?
shiine..var inte ironisk..de låter bra....men det är inte så kul att ratta på...sitta i datorn och mecka med det.... aeap...inte hiphop? haha...progressivt..! int! dock är ju OSCar en synth som använts på en massa hiphopproduktioner.massa synthar är hiphop..vad talar du om..klart det är hiphop..och framförallt jävligt grymt! däremot nord lead 3 har ju utvecklat sin arpeg väldigt mycket..så det är väl framförallt kanske technoproducenter som brukar använda den. Men de är oki..en typsik smör& bröd synth som fyller ut dina produktioner...men den är varken grym eller analog. Korg MS20 ligger mig väldigt varmt om hjärtat...välanvänd utav mig och många andra..dess basar är ju helt geniala.. och även sequential circuits pro one eller ännu hellre prophet är ju stengrym med! bland de 2 osc. syntharna..förstås....men hellre ms20 dock är pro one..eftersom du kan patcha! 4c...... haha casio kanske är bästa synthen..i skellhell... .)
gazt.tumblr.com
orddöv, aight. jam har dem på sin hemsida iaf så det känns ganska troligt att de antingen har, eller inom en snar framtid kommer att ha ett demoex i butiken.
orddöv: läs va man skriver innan du hoppar på.. jag sa aldrig det INTE var hiphop; Jag sa att jag inte anser man behöver hårdvaru syntar till hihop. Notera - Behöver. Klart man kan, och klart att man kan få det att låta hiphop de säger väl sig självt....
och när jag skrev, "inte hiphop dock" så syftade jag på Nord Leaden..
Efter att ha sålt av hela min analogsynthsamling (pga platsbrist) så tog jag en del av de pengarna och slog till på en Virus Ti Polar. En helt ok synth. Dock ej analog och presetsen låter inte analoga. Men om man ger synthen lite tid så kan man få den att låta relativt varm och analog. en riktigt kul synth med mycket möjligheter eftersom den inte bara har V-analoga Oscs utan Wavetable Oscs oxo. Så man kan ratta fram roliga klanger som en norma analogsynth inte klarar. Men visst saknar man sina forna vänner: Minimoog, Roland Jupiter 8, SCI Pro One, Roland SH-101, Moog source och Yamaha Cs-10.. men Virus Ti Polar är helt klart en jättesynth i en liten förpackning.
Viruz_: vilken var din favoritsynth då?
va! har du sålt dina synthar! utan att säga till mig.... god damn! jo polar verkar nice..jag är dock så sjukt peppad på en cwejman s1 att jag skulle kunna donera en testikel för en sådan... aep..det där var ju inget påhopp...på sin höjd en liten daskning på det som skrevs. har dock inte tid att läsa igenom ordentlgit när det diskuteras vintagegrejer..för det finns så mycket att skriva om analogsynthar och framförallty hur sjukt kul det är att sitta och patcha och ratta fram ljud... det enda som stör mig lite är att min cv - midi fungerar lite sisådär...
gazt.tumblr.com
jag har en JV-1080 med ett expansionskort till salu för 2200 ^^
drums...hur är vocodern på microkorgen?
gazt.tumblr.com
Shine Tja.. de är alla charmiga på sitt sätt men den synthen som var roligast och bredast var nog Roland Jupiter 8´an. Otroligt varm och fet (inte konstigt när man kan lägga Unison på 16 Oscillatorer) ;) Sen så är den ju också polyfonisk så man kan sitta och lira på den i timmar/dagar. Blir ju lite roligare att leka fram melodier på en polyfonisk synth (tycker jag). Så Jupiter 8´an håller jag nog högst av de synthar jag ägt. Minimoogen kommer som god tvåa. Min jupiter 8´a hade inbyggt midi ska jag understryka oxo som fungerade klockrent. orddöv P26 Jo, syntharna åkte ut pga platsbrist som sagt. Så nu får man nöja sig med en Virus Ti Polar. Men den funkar fint. Har dock inte hunnit dyka ner i synthen så djupt än. Tänkte ta helgen till det. Jag hade en annons ute här på Whoa när jag sålde dem.. men de gick som smör i solen. Tror jag sålde alla på 3 veckor. En kille tog tåget från Stockholm och hämtade Jupiter 8´an och Pro Onen i Helsingborg eftesom jag inte ville skicka dem. ;)
Känns som om att den här tråden måste uppas, blir en juno 106a för mig allafall, trivs med den mycket fin synth
För er som är sugan på en fet och felxible synth kan höra av er till mig. Jag säljer min Virus KC (har ju en Virus Ti nu) Så passa på att ge er själv en fin julklapp
Pris: 10.995:-
Om ni hämtar den i Helsingborg går jag ner 1000:- Hatar att skicka saker.
Info Virus KC
vad ligger juno 106a på?
ya hörd mä!
mellan 2-4 tusen beror på hur bra deal du får, sen kan du ju alltid ha tur med billigare, men vanligast är mellan 3-4
Hur låter Prophet 5 i förhållande till Minimoogen, någon?
Korg trinity , Korg triton Pro Älskar korg :)..
Shine Det är två helt olika synthar. Minimoogen är monofonisk medan Pophet 5 är polyfonisk. Minimoog har 3 oscillatorer och låter fetare och rundare i soundet. Prophet 5 har 2 osciallatorer per röst och har på så sätt inte riktigt samma botten som en minimoog men Prophet 5´an är lite flexiblare. Jag har aldrig ägt en Prophet 5 men jag ha haft en Pro One som är en monofonisk version av Prophet 5 och den lät underbart. Jag har även ägt en minimoog och den låter också ruskigt bra. Minimoog och Prophet 5 är två av de mest klassiska syntharna som någon gjorts. Så det är ett svårt val, men med facit i hand så hade jag nog tagit en Prophet 5 i dag. Minimoogen är både dyrare och mindre flexibel. Men vill man låta "moog" så finns det inga genvägar ;)
B-lund gör som jag samla till en Juno-106
haha virus jag visste att du skulle nämna virus sytnhen KC :p helt underbar ju!
där kan ni se lite i studion o olika synthar
spaces.msn.com
http://www.myspace.com/giftedproduction http://www.myspace.com/Thasubliminalthoughts
Gifted_Lyricist P23 Fick sålt den i helgen, så nu har jag bara kvar min Virus Ti Polar. :)
Viruz__ ahh du skulle itne sålt den det e som att sälja sin tb-303 till någon :D ingen ska få lägga sina vantar på min tbis :D
http://www.myspace.com/giftedproduction http://www.myspace.com/Thasubliminalthoughts
B-Lund skaffa dig bara någon midi klaviatur från M-audio de kostar runt 700 kr massa rattar får du med på köpet o de funkar alldeles utmärkt i reason
Virus_: Yeah ok. Har aldrig provat prophet 5 så jag var lite osäker.
finns det ingen enkel synth med feta basljud?? vill bara spela bas ifall jag köper en ;) minimoogen verkar vara riktigt skön på basljud..filtrera dom mmmm fast typ 30 tusen för lite basljud njaaaa
real recognize real, and you dont look familiar http://myspace.com/sunraw
greven Det finns billigare synthar om du just bara ska köra basljud. Kolla in:
Waldorf Pulse som är en renodlad bassynth med analoga filter som man kan hitta för 10% av minimoogpriset.
Waldorf Pulse Novation basstation/superbasstation, ligger i samma prisklass som Waldorf pulse.
Novation Superbasstation Eller om du vill köra helanalogt så är SCI Pro One eller en Moog Prodigy utmärkat exempel på feta bassynthar. Ligger dock runt 6-7000:- för ett bra ex
Moog Prodigy SCI Pro One
viruz--> ah tack! dom två sista såg sjukt nice ut!! har ingen dator eller så att sequenca med så ett klaviatur är att föredra! är det några stora skillnader på moog prodigyn och sci pro one?? moogen såg ju finast ut iaf :)
greven Om man jämför: SCI Pro One..................................... .....Moog Prodigy Mono.................................... .................Mono 2 VCO..................................... ..............2 VCO LFO (3 vågformer)..................................LFO (2 vågformer) Env ADSR.................................... ..........Env ADS (fattas R) 36 tangenter............................... ...........32 tangenter CV/GATE................................. ..............Måste moddas för CV Arepggiator............................. ...............Ingen Arpeggiator Modulation JA...................................... ...Modulation Nej Så är man inte intresserad av just "MOOG" soundet så är SCI Pro One rätt mycket mer synth. du får en hel del mer grejor på Pro One´en. Det är alltid kul med en Arpeggiator och att den även har full ADSR är bra. LFO´n är bättre och den stora fördelen är att den går att styra med ett CV/GATE-MIDI interface vilket Moog Prodigyn inte går (så vidare den inte är moddad). Det som många gillar med Pro One är oxo dess modulations del som gör att man kan få till ruskigt märkliga ljud genom att trigga olika parametrar med andra parametrar. Men som sagt, vill man låta Moog så finns det inga genvägar ;)
haha ok!... men moogen går alltså inte att styra med midi? undra hur jag då ska använda den, eftersom jag sequencar med en mpc. går ju inte att spela in spår på den
greven Ingen av dem går att styra via midi utan ett CV/GATE till Midi interface. Men Prodigyn saknar även CV/GATE. Så för att styra den via midi så måste du först modda den med ett CV/GATE interface för att sen köra den genom en CV/GATE till Midi omvandlare. ;) Båda dessa sythar är från tidigt 80 tal eller sent 70 tal.. Midi fans inte då ;)
haha misstänkte det.
En Novation BassStation går att hitta billigt idag...
Den har midi, den är dovk monofonisk men klaviaturet är polyfoniskt. Detta gör att man kan ha den som klav till andra poly syntar.
Personligen tycker jag att BassStation låter bra !
I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.
Analogt i all ära, men det finns mycket trevligt man kan klämma ur FM-moduler á la FB01 och TX81z.
I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.
jag har haft den beryktade Motif Es. Måste säga att den va grym, men jag blev lite besviken. Visst fanns det oändliga möjligheter, men den va väääldigt krånglig att använda. Jag lärde mig den och störde mig konstant på hur omständigt vissa enkla saker var att göra. Är man totalt förälskad i ljuden så köp racket och kör på en annat klaviatur. Eller säg upp er från jobbet och spendera månader på att bemästra den..
Im the toxic waste of gods creation