Hade tid ifrån och till skolan, så här blev de...
Men han lever Intro ( rap): En tidig dag sen en sen’ kväll, allting är som det ska en vanlig förortsda' Höghusen till höger, villorna till vänster. Ser hur ungen ser ut ur sitt mörka fönster Ljusa ögon, lockigt hår, söt som fan med grymt djupa sår! Vers 1 Han lever med flash-backs ifrån krigets mörka hål Går sig klädd i black-on-black för att dölja sina sår Men varför? varför små barn? Utsätta dem för allt , sen förvänta att liv ska stå kvar Att dem sen ska må som förut Tänkte ni ej på hur han skulle må eller se ut? Tänkte ni ej på det ni gjorde var så fult Vers 2 Han kom från skolan en onsdagseftermiddag Öppnar dörren, ser morsan på golvet tigga! Hon bad ,bönfall och tiggde för sitt liv och där står mannen som startat detta krig med sin kniv Han börja sitt liv med ett helt annat krig Levde i Mama Africa, där dödligheten gick sin branta stig Han såg på när dem enda i livet han höll kär Blev bortrövade, mördade och slagna så ensam stod han där Men han var stark, modig och helt plötsligt en känslig soldat Och andra sekunden var han i Sverige och så himla aggressiv och lat Brygga: man brukar säga hur mår du? har det dåligt som fan, men jag lever, jo jag lever vart jag än befann! Refräng ( brud): Varför ska barn aldrig få vara som normala barn Utan få leva det helvetet som levs utav gatubarn Varför ska barn utsättas utav misshandel av olika slag Föräldrar som dricker och röker på, vart finns denna lag!? Vers 3 Okej tillbaks till barnet vid det mörka fönstret En kille som från dag till dag upplevde onda monstret Ser hur sin mamma och pappa dricker sig fulla Fan! dricker ännu mer och helt plötsligt hotfulla Varför just jag? varför mig och ingen annan? Tänkte för sig själv medan han önska att han var någon annan Han önska inget mer eller mindre Utan önska att en dag må bättre i det inre Slippa alla slag, alla ord såväl som slag mot dem hårda bord Hur länge kan man då så här leva, utan att tänka "självmord" Varje dag föräldrarna svära vid hedersord Svära att dem aldrig mer använda sig av könsord
Men när klockan närma sig sju över fem Drickandet börjar och han är i kläm! Han älskar sin familj Ja, det gör han oavsett om ibland inte vill Religionen begär inget förutom kärlek till familjen men I det här fallet tänker barnet bara vad händer sen? Vers 4 Ingen kärlek, ingen nåd, ingen respekt det är som om barnet lever på en tråd En tråd utan familjeråd och fan få bo i sitt källarförråd Med det mörka fönstret, det börjar kännas som ett våldsdåd! Vers 5 Ja tiden går, det tillkommer flera sår som t.o.m. består Han är nu 18 år med ännu djupare sår Tagit studenten med ingen glädje utan sorg Mamma var så full så hon hamna i fulle cell, med väntan att få betald borg Hon kom hem och han ringde polisen, för han orka inte mer! Slagen blev inte färre utan bara fler Han berätta allt ifrån tidig barndom I väntan på att dem skulle få sin hårda dom! Hela livet har han visat respekt, t.o.m. när dem som minst förtjänat det Gick runt i skolan med blåmärken och försökte le.. Brygga Man brukar säga hur mår du? har det dåligt som fan, men jag lever, jo jag lever vart jag än befann! Refräng*2: Varför ska barn aldrig få vara som normala barn Utan få leva det helvetet som levs utav gatubarn Varför ska barn utsättas utav misshandel av olika slag Föräldrar som dricker och röker på, vart finns denna lag!?
Varje dag upplever nästan 50 % av våra barn detta
Blir slagna utav sina föräldrar, känslor dem kan inte vara lätta
Men vad kan vi i omgivningen göra, det vill säga syskon och vänner
Det klart att man inte vill att det upprepas, de dem känner
Därför ska vi försöka hejda detta våld både hemma och på gatan
Drickande och ansvarslösa föräldrar ska inte kunna finnas på kartan
Dem ska heller inte få utsätta sina barn för en osäkerhet
Alla ord , slag, förelämpningar och upplevelser bara uppmuntrar en till brottslighet
Så jag ber er nu , att om ni bevittnar det här upprepande gånger där hemma
Personen kanske fortfarande lever, men det är bara en tidsfråga när det kan bli livshotande och börja skrämma!
Glöm dina bekymmer för att det kommer nya imorgon!
|