det går liksom inte att undvika att tänka såhär
går gatan fram med bara några hundra rupees på fickan gör matten i huvet och tittar ut mot den sista rikshan jag har råd att ta, resten går till mat förbannar mig själv, kunde förvaltat gårdagens slantar bättre men ingen ko på isen, solen skiner, allt är lugnt tills jordelivets obarmhärtighet får mig att stanna upp
hur skulle allt detta nånsin kunna rymmas innanför fotoramen armlösa tiggare med barn utspridda på trottoaren det kliar i fingrarna, röster ekar i huvet jag vill så gärna, men tar ändå sedan beslutet att inte göra nåt dom skriker kan ni höra oss och det är väl klart vi gör ni sitter dygnet runt och tigger i vartenda gatuhörn
och vi gör förbi, tid går förbi som ingenting tror inte många skiter i, men klart ingen ser ljuset hur ska detta land kunna ge hem åt hundratals miljoner när inte ens stockholm kan ge det åt tretusen?
den paradoxala tillväxten, bland tiggare och indiska yuppies vissa kämpar om mat, andra i köpcentret för linnen från gucci vad kan man säga, annat än ett cyniskt "livet är hårt" i landet där färre har toalett än mobiltelefon
jag vet, klyschigt och allt det där.. men det kom ur mig på ett tåg nånstans i indien och kan lika gärna läggas upp här ifall någon är intresserad av att läsa. fred!
tankefoda.wordpress.com 365citat.wordpress.com
|