I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-11-04 11:30

Kassettband

Tja, jag skulle vilja veta allt om kassettband, kvalitétsskillnader mellan chrome och ickechrome, och om det finns något generellt för vilka frekvenser som dessa fuckar med. Om nån av er är experter på detta nobla medie så kan ni väl droppa lite fakta...

2004-11-04 19:08
Krom och icke krom fungerar på det sättet att:

Innan man får ner något på band så måste det processeras. För att när man magnetiserar ett kassetband (så det kommer ljud på det) så sker vissa saker. Bandspelaren tillsätter en BIAS-tom som det kallas samt att bandet boostar diskanten för det är det man annars brukar få förluster i.

Så när man väl kommer till kritan så är det så att Kromband behöver man inte bosta lika mycket höga frekvenser innan det kommer till band vilket innebär att efter när frekvenserna reduceras igen till sitt orginal så krävs det mindre av det.

Vilket innebär att Kromband som du säger "fukkar" mindre med ditt ljud. Men sen om det blir bra med band överhuvudtaget när man har cd är en annan dialog ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-11-05 12:23
band blir så jävla bra :)
real recognize real, and you dont look familiar
http://myspace.com/sunraw

2004-11-05 16:38
Ok, tackar! Du skriver att "Bandspelaren tillsätter en BIAS-tom som det kallas", vad är det mer utförligt?

Skitbra att man faktiskt kan lära sig något här på forumet också ; ).

2004-11-05 22:15
En Bias-ton är inget du kan kontrollera överhuvudtaget...

Det är en ton på flera tusentals hertz vi snackar 100 000 Hz.

Din tillsätts för att minska bruset. Det är svårt att förklara hur det går till utan att ha penna och papper.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-11-07 16:28
Ok, tack för hjälpen!

2004-11-08 10:57
Ja, jag visste det var nått mer jag skulle fråga om. Har du mer koll på dessa? Eller Mr. Mindjive kanske vet?

2004-11-08 11:12
Bias-tonen ligger så pass högt i fekvens att magnetiseringen av bandet blir riktigt kraftig (hög fekvens - korta våglängder). Har glömt en del men är det inte ungefär som att radera informationen på bandet. Görs det inte innan inspelningen för att "nollställa" magnetiseringen?

Fast som sagt att hålla på med analoga grejer kan ju vara skoj ibland men det e inget att pillra med om man e ute efter ljudkvalite.

2004-11-08 15:42
Det beror på vilken ljudkvalité man är ute efter ; ).

2004-11-11 16:31
Yes, hittade vad jag sökte tror jag (PDF-format tyvärr) Making Cassettes Sound Better

Annars: Allmänt om kassettband
De gillar också kassetter

2004-11-11 16:36
Också från Dolby: Introduction to noise reduction. 34 sidors PDF om någon vill lära sig teorin bakom...

2004-11-11 17:46
analogt is the shiet...

2004-11-12 09:12
Daniel haha, learning by doing, är det en av pedagogriktningarna ni läser ; )? Det är sant att det är bäst, jag tänkte bara ha lite grund innan jag experimenterar, är helt enkelt för lat för att koppla om sladdarna till bandarna hela tiden om det blir många inspelningsförsök och mixtrande för att få till Det Fantastiska Ljudet.

2004-11-12 12:54
Skaffa dig en rullbandare.

2004-11-12 22:29
Jo, jag hade också de tankarna, men så kom jag på att det är svårt att kränga rullband till en bredare publik these days

2004-11-12 23:47
äh sluta snacka om att rullbandare och annat skit är det bästa. finns inga fördelar eller ljudkvalitéer som kan konturera med digitalt. sen så äre klart att det är en smaksak vad man gillar, gillar man brus, svaj och distortion så så gå och köp en rullbandare för massa massa massa tusenlappar och hoppa tillbaka i tiden ;)

2004-11-12 23:48
oj oj vad mycket skit från alla efterblivna analogfreaks ja kommer få nu haha!!