I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Till alla rappare som söker beats...

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2005-02-13 19:03

Till alla rappare som söker beats...

Jag är ingen speciell person, det kan jag lova, och 99% av ni som läser det här har aldrig hört mitt namn... men jag vill ändå säga en sak till er, sen är det upp till er om ni vill ta det till er eller inte. Om ni orkar läsa eller inte...

Det är många rappare som kommer upp med tanken och orden "hey, jag är en grym rappare och jag söker beats" , (samma sak gäller producenterna). Jag har gjort detta misstag själv. Det är ett problem som internet har fört med sig. Folk växer inte upp med varandra längre. De lär inte känna varandra, dom säger, hey, gör du feta beats, aight, lägger du feta vocals, aight, kom vi gör en låt ihop! Det är fett som fan, och i många fall kan det bli ett grymt arbetsresultat, men väldigt, väldigt ofta blir det inte det. Och ingen blir nöjd, producenten tänker, fan han låter ju inte som 2pac (eller 50 cent kanske är mer inne på modet nu) och rapparen tänker fan hans beat låter inte som Dr. Dre (eller the Alchemist kanske är mer på modet nu). Jag tycker att man måste ge varandra tiden att växa och utvecklas ihop och kan man inte det så ska man nog gå skilda vägar. Man gör någon låt ihop någon gång, men låser sig inte till varandra.

Vad händer sen? När man ska gå skilda vägar, innebär det att man ska leta nya producenter på whoa.nu eller vilket annat internetforum som helst? Den typen av beats som folk gillar idag är inte så svåra att göra, plocka en sampling, lägg på bas, sen hårda east coast trummor, sen wiee, du har värsta svensk hiphop beatet. Duger inte det? Tänk varför, vad är det som är bull? Lyssna på den musiken som du gillar, den musiken som du vill skapa, finns den inte redan så tänk på hur din musik ska låta i huvudet. När du fått fram det får du jobba med att försöka få dina beats att låta som det lyssnar på (eller som det var i mitt fall, som det lät i huvudet). Till slut kommer du närma dig ditt mål och då har din rap utvecklats jättemycket också, då kan du börja spela in, på dina egna beats.... bangin!

Misstaget som många rappare och producenter gör idag är att dom försöker sprängas direkt, sen när dom inte får någon bra respons (om dom ens får någon) så fattar dom inte varför. Det går för snabbt. Det ultimata vore att ni vore några kids från en och samma ort som alltid har växt upp, jobbat och hängt ihop. Ni växer tillsammans, inspirerar varandra, börjar göra musik tillsammans och förr eller senare kommer ni förtjäna att få det ni vill ha (i den grad det är möjligt i det här pyttelandet). Har ni inte den möjligheten, så gör allt själva. Och jag lovar, det här pyttelandet är fyllt av möjligheter för att göra och få grejer gratis (Socialen Yao! Fritidsgårdar, ungdomförbund, cirklar, cooook mycket!).

My advice, fråga inte efter beats, ni kommer i 99% av fallen inte få det ni söker. Fråga istället er själva, vad vill jag göra för musik, hur vill jag att det ska låta, låter det verkligen bra nu? Ett bra beat är inte nyckeln till bli en bra rappare, and that's a promise!

Få det att låta som det gör i huvudet, själv eller med polare. Jag kan lova att instrumentaler i många fall är bättre än dom beatsen ni måste tigga om och kanske till och med betala för.

Uno!

Music for film: http://www.nimashams.com