Fattar inte folk att..
Utan cash inga beats?? Det är producenterna som gör allt jobb m,m Artisterna tänker bara på att få spela in och släppa inte allt jävla jobb som producenterna gör!!! Vill man ha beats som är top notch får man oxå pröjsa för det!!!!
http://www.a12e.com
Sanning. Men om det ska kosta ska det låta också.
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013
Men snälla nån det finns miljoner exemplar av detta!!! jag vet folk som har haft hur mkt bra matrial som helst och blir erbjudna ett par hundra ÄRLIGT talat tror ni själva att man kan hålla den klassen så har jag bara ett ord lägg ner det ni sysslar med!!! Jag skulle gärna vilja se ett album som är proddat och mixat och mastrat m,m för 5000 kr som har sålt bra hahaha Finns inte och kommer aldrig finnas!!
CC P22: om man inte har några pengar är det väl svårt att lägga ut särskilt mycket. och samtidigt behöver producenterna pengar för den tid de lägger ner på det de gör så de tar väl det de får.
Producent
2005-10-22 16:59
yeah
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
CC P22 Får man fråga om du är proddare själv..??? Ska du på ngt vis få ut ditt namn om du vill komma ngn vart med musiken du gör så kan du inte ta betalt d första du gör.. THAT'S IT!!! Har nu proddat under ett antal års tid, och börjar nu att få prodda åt killar i Usa, bla en kille som finns med på Classifieds senaste skiva och som släpper eget solo album i Februari(fick man med lite reklam oxå)... men åter till saken.. Som här i sverige, visst d finns folk som erbjuder sig att betala för beatsen, men då ger jag hellre bort d till ngn som gör ngt riktigt bra av d istälet för att slänga d till ngn bara för att denne betalar... Be on the lookout for: THE IRONFIST OV FURY MIXTAPE VOL.1 J-Bru's Solo album out February i'm out!
'Sevon' /FIDELITY ENT.
Som sagt vill man ha det bästa så får man juh betala för det!! Och hur ska man få sin verksamhet att gå runt??? Tror ni att tex Swizz beats,Neptunes,m,m tar under 100000 för ett beat?? Ta tex Dre 100000$ för ett beat jag vet att dom är stora och kända men dom vet var dom ligger och att deras beat är värda så mkt! Men jag kanske ser inte ner på folks drömmar absolut inte men jag säger bara vad som e rätt!! Vill man sälja sina beats och fortfarande ha en studio hemma så visst sälj ett beat till folk för några hundra!! Och stanna på samma nivå resten av sitt liv!
folk klagar mycket på whoa att dem inte har pengar till beats, det e chill e dem gryma kan dem ju få, däremot om dem ska göra beatsen ute på ställen o få betalt för det tycker jag man ska splitta på nått sätt.... Varför ska en producent sitta hemma o ge bort beats, o sen rapparna som sällan spelar in nått jätte seriöst utan använder beatsen till när dem spelar ute, och tjänar pengar....
"fördomar fördummar"
Ja det stämmer att det va på ps1!!!! Men asså en artist som har ett bolag har oxå något som kallas en baby act en summa pengar man får röra sig med det jag menar är att vill man fortfarande ha det bästa så får man helt enkelt betala för det jobb man vill ha!
sen är det ju inte rapparnas fel att producenter inte tjänar som de bör i vissa fall. om man kan få nånting billigt är det inte så troligt att man kämpar för att det ska bli dyrare.
Nää men då borde i sådana fall rapparna poducera sina egna beats!!!
sålänge slutproduktionen blir fet och man splittar eventuella inkomster så är pengar det minst prioriterade imho.
<_Monk_> oh man, you have some rigid, distorted, stubborn and obsolete opinions and attitudes
CC då borde proddarna rappa på sina egna beats
-Ditt tillrättavisande pekfinger i en hopplös värld infekterad av dumhet!- "Du är inget snygg längre efter den kommentaren..."
CC P22: då blir producenterna istället helt arbetslösa? skaffa ett fack eller nånting, fan vet jag. eller ett vanligt kneg om det är så dåligt med cash.
Ohhh som vanligt kommer detta bullshit !!!
tror dessutom de här e fel ställe på jorde o fråga efter större summor än nån hundring... alla här e bara fattiga kids som inte gör musik på komersiell nivå ändå...
-Ditt tillrättavisande pekfinger i en hopplös värld infekterad av dumhet!- "Du är inget snygg längre efter den kommentaren..."
kramar är pengar också
<_Monk_> oh man, you have some rigid, distorted, stubborn and obsolete opinions and attitudes
C-rystal P0 Så du menar att alla som är involverade i en skiva ska dela på 10000 kr Hmm okej.........
Inte alla som får cash av stim. Man måste tillhöra en vis kategori för att få deg av dom. Jag vet folk som är med i STIM, har fått grejer spelade lite här å där men dom får ändå inte ett öre. Hårddraget kan man säga att dom skiter i dom små och ger alla pengar till dom stora.
//Spliffan
Jag har bara en fråga , Hur kan du tala om producenter för dig själv . "fattar inte folk att vi producenter" bla bla ... Varför tror du det finns folk som ägnar hela sin fritid åt att göra freebeats ? för dom är lika giriga som du ? visst ska det låta ska det kosta , men ska det kosta ska det låta som legenden sa.. DIna beats gör nog inte världen förändrad , vem som helst kan gå in på dc och söka på BEAT och få upp ett antal tusen beats , nåt av dom flera tusen är nog bättre än ditt eller hur ? ;) självklart att jag skulle kunna betala för vissa beats , men inte till en sån som dig som måste göra en stor tråd om hur snåla vi mc's är.. det kallas uppmärksamhetsökande om du inte redan visste det ;) så håll dina ideer för dig själv
Aii
personligen tycker jag att om man rappar så ska man kunna göra beats själv... man kan inte alltid bara köpa o ta beats... är det inte roligt att ha skapat låten 100% själv??
--==ProType_Entertainment==--
Jag börjar betala för beats nu, aldrig gjort innan, men nu när även jag är producent så ser jag vilket jobb som ligger bakom. har precis sålt av mina första beats, det känns härligt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ja och om man spelar gitarr måste man spela trummorna och basen själv också. gäller även storbandsjazz.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nä då är man ett band tillsammans... en annan grej floppen.. men dagens hiphop är inte instrumentband oftast... det är oftast musik som skapats på dator!!
--==ProType_Entertainment==--
Så här brukar det fungera med STIM. STIM tar hänsyn till Kompositörer, textförfattare, arrangerare samt bearbetare. Vanligtvis delar kompositör och textförfattare 50/50, skulle det musikaliska verket arrangeras om eller bearbetas, kan även de som utfört detta få ersättning från STIM då deras version framförs offentligt. Har en producent skapat en låt med avsikt för att inte vara ett plagiat eller cover, som sedan överlämnas för sångpålägg och textförfattning av andra människor. Ligger producentens produktion som grund för den färdiga produktionen, för detta brukar man kunna få en del av de kompositionsintäckter som den ursprunglige kompositören får. Får man däremot en accapella som man sedan ska bygga en produktion kring, brukar vanligtvis inte producenten få ersättning från STIM. Man precis som allt annat så kan man förhandla, bara man kan hävda sin egna rättigheter.
Producent/Songwriter www.myspace.com/pitchtunes
Jag blir så förbannad på folk som ska ha pengar för beats. Herregud, det väsentliga är som så många säger att det är kvalitet i rappen. Skulle ni sälja ett beat till nån som inte kvalitetsmässigt förtjänar erat beat?Är inte musiken det viktiga eller prioriterar ni pengar? Och dessutom, vad är det egentligen ni säljer?Är det rättigheterna till låten?För i så fall pissar ni i motvind. Eller säljer ni rätten att folk får rappa på erat beat vilket skulle innebära att ni säljer till obegränsat antal rappare medan ni fortfarande har rättigheterna? Extremt oetiskt i mina ögon. Att tjäna pengar på musik bör väl inte vara ändamålet med att skapa musik, en bra bonus möjligtvis. Kom inte och jämför er med Neptunes, som jag såg någon göra, de flesta här ligger på en hobbynivå right? Börja prata i ekonomiska termer kan ni göra när det blir aktuellt att faktiskt tjäna pengar på sin musik. Tills dess bör ni bör ni utveckla er själva och fokusera på att få ut bra grejor, helst gratis. Dels för att ni då får större publicitet dels för att verka för ett antikapitalistiskt musiktänkande där kvalitet står i fokus framför kvantitet.
Camp Kwahsi till er tjänst
givetvis ska man lägga upp en överrenskommelse när pengar faktiskt är med i leken, som vid vissa spelningar eller skivförsäljning. Men jag syftar på människor som säljer beats utan att ha något mer specifikt mål med varför de säljer. Vad jag vill säga är att ekonomiskt kapital inte får styra musiken.
Freebeats åt folket! Hjälp varandra, jag är säker på att rapparen som får in tjokt med stålar kommer ihop beatmakern som gav han flera cd med beats. Så länge jag har mat på mitt bord så ger jag bort beats. Att välja att ta ett dyrare pris "bara för att" tycker jag är sjukt. Jag själv som beatmaker blir jävligt nöjd med en låt på mitt beat som betalning. Man uppskattas helt enkelt! Sen ett freebeat då och då här på whoa är en annan femma, man är ju medveten om att det bara åker in någon session kanske elelr någon fylle-freestyle. Kul grej. Låt musiken leva!
TobyRizla: Du tänker inte längre än näsan räcker? Varför ska pengar vara det man konkret får tillbaka?Gör du musik för pengar? Förstår inte riktigt på vad du syftar på med din första fråga. Om du köper en skiva som du sedan samplar av gör väl ingen skillnad i detta ämnet och är helt irrelevant. Du har aldrig hört talas om cred? Genom att du levererar bra musik istället för keffa grejor, bara för att folk betalar dig, bygger du upp ett kulturellt kapital och du får tillbaka all din arbetsinsats i att folk respekterar dig som beatmaker. Det är inget du kan få för några hundralappar, det är ovärderligt. Det ena ska vara en funktion av det andra. Tjänar rapparen pengar på ditt beat ska du givetvis ha ersättning för din arbetsbörda, men tjänar inte rapparen pengar på ditt beat varför ska du då kränga pengar av honom? Det hela är enkelt, ge inga beat till dåliga mc´s, de kan lära sig rappa på etablerade beats eller whatever. Ge beats till de som förtjänar det, de som får ditt beat att bli guld! Rapparen gör därmed dig en tjänst eftersom han/hon gör en rättvis tolkning(i beatmakerns mått mätt av ditt beat) och det ska inte rapparen betala för sålänge det inte genereras någon vinst.
Hehehe jävla dårar freebeats åt folket!!! hehehe
yesia: och gang starr är en grupp.. preemo gör beatsen guru lägger rapsen...
Jag vill inte ha dina beats. Jag rappar inte. Jag producerade hiphop förr men har sakta men säkert gått över till annan musik. Vill du fortsätta göra musik så klipp dig och skaffa ett jobb så du har råd med din utrusting och dina skivor. Emelpee: Varför släppa loss beats du inte är nöjd med? Släng dem istället för att sälja dem. Angående rappare som inte anger producent, skulle de nämna producenten mer för att man har betalat för beatet? Ingen vidare schysst inställning man har som rappare då. Som sagt, tycker jag inte man bör ge bort beats till vem som helst. Man måste ju kunna lita på personen. Återigen, vad är det ni säljer egentligen? rättigheterna eller rätten att få rappa på beatet? Jag kan väl tycka att man kan sälja beats i undantagsfall, det finns tillfällen för allt. Men över lag ett konstigt fenomen. Hellre att man tjänar pengar på sådant som genererar pengar, typ spelningar och eventuell skivförsäljning. slutsats:pengar får ju inte vara moroten till musikskapande.
pengar får ju inte vara moroten till musikskapande. Absolut inte!!! det håller jag med om men Många producenter har juh production som jobb då måste dom juh ta betalt annars har dom juh ingen inkomst eller hur Då kan juh volvo ge ut sina bilar istället varför ska dom då ta betalt eller hur??Rapparen som uppträder m,m får ju alla cash inte proddaren Producenten får juh lite royalty m,m men det täcker juh inte hans inkomst alltid därför är det bra med betalning för beats!!
CC:Jag trodde vi pratade om producenter som hänger på whoa och tar betalt. Professionella producenter måste givetvis ha en inkomst och det är ett helt annat ämne än det, iaf jag, har diskuterat. Där håller jag givetvis med dig. Emelpee: Det viktiga är väl att slutresultatet blir bra. Att välja rappare tycker jag man ska göra med omsorg, så pass mycket omsorg så att du vet att du får den cred du förtjänar.
Foglu Jag pratar delvis om vissa här. Det finns bra producenter här på whoa oxå!! Det jag menar mest är att folk hela tiden förväntas att få saker gratis Det funkar juh inte så eller hur!! Peace CC
Visst finns det bra producenter på whoa. Merparten av svenska hiphopeliten(usch vad töntigt formulerat, strunt samma) har ett konto på whoa. Klart man inte ska få saker gratis, men pengar är inte det enda sättet att värdera saker och ting runt. Du kan få tillbaka så mycket annat. T.ex. en bra musikpartner(rapparen i detta fall) som du kan utvecklas med och skapa något unikt med. I och med det utvecklas du som producent och ni tillsammans kan på längre sikt kanske tjäna ihop en hacka(om det nu är det som är ditt syfte). Musik kan inte jämföras med volvobilar då musik är abstrakt och subjektivt. En bil är en bil och prestandan kan mätas.
observera! Jag pratar inte om freebeats. Hoppas du har förstått det. Jag pratar om att ge ett specifikt beat till en specifik mc.
Klart att producenten ska få sin del av kakan vid en spelning. Givetvis!
Jag måste tyvärr säga emot att inte producenter får bra royalty. Som producent skulle jag säga att du vanligtvis får en större royaltysats än vad artisten (rapparen) får. Har du som producent ett Masterdeal med ett skivbolag, dvs. lämna en helt färdig produktion, tryckfärdig, får du en större procentuell del av intäckterna, eller i vissa fall en engångssumma. Du kan även erhålla en del av STIM-ersättningen som jag skrev tidigare, om din produktion ligger som grund för den slutgilltiga versionen. Som producent bör du även ha äganderätt till en del av Mastern, hur detta fördelas beror helt på vad kontraktet säger i avtalet.
Jag vill även passa på att upplysa producenter eller musikaliska utövare att förbättra, den nyligen klistrade tråden "Upphovsrättslig guide inom musikens värld".
Ställ frågor eller hjälp till att besvara dessa.
www.whoa.nu
Foglu P22 Helt rätt, bra sagt! Tyvärr fattar ingen annan, men men... BIG UP!
'Sevon' /FIDELITY ENT.
Foglu Jag håller med dig där med. Jag ger oxå beats ut till specifika rappare!!! Kan man komma överens om en deal så är det bara att köra på!
CC:fint, då verkar vi ha fått en kompromiss och ett bra avslut i debatten:) Sevon: tack
Jag tänker, att så länge jag har råd att tänka på det viset, så kostar beatsen efter plånboken.. Men om någon sålt mängder med plattor och ska ha ett beat till sin nästa platta så får han självklart betala bra för det.. Jag kan ju inte ge bort beats i hopp om att rapparna minns det i framtiden när dom blivit stora. Det vore både blåögt och oekonomiskt. Och jag måste ju tjäna pengar på musiken för att alltid ha råd att fortsätta göra musik. Och helst vill jag ju göra musik på heltid och då måste jag tjäna tillräckligt för att kunna leva på enbart det.. Så pengar finns alltid med i bilden oavsett hur lite man vill det..
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn | www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se
Stor applåd för Xeilon!! Kan ni andra tänka som han och många till här!!Word up.....
Man ska belönas för sin gudagåva...
Klart man ska.....
Och helst vill jag ju göra musik på heltid och då måste jag tjäna tillräckligt för att kunna leva på enbart det.. Så pengar finns alltid med i bilden oavsett hur lite man vill det.. Dock enbart ett måste vid professionell finansiering. Det är precis av den anledningen jag aldrig skulle vilja syssla med musik på heltid. En ständig ekonomisk/kulturell kompromiss.
Buff Vad fan snackar du om?? Vadå billigt blablabla Vad pratar du om människa???