I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Några frågor angående inspelning osv

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2005-01-12 23:20

Några frågor angående inspelning osv

Hej, jag fick just hem mina inspelningsgrejer. Har suttit och pillat i över 5 timmar idag och jag har fortfarande några frågor jag behöver få svar på.
Jag har TSM MT87S, Alto Mic Tube, Audiophile 24/96 + dator.
Mina frågor:

- Vissa hävdar att ljudet blir "bättre" ifall man hänger micken upp och ner, vad säger ni om detta? Blir det bara bättre med vissa typer av mikrofoner? Hur ska jag hänga min?

- När man inte spelar in, ska man låta micken hänga på stativet eller ska man förvara den någonstans för att den inte ska skadas?

- Jag har en 2rca/2tele-kabel mellan ljudkortet och mikrofonförstärkaren. Micken in i mickuttaget på framsidan, 2rca out från ljudkortet till förstärkaren. Men på den finns det channel 1 output och channel 2 output, det är ju två olika kanaler men bara ett hål på varje. Vilken telekabel ska man lägga in dit? Spelar det någon roll? Ska man sätta in båda?

- På min mick finns det möjlighet att ställa in två saker men jag vet inte vad det betyder. Man har två "knappar" man flyttar på, på ena sidan kan man välja mellan
en rak linje ---- och en linje som börjar med en uppförsbacke _______
/
På andra sidan kan man välja mellan 0dB och -10dB. Kan någon förklara för mig vad dessa begrepp betyder? Finns det något som generellt brukar lämpa sig bättre för rapmusik eller är det den personliga smaken som bestämmer?

- Jag har kopplat datorhögtalarna till mitt ljudkort via 2rca-out. Nu är det så att jag skulle vilja höra mig själv när jag spelar in, i hörlurar! Hur ska jag göra? RCA-utgångar har jag bara 2 av. Det finns S/PDIF, men jag har ingen aning om vad det är. Vad är S/PDIF? Det finns 2 hål, en för in och en för ut. RCA-sladdar passar men jag får inget ljud ur mina hörlurar när jag kopplar in dem. Vad behöver jag för sladdar ifall jag vill koppla hölurar till S/PDIF? Vad är skillnaden gentemot RCA?

- Vilket inspelningsprogram är enklast att börja med? Jag har tillgång till Cubase SX 2.0 och Cool Edit 2.0

Jag uppskattar alla svar väldigt mycket! Tack på förhand. Hjälp mig så jag kan börja sätta igång med skrivandet och musicerandet.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.