I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

USB mikrofon - släng din preamp (Samson C01U)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2005-07-18 09:56

USB mikrofon - släng din preamp (Samson C01U)

Satt och spanade runt på nätet och såg detta!

Samson C01U

Detta måste ju vara det coolaste på år och dagar när det gäller mikrofoner (långt ifrån det bästa but still...) Perfekt för alla hemma pulare som vill testa och lägga vocals, sätt upp micken, plugga in den i USB-porten och så kör man. Ingen preamp, ingen phantommatning bara ren inspelning!

768riksdaler från Thomann nästan så man borde beställa hem en bara för att.

www.thomann.de

CSL Studio | www.cslstudio.se
S-MaN Productions | www.s-man.nu
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com

2005-07-18 13:37
fan va nice sån borde man proppsa sina polare att köpa.. slipper dom ta me sig sin äckligt dåliga behringer eurorack o sin kassa dynamiska mick när vi ska spela in.

tack för tipset!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-18 13:39
the future is here!!

2005-07-18 14:31
den här micken är (vad jag har förstått det som) följande
* en mikrofon
* preamp
* ad-omvandlare

i ett.

Därav eliminerar man ljudkortet vid inspelning (notera att du fortfarande spelar upp ljudet via ljudkortet men INTE in ljudet).
CSL Studio | www.cslstudio.se<br> S-MaN Productions | www.s-man.nu<br> SHOW Stockholm | www.showstockholm.com

2005-07-18 15:14
hur bra det låter vet jag ej, hittade den bara på nätet.

den låter förmodligen likadant oavsett vilken dator du pluggar in den i eftersom den fungerar som ett externt ljudkort (om man nu vill kalla det de)

Mikrofonteknologin ska ju vara samma som Samson C01 så det är väl bara att springa till närmaste MusikBörs och testa den så får ni reda på hur den låter.

Nu tror jag inte denna är tänkt för någon top-of-the-line-studio utan mer för de som vill ha lite kul och spela in hemma som inte vill lägga ut så mycket cash
CSL Studio | www.cslstudio.se<br> S-MaN Productions | www.s-man.nu<br> SHOW Stockholm | www.showstockholm.com

2005-07-18 16:41
EricM P19

Jag tror att den skulle göra det, audigy är ju inget profisionellt inspelnings kort direkt, tror micken ger bättre kvalité.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-18 17:35
Jag rekomenderar att du glider in till nån musikaffär och ber att få prova den. Så får du se vad du själv tycker.

2005-07-18 18:40
EricM P19

Jag har också ett Audigy 2 och det är verkligen inte sämst, isf tror du bara det eller har en skitmic eller något.. Jag har noll brus med mitt audigy

2005-07-18 19:23
Jag kör på drivrutinerna som följde med

Här några låtar

Låten längst ner är nyast av dom som ligger där..
Min kompis som rappar mest, jag som börjar på låten längst ner sen kommer kompisen in..

På en ny låt en kompis spelat in så är det ännu skönare ljud pga att jag använde en fin softvarucompressor som gav lite mer värme.. Men den läggs inte upp

Jag har inte heller nå super grejjer men tycker jag får nog bra kvalité iaf

2005-07-18 19:57
nopes det har det inte.. bara svarade på Eric lite smått..

Sorry om jag förstörde tråden pga det hehe
Producent

2005-07-18 21:07
grymt, verkar ju kalas bra för alla som inte har så mycket pengar.
http://northmountains.com

2005-07-18 22:25
en laptop, en sån mic ett par lurar + lite tillbehör e ju perfa för den på resande fot.

2005-07-19 02:30
haha nej det har jag inte :)

2005-07-19 03:00
borde det inte bli lite latency på den?

2005-07-19 10:00
Rnesto P18
Blir väl som med vilket billigt USB-ljudkort som helst någon millisekund men inget man stör sig på

DJDoggy P20

Lite så det nog är tänkt att användas skulle jag tippa på. Finns ju små MIDI-keyboards som är lite små som ett tangentbord numera så lägg till ett sådant och en mus och du har dig en portabel workstation.

2005-07-21 07:53
skumt tråden försvann från forumet men inte mina senaste inlagda

2005-07-21 12:26
esset>

ja de händer mig skitofta !! Fett störande!!

whoa va händish?

2005-07-21 12:27
mic kommer ut i augusti enligt vissa källor
http://www.emnordic.se http://sthlm-underground.blogspot.com http://www.myspace.com/janne303

2005-12-22 00:01
Jag har hört att den är jävligt kass, just för att den inte går igenom ljudkortet, men jag vet inte, har inte testat den så...
myspace.com/kushforeal

2005-12-22 00:25
podsqod-7-mxl-drk-samson-c01u-review
Där finns ett ljudexempel med en jämförelse med en MXL DRK.. Ljudfilen är helt oprocesserad och inspelad utanför studion (vad han nu menar med det, han är ju inte utomhus direkt).

Jag tycker den låter grymt bra för att vara så billig och dessutom behöver den ju inget extra för att funka..

Killen har dessutom grymt nice radioröst. och halvskum ambient i bakgrunden.. hehe..

Potentiella problemet jag kan se med den är två saker..

Usbportar är inte direkt isolerade mot elektrisk störning. Vilket i mina ögon skulle betyda att om man har nåt som lät ger ifrån sig oljud i datorn (t.ex. min externa hårddisk) så är det mycket möjligt att störningar enkelt kan nästla sig in i signalen.. Men det är ju bara en gissning. och en välbyggd dator ska inte ha några problem alls med detta..
Andra grejen är att en laptop utan vettigt ljudkort säkert lätt kan få problem med latency för direkt monitoreringen.. Mao att det du hör i lurarna när du spelar in inte synkar med det du hör medan du spelar in (mao beatet).. Vet inte om det blir så men med skräpiga AC97-kretsar kan det säkert strula med det också.. Även om det självklart går att väga upp med inställningar.

För övrigt så kommer min portabla studio istället få en M-Audio Ozonic.. Då har jag ett vettigt firewireljudkort med inbyggd preamp med fantommatning + ett 36-tangenters midikey i samma burk.. och jag kandå bara plocka med min vanliga mikrofon på resan..
En sån kostar ju dock 5000...
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn
| www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se

2005-12-22 00:26
hmm.. fetstil?

2005-12-22 00:55
Det sa jag inte.. på 700 spänns-nivån kan man chansa lite.. och dom misstankarna jag har kan ju vara helt fel dom också.. Den låter ju grymt bra med tanke på att närmsta konkurrenten kostar minst det trippla (efterssom man måste ha preamp och hyfsat vettigt ljudkort etc.)..

Så för dom allra snålaste är det absolut ett grymt nice alternativ..

2005-12-22 01:31
spelar det någon som helst vilket ljudkort man har när man kör med den där? .. tyckte det lät helt grymmt på när radio nissen snacka i samsonen.
http://www.soundcloud.com/mr-rnbck
http://www.soundcloud.com/brormusik
Redaktionen

2005-12-22 12:24
yeah.. nu kan man äntligen ut o resa.. ;)
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2005-12-22 14:50
Tiningen STUDIO:s sammanfattning av micen : Samon C01U är en minimalistisk "demomic" som borde passa perfekt i kombination med ett program som Garage Band eller liknanade. Ljudkvaliteten duger om du inte är så kräsen och avsaknaden av kablar och extralådor runt datorn känns onekligen befriande.

Ja tycker dee låter som en bra mic att börja med!
Witzy+Soonclick Production= sant

2005-12-22 16:33
Jag tror det blir keff latancy med sån mic.
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen

2005-12-22 19:11
Epplys P14
Nej när man kopplar USB så blir det massa grejer där imellan än när man kopplar mixern i ljudkortet.
Jag tror det är därför det blir låg latancy är lite osäker på anledningen men det blir keff latancy med USB ljudkort och dylikt.
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen

2005-12-22 19:14
^ jag tror inte det är några större fel på latencyn. annars skulle dom ju inte sälja den för då skulle den vara oduglig.

2005-12-22 19:39
mjukvara att spela in i såklart. sen ett mickstativ och ett puffskydd. det är väl basic, sen kan man ju uppgradera med midikeyboard, monitorer och en mixer kanske.

2005-12-23 14:18
djdoggy: visst kan dom sälja den även om det hög latency.. för t.ex. radiosändningar och andra inspelningar utan monitoreringsbehov är den ju kanon ändå..

2005-12-23 14:49
fett med latency i medhörningen.
www.discotheque.se

2005-12-24 00:22
Hoppas den här kommer med i något special erbjudande på mellandagsrean. Då blir det handla utav!
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...