I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kritik till bäst sätt att skriva texter.

Vår Hiphop - Lyricism

2009-12-30 01:23

Kritik till bäst sätt att skriva texter.

Hejsan.

Kan dra lite kort om mig innan jag börjar. Är en lugn kille, älskar att skriva, prata, hjälpa och ge kärlek. Är 16 år i skrivande stund och har inte hållit på att skriva texter och dikter speciellt länge men har blivit mer och mer efter att tjejer har besökt min vardag.
Som alla vet, så överväger oftast nackdelarna fördelarna och för att få ut mina känslor om vad jag tycker och tänker, så brukar dessa hamna på ett papper eller på datorn.

En sak jag dock inte hittat ännu, är mitt sätt att skriva texter på. Därför tar jag hjälp av er. Vad föredrar ni för sätt att se, läsa och höra texterna på?

1: 1 rim i varje mening.

Jag ligger vaken, o filosiferar
Tankarna om dig gör att drömmar sprängs i delar
Har fastnat för dig, med hela mitt hjärta
Kanske ångrar det för du ge mig bara smärta
Vad har jag gjort, vad har jag sagt?
För att du skulle göra mitt liv helt fackt
Fattar inte poängen, med att endast dissa
Du har lycktas få min själv... att börja vissna

2. 2 rim varje mening

Kolla ut ur fönstret och säg vad du ser, ett fucked upp samhälle där ingen kan le
Att kunna vara glad är en på miljonen, det enda som finns är en massa depressioner
Vad ska man göra för att lindra sin smärta, få ut allt svarta ur sitt sårade hjärta
Kärlek, är det helt klart bästa valet, både för dig själv och din älskade partner
Tillsammans, kan ni vara mycket starka, det gynnar dig själv och det lär du märka

3. Eller köra 1 rim varannan mening, vilket jag inte testat på ännu.

Uppskattar all möjlig kritik, dock inget skitsnack med tex: Fan vad kass du är osv.

(Detta är bara rena impulstexter som jag skrivit för att visa hur jag menar)

Mvh.

2009-12-30 01:41
Är ju bäst om det varierar lite så inte texterna ser likadana ut, skriv rimmet där det passar. Är du nybörjare så blir det väl oftast ett rim i varje mening eller liknande. Och du ska komma på ditt eget sätt att skriva. Kan ju inte vara kul att skriva texter som är baserade på andras tankar och idéer. Har man nyss börjat skriva kan man ju inte tänka "vad ska jag ha för stil". Eller kan kan man väl men det brukar ju oftast komma med tiden och när man är mer erfaren inom området och vet vad du är kapabel till så att säga. Tror inte alla är begåvade att skriva texter i alla former. Träna på att skriva först, sen märker du hur du utvecklas. Du kommer i alla fall att hitta din stil så småningom. Men förfan, skriv inte som andra vill att du ska skriva. Kul när du ska berätta om hur det började:

- Jag utgick från andra och valde den stil som rekommenderades (lame)

Roligare att säga (eller åtminstone veta och att ha det i tankarna):

- Jag är autodidakt och gjorde min egen grej, det här är min stil och har alltid varit.

Hoppas jag tolkade frågan rätt, orka skriva såhär mycket i onödan

Evangeliet

2009-12-30 01:45
Gör som känns bäst, du kommer ändå aldrig få alla att gilla din skit.

Själv föredrar jag när man ligger och glider på liknande stavelser i evigheten, men det finns folk som hatar det, så gör det du själv tycker är fett.
 Påminnelse: Rap är musik.

2009-12-30 01:50
Tack för svaren :) Ni tolkade frågorna helt rätt så det är inget skrivet i onödan.

Mjo, atm är min farvorit att köra på alternativ 1. Om ni skulle kritisera första texten, hur är den i ordval och formuleringar? Dålig, bra, skit, helt okej etc.?

Mvh.

2009-12-30 02:09
Alltså, det är svårt att kommentera en nybörjares texter (tycker jag i alla fall) eftersom det finns så mycket att lära. Det finns väl alltid mycket mer att lära men du fattar. Men den var helt okej för att vara nybörjare (eller nästan nybörjare). Men ju mer man skriver desto mer utvecklas man. Själv tyckte/tycker jag att jag utvecklas efter varje text jag skriver. Ge det lite tid bara :)
Evangeliet

2009-12-30 02:17
Underbart :)