I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2003-10-07 13:33

samplar dr dre?

Om man lystnar på hans beats, så låter det som mycket syntar osv, en basist med mer, känns inte som om han samplar. Det är ju jävligt mycket skickligare att skapa beats på det sättet, mycket roligar/musikalist/kreativt!!!

2003-10-07 13:43
han samplar väl också...
Damn right I'm an asshole, you pussies ain't even half this tight //Qwel

2003-10-07 14:08
dr dre samplar iprincip allt alternativt spelar om låtarna med riktiga musiker.

anledning till att det inte låter som att han samplar är för att han tar så långa snuttar att man snarare borde kalla det remixer (som collen &webb).

fast visst, han har iofs en del vackra beats.
"Khadaffi sitt imperium på livets tre goda – kommunism, islam och kvinnlig värnplikt"

2003-10-07 17:54
har inte funderat på hur det funkar med beats, men med remixer gör ju längre samplingar det mer likt orginalet, vilket kanske är bra
"Khadaffi sitt imperium på livets tre goda – kommunism, islam och kvinnlig värnplikt"

2003-10-07 18:34
loopar är skönt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2003-10-07 20:46
tänkte säga ett jättedåligt skämt med tanke på Bikarbonat's inlägg men ja tror ja håller det för mig själv:)
Nu har jag bytt forumsignatur till denna.

2003-10-07 21:31
Ingen som vet VAD han har samplat (i nån låt, nån gång) ... Vore kul å höra...

2003-10-07 21:50
han har samplat bla ohio players, david mccallum, eryka badu eller nån hon har samplat + dom han har samplat till varenda annan låt han har gjort

2003-10-07 22:45
japp

JAg vill höra skämtet =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2003-10-07 22:47
PS. Your cunt is in the sink

2003-10-07 22:49
Någon som har lagt märke till aftonbladets prisbelönta artikelserie "Dr. Dre är en tjuv" förresten ?
PS. Your cunt is in the sink

2003-10-08 14:25
men ärligt talat, låtar som the "next episod" och "still dre" och "forget about dre", är la fan inte samplade kan inte tänka mig dem slingorna i något annat än en hihop-beat. Låter ju som värsta syntljuden!!

2003-10-08 16:35
jaja, de var ju tråkigt, skulle vara skyst fall det fans nån som kunde skapa nya låtar utan att sampla eller racka helt av..

snyft!!

2003-10-08 16:37
ps. kan ni nämna några låtar han gjort samt orginalet han snott från, voe roligt att höra!!

2003-10-09 19:46
Dr dre var bra under nwa tiden samt under den stekiga gfunk eran. Annars håller jag med lord69, det han gör nu är ju under all kritik.
Sen till alla som inte tycker om samplingar;gå direkt till fängelse utan att passera gå.

2003-10-10 19:41
jag har inget i mot samplingar, jag samplar själv, men då är det ytterst korta snuttar, från flera olika källor, så att man skapar något nytt som inte påminner om något annat, sedan kombinerar jag detta med att lägga på typ (egen spelad) gitarr och bass osv.. Då skapar man något, vem som helst kan fan klippa ut en snutt och lopa hela tiden, patetiskt!!!!!

2003-10-11 10:51
haha.. Inte sitter han vid live instrument iaf!!

2003-10-14 10:19
Guilty Consence e iallafall samplad, för han Å Slim ska/har bli/Blivit stämda på bajs myck pengar ju...
http://www.myspace.com/akinonline

2003-10-15 11:33
Ehh ?Det är en självklarhet!

Alla stora producenter lever på att nyttja äldre hits. Detta är ett faktum och dom som är så naiva att de tror att det inte samplas hej vilt i alla skikt inom hip hop och rnb är blåögda. Kan man lite om musik så hör man oftast varifrån en sampling härstammar.

2003-10-16 09:04
det är ju samplad hip hop som är bäst juh
börjar bli överdrivet less på alla hiphop beats som bara görs i datorer

och vad fan har folk emot samplingar? det är ju det som hip hop bygger på från början att DJs loopade breaks som MCs fick rappa över
www.twitter.com/chefovic
www.randombastards.com

2003-10-16 21:55
flyger fåglar?

2003-10-17 13:52
en hel del här är fan efterblivna, ja har aldrigt sagt att det är fel att sampla, bara jevligt tråkigt när folk själ rakt av, särskilt om orginalen är kända låtar. Det gäller att ha lite finess och skapa något nytt, sedan är man jävligt trångsynt om man tycker att hiphop bara skall bygga på samplingar, blir i regel jävligt mycket fetare med liveinstument se bara på Gurus jazzmatazz skivor.

Jag kan inte heller påstå att jag är särskilt insatt i dr.dre, men jag frågar heller inte om vad han har gjort back in the days under g-funk perioden, utan nya låtar. Men det kom i håg det var en fråga, är tacksam för ett vettiga svar. Finns en hel del horor här som borde göra något bättre med sin tid!!

2003-10-18 06:15
e-type o dre har gjort en låt tillsammans... de har samplat fr Dr. Alban, låten heter "No house house"

förövrigt så e de flesta av Dre's beats FEETA...både samplade och osamplade...Klaga inte!! lägg er inte i hans beats :P

E-types dansare e oxå bra...hennes beats e samplade o stora!

2004-01-21 17:02
pontah P18
originalet e Labi Siffre - I got the

peace
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2004-01-22 10:03
Begreppen är oklara som vanligt...

"Mest samplade" "osamplade" osv

Inse att en sample är en sample oavsett hur lång den är. Och så hävdar folk att det är roligare med lite kreativitet eller liknande istället för samplingar. Vem har sagt att en sample nödvändigtvis måste låta som orginalet. Men är man inte producent kanske man inte förstår att det går att cutta, Splica, Pitcha, förvränga mm en sampling hur mycket man vill.

Att sampla och göra någonting nytt av det... Det är en utmaning.

2004-03-11 22:03
håller fullständigt med Mouser P17 :)
tycket att man ska ge extra credits till dem som komponerar allt själva.
Cadenza