I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hårdvaru sampler.......

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2004-04-13 21:07

Hårdvaru sampler.......

..........eller vad fan det nu heter=) Ge mig åtmiståne 5 goda anledningar att skaffa en mpc istället för fruityloops, reason eller nåt annat som jag knappt fattar.... Sen är jag nöjd och lovar att hålla käften. Tack på för hand alla männer

2004-04-13 21:20
du slipper strålning från skärmen.
du slipper musarm.
du slipper att bli retad på whoa.

vänta nu.. det var bara 3. men om du inte förstår dig på Fruityloops så kanske du får ännu mer problem med en MPC..

2004-04-13 21:22
MPC´n är...

1# Roligare
2# Snyggare
3# Kulitagre
4# Slippa dator
5# Mer inspirerande

Men sen är jag inte någon vän av samplers över huvudtaget, men mina polare som håller på både med Reason, annat mjukvarorshaffs och MPC gillar ju sina MPC´er mycket mer än mjukvaran.

Sen finns det säkert folk som tycker precis tvärt om. Finns nog inga klara argument för varför.. mer än att hårdvara är roligare samt mer inspirerande och det håller nog alla med om som "taffsat" på både hårdvara och mjukvara.

2004-04-13 21:48
Tack... Borde det inte vara säkrare, med tanke på allt skit som kryper in i datorn via internet och förgiftar den, det finns ju fan inget mer irriterande än när den här jävla maskinen hänger sig!!!

2004-04-13 21:51
Bara känslan av att se på en mpc är obeskrivlig. Vackra saker.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-04-13 21:58
Seriöst, vilket är lättast att använda?

2004-04-13 22:21
ejay

allt är väll relativt till vad du vill göra

2004-04-13 22:28
Beats!! Massor av Beats!! Jag är inte nöjd föränn mina föräldrar flyr ut ur huset!!

2004-04-13 22:33
det man kan är det som är lättast, det som är svårt det kan man lära sig
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-04-13 22:34
det e väl som att skriva brev o skicka e mail.....
ya hörd mä!

2004-04-13 22:40
Jag är ju knappast någon hacker, och hatar alla plottriga pogram med knappar i varenda jävla hörn... Det ja mena va självklart vilket som är lättast att lära sig, och vad som är lättast att handskas med... Klart som fan att det är lättare med mjukvara om det nu är det man kör med, men nu menar jag om man ska börja från scratch( inte chikechiko)?

2004-04-13 22:53
Det man inte kan lär man sig :) Det beror väl på helt hur mycket tid man orkar lägga ner också.. Vilket som är lättast att lära sig är väl olika från person till person.. Bara att bestämma sig för att sätta sig ned med nåt och se hur det går.. Sen får man inte tro att man ska fatta nåt första gången, kanske dröjjer månader innan man förstår, också olika ju

2004-04-13 22:54
man får itne vara slö

2004-04-13 23:00
en mpc60/2000/2000xl/3000 är bra att använda. Efter en liten dykning i manualen så har du förstått meny systemet sedan är det lätt att testa sig fram.
dessa modeller eller en sp1200 bör väl vara de ideala för att göra just beats.
fungerar ju väldigt bra till hela instrumentaler i huvudtaget, inte bara till bra trummor.
lycka till/gus
gazt.tumblr.com

2004-04-14 10:34
Tack för svaren!! Får väl forsätta forska o se vad man fastnar för.. Niprone: Tror man kan plugga in allt möjligt i den maskinen, men jag vet typ inget så ignorera det jag sa=)

2004-04-14 13:12
man spelar in samples. via vinylspelare/cd whatever....man kan också lägga in wav ljud från datorn via diskett eller zip, eller cd om man har en sådan inkopplad.

själv spelar jag in alla samples direkt så att man kan eq:a och få allt bra....wax
real recognize real, and you dont look familiar
http://myspace.com/sunraw

2004-04-14 14:27
orddöv

Jo vissa av modellerna kan man ju drömma om. Sp1200 har utgått för länge sen en gjordes i ett x antal exemplar igen, dom nya kostar runt 30 000kr vilket inte är speciellt billigt.

Mpc60 har också utgått, det kanske går att hitta en begagnad men det är inte troligt.

2000 är det samma som ovan nämnda.

Men däremot 2000xl och 3000 går ju fortfarande att få tag på men det är inte gratis där heller runt 10 - 15 000kr.

Ett tips är nya mpc1000 som är mycket mindre än dom vanliga men har precis samma funktioner som en 2000xl, den är lika stor som en laptop ungefär. kostar 10 000kr.

2004-04-14 14:43
den har inte timestretch tex

2004-04-14 14:47
greven.

Nej men om man nu ska använda sig av det kan man göra det i datorn.

2004-04-14 15:01
Crills, du tycker inte att det verkar lite jobbigt att flytta samplingen mellan datorn och mpc´n så fort du ska pilla? mpc´ns timestretch är hur skön som helst och för mig ett måste för att få saker & ting tight as a mufucka...

2004-04-14 15:13
Hazard, ja det stämmer ju faktiskt.

Jag blir fan sur på mig själv, man sätter sig vid datorn och ska göra nått vettigt, sen efter ett par minuter sitter man på whoa osv osv.

Greven, jag har själv inte använt mig av timestretch i mpc:n, men mpc 1000 är ju kopplad via usb så du kan ju flytta filer hur lätt som helst mellan datorn och mpc:n.

2004-04-14 15:17
ok, men det sköna med mpc´n är ju att man slipper ens sätta på datorn :)

2004-04-14 15:20
Hur många lax får man lägga på en begangnad mpc 1000???

2004-04-14 15:30
b_werna

Jag tror inte det finns begagnade, dom släpptes ju i år.

www.jam.se du kan köra avbetalning där.

greven, ja det är ju det bästa.

2004-04-14 16:59
Fan, dom är ju inte dålit dyra!!! Jag hittade yamaha samplers på blocket. Är det ihuvetaget lönt att titta på, eller e det mpc serien som gäller?? Jag kan verkligen inget om det här...:-) Tack för länken

2004-04-14 17:05
Smakar det så kostar det, jag tror inte att nån som använder Mpc:s är missnöjd direkt.

Men Gå till Jam och prata med dom, du får säkert kolla på dom och så kan dom väll berätta lite hur dom funkar.
Beatboxare

2004-04-14 20:35
Crills; Mpc 2000 XL finns ju att hitta beggade för en 6/7 lax, en mpc 60 finns till salu för 9 lax i köp o säljforumet, beggade SP1200;or finns ju att hitta på ebay för en 10/15 laxar..
/KG BOOM

2004-04-14 20:46
Jag pratade nypris iofs, men det är klart det går att hitta begagnat.

2004-04-14 20:51
mpc60 hittade jag för 2.5 lax när jag skulle köpa min mpc...men jag ville ha 2kxl

2004-04-14 22:00
Rooz

Vad dillar du om?

"anta" inte så mycket, ta reda på fakta istället.

Och som hazard sa, det är en väldig skillnad i pris också.

2004-04-14 22:33
2.5 lax låter jävligt fint, men kan väl tänka mig att det var rena jävla turen, eller? Som sagt, får väl börja gräva!

Beatboxare

2004-04-14 22:59
2500 låter nästan lite suspekt asså.
/KG BOOM

2004-04-14 23:14
Var i stockholm ligger jam??? Jag ska upp dit om några veckor så man får väl passa på då.......

2004-04-15 08:50
Precis... håller med psyenze. 2.500:- för en Mpc60 är ju helt sjukt. De ligger ju på över 10.000:- begagnade i dag.

2004-04-15 12:38
Werna

www.jam.se

adress står där.

2004-04-15 13:15
Tack!!!

2004-04-15 13:47
haha jag visste inte vad dom var värda :) och jag hade inga pengar att "lägga ut" på den...! men visst insåg jag att det var jävligt billigt. det var en i dalarna som sålde den. kan ju också vara så att 2.5 var en liten överdrift ;P men jag tror fan att den var så billig! MAX 3 lax iaf, för jag tänkte att det typ skulle vara värt att köpa och bara testa hehe....

rooz--> inte arrangera?? många använder den just som seaquenser och arrangerar i den...den är väldigt lätt att arrangera i

2004-04-15 14:11
greven

Jag har nästan för mig att den som fanns här i dalarna kostade 6 lax, som jag vill minnas iaf

2004-04-15 14:26
6?? kan inte vart den, för det var ju inte sådär "köpa och ge bort billigt" direkt, hehe.....

2004-04-15 15:35
aja jag kommer iaf inte ihåg riktigt hehe :) men nog fanns det en ganska billigt iaf !

2004-04-15 23:33
Rooz

Men stick.

Ja det är värt det!

Sen måste man väll inte köpa en ny dator för att man köper en mpc? Och jag tror att 99% av whoa har en dator så då kan vi dra bort den.

2004-04-16 00:12
rooz--> det beror väl helt på hur DU vill göra din musik...trivs man bra med datorn så är det ju bara att köra på. själv får jag helt klart mer inspiration när jag sitter med mpc´n.....
sen om du är en person som använder mycket synthar etc så kan det ju vara mycket bättre att köra just datorn om man inte har alla synthar i hårdvara. men som sagt, upp till var och en

2004-04-16 01:31
sen om man känner för det kan man väl spela in till en minidisc eller porta och så

hårdvara är roligare och kommer nog byta upp mig när jag har pengar

2004-04-16 10:35
RooZ P18

Ingen kan göra feta beats i början typ, man lär sig..

Och köper man en mpc gör man väl inte det för att man "behöver".. Man kanske trivs bättre med det..

Jag har ingen mpc och har bara testat en mpc en gång så jag vet inte exakt vad sequencern kan heller, men jag vet lite och har läst..
Men man kan arrangera och ha sig och göra hela låtar där i, det är det som är meningen.. Det finns step edit och song mode och sånt där du kan lägga upp loopar och fixa med dom som du vill ha det, och du kan gå in i step edit (är det väl iaf) och ändra längd, envelope och sånna saker på varje enskild "not" eller vad man ska säga, slag, varje inspelat tryck på en pad hehe..

Nån annan som har en och kan mer kan ju gå in på det bättre kanske

2004-04-16 10:55
RooZ P18

Ah jo jag förstår, tror man det är man nog lite dum också hehe, men det finns nog många som tror det..

Det dryga med datorer är ju alla virus och allt annat som har med datorer och göra.. På mpc och annan hårdvara finns bara möjligheten till att göra musik.. Du kan använda en mpc till den mesta musiken egentligen bara det att den är väldigt väl använd innom hiphopen

2004-04-16 13:20
word.

och rooz--> ja mpcn stödjer midi n all dat...och JA du kan arrangera väldigt bra. och man kan inte bara göra loopar utan du kan göra precis som i en dator om du vill. men som sagt, hårdvara passar vissa, andra inte. i början känns det väldigt back to basics, men man lär sig alla finesser så är den inte så "låst" men jag tycker det är grymt att det är basic :)

2004-04-16 15:39
vad skulel ni ge för en mpc 2000 (ej XL) med lite extra minne och en 88mb SCSI HD ?
http://www.kalvinhiphop.com

2004-04-16 19:59
Hur är MPC'ns sequencer upplagd egentligen?
Har bara jobbat med sequencers där man 'ritar' ut slingorna (FL, Cubase osv). Är lite orolig för att jag skulle ha svårt att arbeta med en MPC... om jag nu skulle skaffa en :)
Skulle varit jävligt skönt att komma bort från datorn iaf.

2004-04-16 20:06
Moody

Ja den verkar grym också, jag vet att alchemist använder just den till sina grejer.

Har en videointervju med honom där han sitter och visar lite grejer, tungt.

2004-04-16 20:24
Tack Moody!! Du räddade min framtida ekonomi!!!!!! Kanske.....

2004-04-16 23:59
fast har inte asr-10 lätt för att bli överhettad så den kan krascha??

Funderar på nån av dom, asr-10 eller mpc2000xl.. Men jag vet itne vilken, blir tokig hehe