I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2004-11-22 21:43

VST/VSTi

Här pratas det VST!

Hårdvara är inte alltid den smidigaste lösningen då det både kostar mycket pengar och plats. Nu när man kan trycka in en moog på några meter, ett fullfjädrat klaviatur och en hel orkester på bara några megabyte så känns det som den bästa lösningen.

Ge mig era bästa tips på effekterna, padsen, syntharna och de övriga instrumenten som slår allt.

Nedan följer mina bidrag;

B4 - Orgelplugg med riktigt realistiska ljud, blanda detta med knaster och brus så har du en riktigt dirty ljudbild.

Hypersonic - Samplebank och effektlåda i samma plugg, massor av olika instrument där du också kan ställa in småsaker som tillslag och mer specifika inställningar beroende på karaktären av valt instrument. Ett MÅSTE.

Korg MS-20 - Bättre synth har jag inte hittat såhär långt. Klara ljud, och möjligheten att ändra så mycket i ljudets bana gör MS-20 till mångsidighetens bästa kompis. Skaffa!

SC-101 - Westcoastljud och även lite teddybearsstuk i lägre tonarter. Rolig i början men blir lätt uttjatad om man använder den för mycket. Dock nödvändig när det kommer till pip, värdig konkurrent till MS-20 på robotljud.

TBL - Schysst bas, lite synthig men passar när man proddar annat än hiphop.

ppd Tritium - Samma som ovan, mer lämpad för hiphop dock.

Edirol Orchestral - Bästa orkesterpluggen jag har stött på någonsin. Mäktiga woodwinds och en jävligt saftig saxofon. Större realism får man leta efter.


Vore jävligt skoj att höra från lite mer etablerade producenter vad ni använder er av. Speciellt baspluggar är av stort intresse här :)

Beans