I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Friherren - Om du undrade

Vår Hiphop - Lyricism

Rappare

2012-09-29 07:42

Friherren - Om du undrade

Tjo whoa, va tycker ni om texten? ska jag slipa ännu mera eller köra på detta?

Vaknade just upp 2 på natten om du undrade
hade skylt på knarket men är ingen pundare
måste va min passion till rhymsen om du undrade
alltid ett smile på läpparna och nu mycket lugnare
tack vare meditation har jag blivit rundare
nästa liv reinkarnation är jag nog lite blåögdare

mister cool tror, han är stor nog, att ta oss alla,
är trött på killen som tror han har längre kuk än andras
ja ä som en snöplog å du bara nån annan,
som ligger där i dicket å bara dammar
de kommer tung blötsnö som täpper din trut
så din trut nu till slut slutar å svamla

jag har sett det mesta men jag blundade
som den ledsna tjackrunkaren
jag är kung annorlundare
putsade nyss mina egna skor bara för å visa att jag kan å jag kunde det
jag har mina egna mål kalla mig för drömmare
skapar mina egna spår om du undrade
får nu en riktig natts sömn kalla mig sundare
nu mycket kungligare, allätare kalla mig punkare

står och käkar korv med en flummare
plötsligt kommer lilleskutt skuttandes
får korven i halsen som otrogna luder jävla lögnare.

2012-09-29 23:04
sjukt fett verkligen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2012-09-30 06:46
Tack, riktigt kul att höra! :)

Har slipat på en rad:

det kommer tung blötsnö som täpper din trut
så du nu en gång för alla slutar svamla

2012-10-01 21:36
Det kan bli jävligt snyggt att använda samma fras genom en hel text och referera till den många gånger. Det är dock väldigt viktigt att det finns ett klart mönster till både varför och när man använder frasen. Den måste vara flexibel och kunna säga otroligt mycket.

I den här texten så verkar du extremt fokuserad på att använda samma rim genom hela att du helt glömmer innehållet. Jag förstår helt enkelt inte vad du vill ha sagt med texten. Det blir helt enkelt en text fylld av massa nödrim där du har anpassat radernas innehåll i förmån för rimmet. Vi tar första stycket som exempel;

Vaknade just upp 2 på natten om du undrade
måste va min passion till rhymsen om du undrade
tack vare meditation har jag blivit rundare

Ok du vaknade upp 2 på natten, och det önskade du att du kunna bortförklara, men den riktiga förklaringen är egentligen väldigt positiv? Varför skulle du vilja bortförklara din passion till att skriva texter på knark?

Du fortsätter sedan på ett väldigt glatt spår där du alltid har ett leende på läpparna, men du börjar texten ganska melankoliskt och det kan upplevas ganska dystert. Formuleringen blir också ganska konstig. Man förstår inte om det är p.g.a. din passion till rhymsen som gör dig lugnare eller om det är något annat. Man antar det från kontexten, men det är extremt otydligt. Hade blivit mycket tydligare med en omformulering som

"måste va min passion till rhymesen om du undrade
ger mig alltid ett smile på läpparna och gör mig lugnare"

Eller något liknande. Vi fortsätter sedan där du börjar prata om din meditation från ingenstans och hur den gör dig rundare? förstår inte vad du menar här riktigt. Menar du att meditation gör att du blir tjockare eller en mer avrundad person? Mediterar du i någon position som gör att du fastnar i en cirkelliknande form? :) Här är ett väldigt tydligt exempel där du verkar ha hittat ett rim och skapat en rad runt det rimmet, trots att rimmet inte fungerar alls i kontexten.

Sedan pratar du om ditt nästa liv där du alltså kommer bli mer blåögd? Varför skulle din meditation innebära att du blir mer godtrogen/lättlurad? Här återigen är det väldigt knasigt formulerat. Hade blivit mycket snyggare att skriva

"i min reinkarnation är jag nog lite blåögdare" - och då bortser vi från det faktum att böjningen inte existerar. I det här fallet heter det mer blåögd, inte blåögdare som inte är ett ord. Återigen verkar det som du kämpat för att hitta ett rim och sedan gjort allt i din makt för att anpassa en rad efter det.

Dessa problem genomsyrar tyvärr hela texten. Det är väldigt svårt att skriva en hel text med samma rim genom hela - men det viktigaste att komma ihåg är att det absolut inte är nödvändigt. Det brukar vara mycket viktigare att ha ett intressant rimschema t.ex. då texten annars lätt blir väldigt stel.

Sen kommer vi ju till grundregel nummer 1 när det kommer till textskrivande - innehållet går först. Alltid först. Rim går i andra hand. Allteftersom du skriver och läser mer texter kommer du bygga upp ett bättre vokabulär och det kommer bli enklare att formulera snygga rader. Det kommer i sin tur också leda till att det blir lättare att skriva rim.

Så för att sammanfatta - mitt tips till dig är att skriva ner en kort sammanfattning av vad du vill skriva om först. Inga rim, inget fokus på något annat än sammanfatta innehållet i din text. Skriv ner en tydlig struktur och se till att hitta en röd tråd genom hela din text.

När du har detta börjar du skriva en text utifrån detta. Försök formulera rad efter rad som snyggt och kortfattat förklarar det du vill ha sagt. Hittar du inget rim - testa formulera om hela raden. Märker du att du fastnar för länge på något är det bättre att släppa det, skriva om det och prova igen. Hittar du inget att pussla in innebär det ofta att du aldrig kommer göra det.

Vi har alla varit nybörjare och det är svårt när man först sätter igång. Men det viktigaste är att man faktiskt skriver, då varje text brukar leda till en utveckling. Så kämpa på och fortsätt posta dina texter!

Lycka till!
Rappare

2012-10-01 22:21
Pigeon: tack som fan för kritiken, jag ska tänka på allt du sa!

Jag kan förklara texten för dig, eller just det stycket som du valde ut.

Vaknade just upp 2 på natten om du undrade - realshit, vaknade 2 på natten av att jag freestylade i sömnen när jag låg i sängen, trot eller ej.

hade skylt på knarket men är ingen pundare - kanske borde omformuleras till "hade skyllt på knarket men inte längre pundare,

måste va min passion till rhymsen om du undrade - därför jag vaknade på natten

alltid ett smile på läpparna och nu mycket lugnare - just sayin true story

tack vare meditation har jag blivit rundare - nu mycket lugnare tack vare meditation, har jag blivit rundare, = jag mediterar så mycket att jag går upp i vikt för jag inte rör mig under tiden jag mediterar.

nästa liv reinkarnation är jag nog lite blåögdare - jajjamensan, i nästa liv när/om jag återföds så blir jag "blåögd", godtrogen och lättlurad, IGEN, eftersom när du föds tror du på allt dina föräldrar/folk säger. Okey, jag googlade "blåögdare" när jag skrev texten och det kom massa träffar och kom inte upp "menade du...." så jag antog att det var ett ord.

Hoppas du förstår min förklaring av texten, vill du att mera rader ska utvecklas så skriv bara så visar jag grundtanken bakom raden. Jag kanske skriver lite för otydligt?.. kanske för långsökta rader?..

Aja än en gång, tack för den konstruktiva kritiken! :)

Ha en bra dag!

Mvh, Jonathan!

Rappare

2012-10-02 09:30
Pigeon: Jag skulle nog även lagt dit lite kommatecken så att läsarna fattar lättare vilka rader som ska flowas ihop och går ihop.. Jag kan ge ett exempel:

Vaknade just upp 2 på natten om du undrade,
måste va min passion till rhymsen om du undrade,
tack vare meditation, har jag blivit rundare

Har gjort en liten test på de 2 första styckena, checka om ni vill.