I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

angående "stripped off beats"

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2004-12-31 13:34

angående "stripped off beats"

eller vad det var BDP kallade sin musik, är det ingen som idag saknar att det var en grej man strävade efter?

Fast jag menar inte bara stripped off beats, tänker även på tex DJ Premier som gjorde gudomliga beats, genom att fixa till en riktigt skön hook och sen loopa den om och om igen.
Gör man något sådant idag får man ofta kommentaren att ens beats är enformiga och att man borde lägga in lite mer samplingar osv.

Känns som att ens producentskills idag räknas efter hur grym man är på att klippa. Har du choppat dins ampling i 1000 olika delar och sen pusslar om dom till en (oftast rätt själlös melodi) så är du endå en av de bästa. Okej finns såklart de som gör det väldigt bra, exempel Embee, och då är det ju altid nice visserligen. Men måste alla försöka vara Embee idag?

Och dessutom, är det bara jag saknade den lite smutsigare och enklara Embee a la Long arm of the law mer än senaste plattan?

nu kanske inte alla håller med eller kan relatera till det jag säger, men det är en tanke.

Tycker folk ska fokusera sig mer på att få sina beats och svänga med sköna trummor och en skön hook på melodin, skapa en skön ljudbild, lära sig hantera sina effekter osv istället för att oroa sig för att inte hänga med i svängarna för att man klipper för lite..

Tack å hej