I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Diskussions tråd! Hur skriver ni eran lyrik??

Vår Hiphop - Lyricism

2009-11-27 19:54

Diskussions tråd! Hur skriver ni eran lyrik??

Tänkte att det här kunde vara lite intressant att prata om.

Hur gör ni när ni skriver era texter, te.x skriver ni till beatet direkt, utan beat, skriver ni en kladd först och sedan gör om rimschema och liknande, skriver ni några rader i taget och sedan bygger ihop osv.

Skulle vara kul att veta och få lite små tips och något att bygga vidare på :)

peace gott folk

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-27 20:05
jag går oftast efter beatet..brukar inte kladda o ibland brukar jag skriva några rader i taget sen bygger jag upp...älskar att köra på instrumental:D
 jorden är rund därför måste varje skit som cirklar runt//
alltid komma tillbaks för en liten stund//

2009-11-27 22:54
Ja brukar leta beat sen skriva på det, flowet blir bäst så tycker ja!
Sen så om ja kommer på nån rad när ja e ute eller nåt skriver ja ner dem!
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Rappare

2009-11-27 23:32
Försöker skriva till beats, för flowets skull

2009-11-27 23:40
i 90% av fallen går det till så att jag hittar ett beat som ger mig en otrolig känsla av ett eller annat slag och som är mysigt att flowa till, sen freestylar jag fram några rader som jag tycker får markera 'linjen' jag ska följa genom resten av låten-
alltså bestäms temat via denna freestyle vars ämne baseras på känslan jag får av beatet

och.. eh.. bearbetning av texten gör jag nästan aldrig, ibland klämmer man ur sig ett par rim man känner att man måste få med och bygger rader efter dom och ibland skriver man bara första raden och jobbar på med att komma på en andra rad som både rimmar snyggt på den första och ändå känns relevant!
dock gör jag sällan efterarbetning eller finslipningar, sånt ids jag int'
Whoa.nu - När Du Vill Få Dig Ett Gott Skratt
Hundsim@MySpace | Jag är smartare än du.

2009-11-27 23:49
Gör exakt som N_Jack förutom att när jag skrivit klart texten väntar någon dag med att läsa den igen, oftast ser jag saker som bör ändras. Dels för att jag kanske ville bli klar med texten och slutraderna blev ogenomtänkta.
Evangeliet

2009-11-28 00:32
förut skrev jag alltid till beats, nu bara föds en tanke och ord börjar komma.
SEN funderar jag ut vilken känsla lyssnaren ska känna (givetviss vilken känsla jag själv vill fördela också) en arg låt kan ju tolkas fel om man sjunger texten på ett glatt beat. när en melodi är född i huvet, börjar jag snickra på beats (observera att jag aldrig riktigt kommer så långt eftersom jag är en usel på att göra beats)

typ så går det till, på något vänster... hoppas någon fatta
är du tomas di leva är det jag som är kosmos

2009-11-28 18:40
Spelar ingen roll vad jag skriver...lyssnar alltid på konstig musik när ja skriver texter:P Har skrivit till typ sommaren i city 1990, total eclipse of the heart, scorpions - send me an angel osv...bara massa sånnadär lugna låtar typ:P vet inte varför..men aldrig till nåt hiphopbeat eller nåt...sen använder man ett beat som har typ "samma hastighet" som texten om man säger så

2009-11-29 11:14
kul med lite svar iaf :)

Jag gör lite som Hundsim gör

men själv freestylar jag ihop några rader först, utan beat. brukar te.x komma när jag ligger och kollar på tv eller lyssnar på annan musik. Då skriver jag ner det, skriver några rader till och sen letar på ett passande beat som jag formar resten efter.

Nybergets grej med att lägga den och vänta några dagar låter riktigt smart. det är något jag ska prova på.

Några mer som vill dela med sig?? var inte rädda för att posta :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-29 11:32
Skriver aldrig till beat, kan skriva efter musiken jag lyssnar på men aldrig efter enbart ett beat.. Skriver bara av mig vad jag känner för, äre något som måste sägas tar jag och försöker skriva ner det;P

bearbetar inte texterna så ofta, gör det isåfall när jag har samma känsla som när jag skrev den i första hand..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2009-11-29 13:03
Jag lyssnar inte heller på beats, möjligt att jag lyssnar igenom några låtar så man får en blandad inspiration. Men för det mesta skriver jag utifrån min fantasi och mina tankar!

Poet

2009-11-29 14:34
Det är väldigt olika för min del. Det händer att jag både skriver rakt av till ett beat och skriver till random andra låtar. Oftast så brukar jag påbörja något till beatet jag ska använda i alla fall, sen fortsätta på texten till något annat för variationens skull. Jag kommer ofta på random rimm också när jag bara håller på med något helt annat, sen kan man samla ihop det och se vad som går att använda utav det. Kan även tycka det är skönt att pausa all musik helt ibland för att kunna tänka klart om det är något jag vill få fram :p
Det gäller väl bara att man går igenom texten till beatet man ska använda sen igen och se om man behöver ändra något för flowets skull.
Jag hänger i rimnördarnas ringhörna

2009-11-29 18:02
jag skriver med tårna, ger mig mer inspiration

2009-11-29 18:54
Hm, jag skriver efter musik men inte till beat eftersom jag känner att det begränsar mig, utan snarare till musikens sinnestämning.
Jag har i princip aldrig skrivit från rad 1 till sista raden i rakt upp och ner utan skriver oftast mindre stycken som jag sedan pusslar ihop och eventuellt skriver om så att de passar in bättre.
Ibland skriver jag rim efter rader men oftast skriver jag en rad och får fram en rad för att sedan skriva följande rad helt beroende på vad för ord jag får fram att rimma på.

Dom bästa sakerna att göra för att få fram feta rader och rim är att (i oberoende ordning)

1, promenera, jag brukar komma på många 2-radare när jag går

2, vara irriterad eller känna vilken annan stark känsla som helst, vilket är bra för att få fram ett tema att följa

3, duscha, det är helt sjukt vad man kan freestyla fram i duschen, hade jag haft en portabel dusch hade jag varit sveriges främsta freestylare

4, vara bakfull, av nån anledning blir jag sjukt kreativ när det kommer till textförfattande när jag är bakis, allt från rader till rim går så mycket lättare

Man kan väl läsa igenom det man skrivit nån gång innan man lägger upp det, men jag är självsäker nog i mig själv att säga att jag oftast inte skriver nåt som är dåligt från början så det brukar sällan behövas.

Sen får man 4-14 kommentarer beroende på om det är ett seriöst mästerverk eller våldsironi och humor, för att slutligen banka huvudet i väggen när nån pissluffare som är tolv gånger sämre får 125 kommentarer för att han skriver om nåt fjantigt och korkat som alla fjantiga och korkade människor kan relatera till.

Så brukar jag göra.

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2009-11-29 19:00
haha word på App!

Du är fan min idol nu xD

Och sen tycker jag att Ch1ll kan posta en video när han är kreativ x) skullle vara intressant..

härligt att några har lust att ge mig lite tips :) man blir ju lätt sugen på att pröva på dessa tekniker.
Poet

2009-11-29 19:21
App:
:D!
Jag hänger i rimnördarnas ringhörna

2009-12-01 10:52
(Y)