I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sampler-hjälp snabbt !

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2004-12-21 20:10

Sampler-hjälp snabbt !

Tjenare tjenare.

Såhär är läget, jag har en yamaha SU200 sampler. Väldigt nöjd med hur den fungerar och sådär. Men jag är inte säker på om jag gör rätt när jag gör beats, eller hur skall jag säga? Jag har inte gjort nåt beat än eftersom det inte gick på det sättet jag trodde hehe. Check this out...

Jag har min vinylspelare kopplad till samplern och samplern till mic-ingången på ljudkortet. Jag spelar tex in en slinga och cuttar till den och placerar den på Pad 1, samplar en kick, lägger den på pad 2, snare på pad 3 och så vidare. Jag är medveten om att att jag kan sampla ett helt trum-break på tex pad 2 istället men det är att när jag sen ska spela in ifrån mina pads så vill jag "spela" trummorna själva förstår ni?

Sen så va det såhär. Jag hade gjort ett beat på datorn utan samplerns hjälp och så kom jag på att jag hade en jävligt skön crash på samplern. Så jag tänkte aa men jag lägger på den på resten utav beaten som var färdig mixat i cool edit. Då gällde det, jag skulle spela crashen precis i början utav refrängen. Simpelt, tänkte jag och tröck precis när loopen började. Det lätt perfekt i högtalarna när jag spelade in det. Men när jag sen lyssnade på min inspelning så lätt den jätte otakt, så jag testade att sampla en kick och sen spela den i takt till en sampling i cool edit. Och det blev samma sak, gaaaaalet otakt.

Är det någon inställning, kopplings-fel eller är jag helt ute och cycklar när jag använder min sampler?


Seriösa svar tack!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.