I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mixing, mastring. Hjälp!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2005-03-10 00:49

Mixing, mastring. Hjälp!

Håller på med att spela in min första låt. Jag har några frågor angående mixing/mastring.

- För det första, vad är det för skillnad mellan mixning och mastring? Jag vet i princip vad mixa är... man ändrar ljudet i acappellan (beaten också?) så det passar ens behov, lägger på effekter och sånt. Mastring vet jag inte, är det när man "mixar" hela låten, inklusive beaten?

- Vad använder ni för program? Cool Edit verkar vara populärt och Cubase likaså. Jag använder Acid Pro 4.0 kombinerat med Soundforge 7.0-effekterna, är det någon som använder det?

- Jag har spelat in min låt och nu ska jag mixa. Men jag har satt rätt många tagningar, många sätter varje vers i en tagning (och mixar därefter?) men det har jag inte klarat av. Nu ska jag mixa som sagt. Det blir rätt jobbigt att sitta och pilla in effekterna för varje kanal, ska jag spara verserna i en fil och overdubsen i en annan och sen mixa? Hur brukar ni göra?

- Overdubs, hur gör ni med dem? Jag har lagt overdubsen två gånger och panorerat ut till vänster och höger. Jag tycker det låter helt ok, är det nån annan som gör så och isåfall, hur mycket panorerar ni?

- Vilka är de viktigaste faktorerna? EQ, reverb, delay, kompressor, limiter...? Man snackar om multibandcompressor men i mitt program finns inget sånt, det enda jag hittar är Track Compressor. Limiter hittar jag inte heller. Sen till EQ:n. Det finns Track EQ och Graphic EQ i mitt program. Jag tror Graphic EQ är vanligare, men det är trots allt obegripligt för mig. Jag vet inte vad jag ska göra! Det finns allt mellan 20 och 15.000Hz, sammanlagt 20 staplar. Vilka ska jag höja/sänka? Jag har hört att vissa är treble, vissa är bass osv, hur ska man veta vilket som är vilket?

- Acid har ingen De-esser-effekt. Jag behöver den på ett par ställen, hur ska jag gå tillväga? Finns det nån motsvarighet till de-essern?

- Ge mig enkla tips och råd angående mixing. Använder ni svåra ord och uttryck ("musiktermer") får ni gärna förklara dem.

Jag vet att man inte får nånting gratis men jag vill ha något att gå på.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.