App & Messias - Tänd ett ljus
Tänd ett ljus, och låt det slockna Låt aldrig någon få hoppas Det är mörkt nu Blir aldrig ljusare igen
Jag ser snöslasket ligga grått på taken Grannen tvärsöver gatan är också vaken Jag känner honom inte väl alls men vi hälsar Ibland klagar vi på vädret eller hälsan Han har en julstjärna tänd i fönstret En enda ensam ljuspunkt i decembermörkret men inga visa män söker honom Istället kommer han hittas död imorgon Förgångna julars ande håller oss båda vakna men han har fått nog nu och ordnat snaran Jag ser siluetten när han kliver upp på pallen och hur repet sträcks, mobilen lugnt i handen Är det verkligen mitt ansvar att ingripa? Det är ju ändå hans eget val, skulle ni ringa? Och i väntan på ett tecken uppifrån ovan inser jag inte att jag testas av nutidens vålnad
Tänd ett ljus, och låt det slockna Låt aldrig någon få hoppas Det är mörkt nu Blir aldrig ljusare igen
En lyktstolpes sken reflekteras i snön mitt på ljusa dan fastän det redan är mörkt överallt, tar över allt som existerade förr växer mer varje gång man bränner ner vad man drömt för vem kan leva en lögn under vardagsbestyr bakom lager av yta, en försvarsattityd finns inget kvar från att fly sen hatet släckte tron men varthän klämmer skon när dagens prestation när jagets depression där slag från hjärtat nog är bara en enda stor kärnvapenexplosion juletid för mig är inte lyckliga barnaminnen juletid för mig är flickor med svavelstickor och det lilla tag de brinner blir bara mindre tills den sista falnat ut i glöd, kvar är vintern med känslan av bilen som du aldrig hann se av ett cancerbesked, när allt faller ner känslan av tusen meter utan fallskärm att frysa ihjäl mot fasaden av ett varmt hem det är känslan när jag inte vet om jag lever reflektionen som jag ser gör att jag vill krossa spegeln och låta skärverna söka handleder, dras över halsvener jag kan inte döva samvetet men jag kan söva mitt nervcentra jag är dödsdömd, jag har det inne i blodcirkulationen som giftinjektioner, en sinnesstämning mörkare än skuggan över den liggande stolen än kläderna på släkt och vänner när dom sänkte kistan i jorden mamma sa att jag skulle bli en stjääärna jag antar att hon trots allt hade rätt i saken hoppas att hon uppskatta det vulgääära i humorn när dom hitta mig där hängd i taket brevid adventsljusstaken som jag välte ut följ refrängen du med nu och...
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
|